Scannet fra Fosnafolket 29 april 2010. litt om skjebnen til KNM Frøya som lå til kai ved Brekstad da den Tyske marine suste rundt Agdenes på vei til Trondheim.
Det jeg lurer litt på er hvilke landbaserte tyske styrker hadde muligheten til å skyte inn mot Stjørnfjorden. Var det noen av de Norske kystfortene som hadde blitt overtatt av de tyske og var disse operative så tidlig som 12-13 april?
Erik H
Mineleggeren KNM Frøyas skjebne, 9. april 1940
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- froya_fosnafolket.jpg (536.06 KiB) Viewed 848 times
-
- froya_fosnafolket2.jpg (96.46 KiB) Viewed 848 times
Litt merkelig at ikke avisen tar med det avsnittet som tar for seg Frøya.Det jeg lurer litt på er hvilke landbaserte tyske styrker hadde muligheten til å skyte inn mot Stjørnfjorden. Var det noen av de Norske kystfortene som hadde blitt overtatt av de tyske og var disse operative så tidlig som 12-13 april?
Det sier jo littt
Uten at jeg har studert ktben nøye så ser det ut til at Hysnes var i kamp 11 april og åpnet ild mot noen engelske destroyere.
Legger også ved en link med bilder, er vel samme kilde som er opphav til bildene i avisen.
mvh
Paul S.
http://www.vrakdykking.com/knm_froya.htm
- Attachments
-
- 13-april.jpg (104.49 KiB) Viewed 833 times
-
- 13-aprilb.jpg (228.26 KiB) Viewed 833 times
Hei Paul. leser litt i noen bøker og det stemmer selvsagt at tyskerne hadde overtatt Hysnes og Brettingen på samme dagen (9 april). Legger med noen utsnitt fra boken "festningen ved havet" av Einar Jakobsen som jeg fikk av Erling. Men som nordmennen hadde også de sine problemer med disse kanonene.. men man forventer vel ikke at gjestene skal være noe bedre i å skyte med slike store kanoner etter noen dager.
Fosnafolket har alltid vært kjappe med "klipp og lim" når det gjelder historier fra krigen (de som husker artikkelen for Tarva minner at halve artikkelen var limet inn fra Wikipedia hvor sauene hadde hovedrollen ) så det er flott å se at det kommer fram noen skikkelige tyske notater ang. KNM Frøya.
i følge boka så var det engelske fly som angrep KNM Frøya og ikke Luftwaffe.
Erik H
Fosnafolket har alltid vært kjappe med "klipp og lim" når det gjelder historier fra krigen (de som husker artikkelen for Tarva minner at halve artikkelen var limet inn fra Wikipedia hvor sauene hadde hovedrollen ) så det er flott å se at det kommer fram noen skikkelige tyske notater ang. KNM Frøya.
i følge boka så var det engelske fly som angrep KNM Frøya og ikke Luftwaffe.
Erik H
- Attachments
-
- froya_festningenvedhavet.jpg (430.56 KiB) Viewed 812 times
Det er nå slik at historiene alltid blir bedre med årene.
Når det gjelder hva som skjedde med norske fartøyer er Norges Sjøkrig 1940 -1945 av E. A. Steen alltid grei som en referanse, selv om denne ikke dekker alle personlige opplevelser.
Båten ble satt på grunn og senket med to demoleringsminer i aktre kjelerom. Besetningen dro fra Søtvika ca en time etter at fartøyet hadde sunket
Hele historien kan leses i Norges Sjøkrig, Bind III - Sjøforsvarets kamper og virke på Vestlandet og i Trøndelag i 1940, utgitt Oslo 1956. (side 255 - 262)
Når det gjelder hva som skjedde med norske fartøyer er Norges Sjøkrig 1940 -1945 av E. A. Steen alltid grei som en referanse, selv om denne ikke dekker alle personlige opplevelser.
Båten ble satt på grunn og senket med to demoleringsminer i aktre kjelerom. Besetningen dro fra Søtvika ca en time etter at fartøyet hadde sunket
Hele historien kan leses i Norges Sjøkrig, Bind III - Sjøforsvarets kamper og virke på Vestlandet og i Trøndelag i 1940, utgitt Oslo 1956. (side 255 - 262)
JEF
Ja, selv om «Festningen ved havet» er en interessant førstehåndsfortelling av hendelsene opp i mot andre verdenskrig, så fikk jeg vel ikke helt inntrykket av at det var den beste referansen for detaljeneJ E F wrote:Det er nå slik at historiene alltid blir bedre med årene.
Når det gjelder hva som skjedde med norske fartøyer er Norges Sjøkrig 1940 -1945 av E. A. Steen alltid grei som en referanse, selv om denne ikke dekker alle personlige opplevelser.
--
Tommy
Tommy
-
- Posts: 270
- Joined: 11 Feb 2008 20:52
- Location: Fredrikstad
Jeg har noen opplysninger om denne båten fra Frank Abelsens Bok fra 1986: "Marinens Fartøyer 1939-45 og Deres Skjebner"; Sjøsatt 1916 i Horten. 595 Tonn. Besetning 78 mann. Sjef Kapt.Lt. Th. Schrøder-Nielsen pr 8/4-1940.
13/4-1940 Sprengt og delvis senket av egen besetning i Søtvika kl 12,30. Så torpedert av U-34 for og hindre berging, og båten ble delt i to.
Vet ikke om det var så mye nytt i dette, men dette er nok hva som skjedde. Denne boken tar for seg ALLE norske marine fartøyer på den tiden, og deres skjebne.
13/4-1940 Sprengt og delvis senket av egen besetning i Søtvika kl 12,30. Så torpedert av U-34 for og hindre berging, og båten ble delt i to.
Vet ikke om det var så mye nytt i dette, men dette er nok hva som skjedde. Denne boken tar for seg ALLE norske marine fartøyer på den tiden, og deres skjebne.
ErikD
Ser at de som skriver om våre marinefartøyer under krigen benytter betegnelsen KNM. Dette ble ikke satt i system før i 1947 - således skal ikke
fartøyene benevnes med KNM under krigen - og frem til -47. Under oppholdet i England ble det noen ganger brukt betegnelsen HMS for våre fartøyer.
B/B Stenkjær(merk skrivemåten) hadde Løytnant Fridtjof Ingebrigtsen(f.19/6-08) som sjef i 1939-40. Han var politisk fange på Krøkebærsletta fangeleir i Tromsø i 1943 og i 1944-45 i Tyskland. Etter krigen i handelsflåten. Kjenner noen i forumet mer om hans innsats?
fartøyene benevnes med KNM under krigen - og frem til -47. Under oppholdet i England ble det noen ganger brukt betegnelsen HMS for våre fartøyer.
B/B Stenkjær(merk skrivemåten) hadde Løytnant Fridtjof Ingebrigtsen(f.19/6-08) som sjef i 1939-40. Han var politisk fange på Krøkebærsletta fangeleir i Tromsø i 1943 og i 1944-45 i Tyskland. Etter krigen i handelsflåten. Kjenner noen i forumet mer om hans innsats?
-
- Posts: 48
- Joined: 12 May 2008 12:25
learg wrote:Ser at de som skriver om våre marinefartøyer under krigen benytter betegnelsen KNM. Dette ble ikke satt i system før i 1947 - således skal ikke
fartøyene benevnes med KNM under krigen - og frem til -47. Under oppholdet i England ble det noen ganger brukt betegnelsen HMS for våre fartøyer.
B/B Stenkjær(merk skrivemåten) hadde Løytnant Fridtjof Ingebrigtsen(f.19/6-08) som sjef i 1939-40. Han var politisk fange på Krøkebærsletta fangeleir i Tromsø i 1943 og i 1944-45 i Tyskland. Etter krigen i handelsflåten. Kjenner noen i forumet mer om hans innsats?
Hei
Hva slags betegnelse hadde de Norske marinefartøyene i fra 1905 til 1940 og i fra 1945 til 1947?
Var det bare navnet på skipet som var benyttet?
Mvh.
Jo Bakken
Sikte fra mineleggeren Frøya,funnet ifm rydding av et gammelt hus i Bjugn. Produsert av Carl Zeiss ,massivt og solid laget.
Eieren kunne fortelle at siktet ble skrudd av båten i 1940,etter havariet..
Eieren kunne fortelle at siktet ble skrudd av båten i 1940,etter havariet..
- Attachments
-
- 002.JPG (263.53 KiB) Viewed 331 times
-
- 003.JPG (283.96 KiB) Viewed 331 times
-
- 004.JPG (289.37 KiB) Viewed 331 times
Selger av disse flagg har jo lite respekt for flaggregler .
Flagg skal ikke berøre bakken og han har lagd dem på gulvet.
Da er det bare en ting å gjøre . klippe dem opp og brenne dem
http://www.flaggregler.no/
Flagg skal ikke berøre bakken og han har lagd dem på gulvet.
Da er det bare en ting å gjøre . klippe dem opp og brenne dem
http://www.flaggregler.no/
- han gjør nok ikke det . Han ser nok for mye $$$$$$ i inntekter på historie og glemt helt at han har gjort tabben med å gjøre den største tabben med å legge dem på gulvet .
Kjøperne bør jo da få 90 % rabatt på endelig pris pga hans fadese.
Han har jo offentlig gått ut og vist hva man slettes ikke skal gjøre med flagg .
verdien er gått nærmest helt til null
Kjøperne bør jo da få 90 % rabatt på endelig pris pga hans fadese.
Han har jo offentlig gått ut og vist hva man slettes ikke skal gjøre med flagg .
verdien er gått nærmest helt til null