Bunker/Fjellanlegg i Fredrikstad 2

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Takk for at du har startet disse trådene over Bunker/Fjellanlegg i Fredrikstad, Tommy. Jeg merker jo nå at jeg følger dårlig med på forumet for tiden og det er koselig at folk engasjerer seg. Når det gjelder skråstilte åpningen over inngangen finnes samme variant på Torgauten også, så det er nok en type standard.

Erik D. gi meg en tilbakemelding så skal jeg vise deg rundt ;-)

MVH Morten C.
Det skal jeg gjøre vet du.... denne uka er jeg på hytta, men kommer hjem til uka, sier i fra da....
ED
ErikD
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er en ventilasjonsanordning fra en bunker i Bamble, men der er det mellomrom.
Attachments
ventilasjon.jpg
ventilasjon.jpg (121.45 KiB) Viewed 646 times
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Får vel kanskje presisere at det var Christian S. som ledet meg til disse installasjonene rundt Borge skole. jeg visste heller ikke noe før jeg var på tur her sammen med han.

Bare sånn at ingen føler seg tråkket på tærne :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Utdrag fra et lokalsamfunns prosjekt om Skjærviken:
I området fra skolen til Hunnebunnen finnes det rester etter fem bunkersanlegg fra 2. verdenskrig. Det lå også et på stedet hvor gymsalen til Borge barneskole er. Like sørvest for skolen er det forøvrig skutt ut en tunnel i fjellet og ned til jordet mot kirkegården ligger det en skytestilling. Også på Borge Varde er det murt opp en utkikkspost.
Kart over området:
Attachments
Skjærviken.jpg
Skjærviken.jpg (171.12 KiB) Viewed 560 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Morsomt å se alle plassene avtegnet på kart. Jeg antar at de to prikkene på midten på venstre side er inn og utgangen til fjellanlegget? Eller ligger det ev. noe mer oppe i skogen der? Er jo såpass tett skog der at det er ikke så greit å finne frem til noe som helst. Er jo greit å se at det ikke er noen andre vesentlige byggverk der, selv om det ikke gir noe mer forklaring på hva hensikten med denne tunnelen etc skulle være.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kristoffer wrote:Utdrag fra et lokalsamfunns prosjekt om Skjærviken:
I området fra skolen til Hunnebunnen finnes det rester etter fem bunkersanlegg fra 2. verdenskrig. Det lå også et på stedet hvor gymsalen til Borge barneskole er. Like sørvest for skolen er det forøvrig skutt ut en tunnel i fjellet og ned til jordet mot kirkegården ligger det en skytestilling. Også på Borge Varde er det murt opp en utkikkspost.
Skytestillingen det ref. til er en såkalt RS, som ligger like ved vestre tunell-inngang. Det som er igjen av utkikkposten på Vetatoppen er bare grunnmuren.

MVH Morten C.
Attachments
Borgre RS (5).JPG
Borgre RS (5).JPG (198.86 KiB) Viewed 523 times
Vetatoppen (18).JPG
Vetatoppen (18).JPG (173.85 KiB) Viewed 523 times
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:
Kristoffer wrote:Utdrag fra et lokalsamfunns prosjekt om Skjærviken:
I området fra skolen til Hunnebunnen finnes det rester etter fem bunkersanlegg fra 2. verdenskrig. Det lå også et på stedet hvor gymsalen til Borge barneskole er. Like sørvest for skolen er det forøvrig skutt ut en tunnel i fjellet og ned til jordet mot kirkegården ligger det en skytestilling. Også på Borge Varde er det murt opp en utkikkspost.
Skytestillingen det ref. til er en såkalt RS, som ligger like ved vestre tunell-inngang. Det som er igjen av utkikkposten på Vetatoppen er bare grunnmuren.
Interessant. Da har vi vel kanskje fått med bilder av det meste i området her? Får se om det kommer noen etterhvert som kan forklare litt mer hva poenget med alt dette var :-)
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Kristoffer wrote:Utdrag fra et lokalsamfunns prosjekt om Skjærviken:
I området fra skolen til Hunnebunnen finnes det rester etter fem bunkersanlegg fra 2. verdenskrig. Det lå også et på stedet hvor gymsalen til Borge barneskole er. Like sørvest for skolen er det forøvrig skutt ut en tunnel i fjellet og ned til jordet mot kirkegården ligger det en skytestilling. Også på Borge Varde er det murt opp en utkikkspost.
Kart over området:
På Borge varde er det nok bare en super utkikk som har gjort sitt til at tyskerne ville ha en OP her. Under krigen var det sikkert en enda bedre utkikk med mindre vegetasjon. Anntar at fin oversikt nedover mot området rundt borge skole osv var av strategisk betydning.
Vet at dette punktet var mye benyttet også i nyere tid av Østfold-regiment som utkikkspunkt og ikke minst som luftvern-standplass for RB70. Var også ofte satt opp radiolink her i forbindelse med OP og LV. Snublet innimellom over soldater, knappetelt, radiolink-antenner osv når jeg var og besøkte stedet. Stemmer det at det også er eller har vært et OP/branntårn her? Eller er husken min helt på bærtur?

Hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Marius.

Så vidt jeg vet er det et utsiktårn der, og sikkert en varde ( som jeg ikke har sett) Joda, det er ganske god utsikt, hvertfall fra det tårnet.

Takk til Kristoffer som kom med denne infoen og som fikk meg til å ta en ny titt i område rundt Borge skole, og varden.

MVH Morten C.
Attachments
IMG_4749.JPG
IMG_4749.JPG (116.68 KiB) Viewed 483 times
IMG_4767.JPG
IMG_4767.JPG (96.23 KiB) Viewed 483 times
MVH Morten C.
Michael Steen
Posts: 1
Joined: 23 Aug 2010 20:55

Søkte tilfeldighvis på bunkerser i Norge. Er svært interessert i alt som har med byggverk å gjøre, gammelt som nytt. Og i dette tilfellet kom jeg over disse kommentarene om bunkersene i Borge. Vokste faktisk opp 100m fra den ene bunkersen som er omtalt her. Den andre bunkersen/gangen som er omtalt har jeg og kamerater lekt i og rundt siden vi var små. Utrolig nok er det svært få som veit om disse i nærområdet.

På kartet som er postet her (i ny versjon under) i tråden kan jeg si følgende:
- rødt rektangel: dette er inn og utgang på den omtalte gangen
- svart rektangel: den bunkersen/lageret med nyere gjerde rundt (bildet som er postet tidligere i tråden). Dette tror jeg har blitt brukt av forsvaret eller heimevernet. Ble overrasket når jeg så bildet. Dette var i god stand og i bruk for 10 år siden tror jeg.
- grønne rektangler: to identiske bunkerser på hver sin side av et jorde med utgang i begge ender. (bilde postet tidligere i tråden) Disse ligger slik at man ser utover Haldenveien. En av mange infartsårer til Fredrikstad. Den det er bilde av her er lett tilgjegelig, men den andre tror jeg er fyllt igjen av en lokal bonde for noen år siden.
(-blått rektangel: der jeg har vokst opp)
Utover dette husker jeg at jeg opp igjennom oppveksten har lurt på noen veistumper i tilknytning til disse bunkersene. Disse var oppbygd med stein og så faktisk kjørbare ut.
Attachments
Modifisert kart
Modifisert kart
Skjærviken_modifisert.jpg (170.13 KiB) Viewed 401 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Takker for infoen. Erfaringsmessig så er unger og ev. folk som er gamle nok til å ha opplevd krigen selv, de man bør spørre for å finne ut hva som finnes i nærområdet, så regner med du som har vokst opp i området har god oversikt :-)
Den ene av de to VF52a som du nevnte er mindre tilgjengelig, er vel ikke gravd over, men var visstnok oversvømt slik at det ikke er mulig å komme seg inn i den.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg tror forøvrig at den ene anm. innenfor rød rektangel markerer RS`n som ligger ved jordekanten.

Dekningsrom 2 ser slik ut.

MVH Morten C.
Attachments
Borge DR2 (8).jpg
Borge DR2 (8).jpg (141.26 KiB) Viewed 375 times
Borge DR2 (12).jpg
Borge DR2 (12).jpg (84.67 KiB) Viewed 375 times
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Vf 52a som Tommy G. refererer til her, snakker vi om forlegningsbunker eller er dette dekningsrom. ( eller muligens en kombo )

Legger ved en skisse, men syns det er pussig at ikke tykkelse på tak/vegger er markert. ( sikkert 1 meter betong )

Går ut ifra at dette er en type "regelbau"

MVH Morten C.
Attachments
Vf52a.jpg
Vf52a.jpg (27.97 KiB) Viewed 305 times
MVH Morten C.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Referat fra møte i Skjærviken lokalsamfunnsutvalg 10.01.2011:
SAK 43/10 SIKRING AV GAMMEL BUNKERS.
Kjølsund Velforening ønsker sikring av gammel bunkers nærliggende boligfeltet.
Bunkersen er full av vann og til fare for barns lek i området. Det må sjekkes hvem som har ansvaret
for bunkersen.
http://www.lokalsamfunn.net/skjaerviken ... p?fid=1042
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg kan herved bekrefte at bunkeren ved Kjølshunn gård nå er "sikret" .

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”