Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Prøver å legge inn et bilde fra turen sist lørdag, håper det går! :)
Attachments
2011_05_21_3396.JPG
2011_05_21_3396.JPG (782.97 KiB) Viewed 261 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Se der ja, jeg klarte det!! :)
Er så lenge mellom hver gang jeg legger inn bilder her, at en grønnskolling som meg på data glemmer framgangsmåten, men det gikk til slutt! :)

Har mange flere bilder av dette anlegget, så legger ut noen av dem framover.

Når jeg får ordnings på alle bildene på PCen min, så er det lettere å finne fram til et enkelt bilde som jeg vil vise dere.

Siden jeg er så godt i gang, legger jeg ut et par bilder til! :)
Attachments
2011_05_21_3399.JPG
2011_05_21_3399.JPG (448.72 KiB) Viewed 259 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Flere bilder får vente, nettet henger seg opp her bare. Kommer tilbake med flere bilder når nettet er samarbeidsvillig! :)
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:56, edited 1 time in total.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Meget bra Kenneth!! :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Even: Spennende informasjon! Vet du forøvrig hvor de andre anleggene ligger? Vet bare om denne og trolig en til i dette området. Ja, jeg har bilder fra utsikten. Men det er ikke noe jordet man ser, er trær som har vokst opp mellom Åsrumvannet og dette anlegget. Man ser derimot tydelig Åsrumvannet mellom trærne. Kan legge inn bilder av det og. Skal prøve nå, hvis det ikke går, så legger jeg inn et bilde i morgen hvis jeg husker. :)

Jon-Vegard: Takker! :)
Attachments
2011_05_21_3406.JPG
2011_05_21_3406.JPG (261.39 KiB) Viewed 229 times
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:07, edited 1 time in total.
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Jeg vil tro de så veldig godt fra disse stillingene, man så delvis mot jordet og veien der, altså i retning øst, og man så deler av veien langs så og si hele strekningen på østsiden av vannet. Dette i retning sør. Man ser også i retning vest, men der er det ikke annet enn en grusvei, og jeg tviler på at denne veien var av særlig interesse. Er en gård og skytebane oppi der.

Her kommer et bilde til!
Attachments
2011_05_21_3402.JPG
2011_05_21_3402.JPG (559.82 KiB) Viewed 208 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Hei alle sammen, og vel overstått pinse! :)

Denne pinsen har jeg vært flere steder, tatt rundt 150 bilder og funnet steder jeg ikke visste om før.

Jeg begynner med lørdagen:

Da dro jeg ut alene, tok sykkelen min og dro til Mellomhagen Ungdomsskole. Etter å ha fått tips av en i familien om at det skulle befinne seg noe der, så måtte jeg ta en tur å få undersøkt dette nærmere. Det ble ingen resultatløs tur, for jeg fant 3 ting av interesse. Det første jeg fant var mest spennende og interessant, uten tvil, for det var en hule. Den var riktignok murt igjen, ikke så rart da den ligger noen få meter fra skolegården.

Jeg tok så turen opp på fjellet der denne hulen hadde inngang, og fant ikke stort av interesse, bare en oppført mur-del på 50 ganger 50 cm. Aner ikke hva dette var til, men kanskje flaggstang? Hm, merkelig sted å sette en flaggstang, da! Så fant jeg en sånn liten krok lignende sak boret ned i fjellet. Den har nok de fleste sett, så kanskje noen vet hva jeg mener?

Det ble ikke noen flere funn så da bestemte jeg meg for å dra. Hadde tenkt til å dra hjem, men valgte å ta en tur ut til Hummerberget ved Gon. Jeg syklet tvers over parkeringsplassen og videre på en hytte-vei. Denne fulgte jeg til enden, og parkerte så sykkelen for å ta meg videre til fots. Ved foten av fjellet er det spennende saker både til høyre og venstre for fjellet. Til høyre finner man et ras som har gått for en mannsalder siden. Det som er av interesse for oss bunkere jegere, finnes derimot i enden av stien til venstre for fjellet, og denne fulgte jeg hele veien. Kun etter rundt 50 meter kommer man til en trapp, en trapp som trolig er oppført av tyskerne selv. Denne er lang, med sikkert 30 trappetrinn. Så gikk turen videre gjennom en mystisk og fantastisk skog, med steingjerder langs store deler av stien. Delvis godt intakt.

Så i enden av denne stien kom jeg til målet, nemlig en bunker. Stien slutter så og si i en bunker kan man si. Tilhørende denne bunkeren fant jeg 2 skytestillinger, hvor begge hadde en slående vakker utsikt. På vei tilbake la jeg merke til en del stein som lå nedover fjellet, og jeg prøvde å se om jeg kunne finne noe mer, men det var totalt ufremkommelig og grodd igjen. Lurer på om det kan finnes en hule nedenfor der, men vet ikke. Noen som vet?

Så til den mest spennende turen som var i går, sammen med en kamerat med samme interesse:

Vi avtalte dagen i forveien å dra til Stavern og Lillevik. Først gikk turen til fjellet bak Rema 1000 butikken på Sollie før Stavern. Der husker jeg fra barndommen at det skulle ligge en hule. Vi tok fjellet i nærmere øyesyn først for å se om vi kunne finne mer, men siden dette er tiden hvor det er svært vanskelig å finne slikt siden planter, busker og trær er i vekst, så fant vi ingenting. Virket derimot heller ikke som om det var noe i området utenom det jeg allerede visste om. Vi fant hulen, og den var heldigvis ikke murt igjen. Vi gikk inn, og den var uforandret etter alle disse årene. Fant noe søppel og det hadde falt en stein ned fra taket. Også ligger det 2 åpninger til, men ikke noen hule, bare en åpning hvor en kan komme under tak liksom. Lik dem som man finner i fjellet langs Yttersøveien ved Tagtvedt.

Så gikk turen til Søndre Blokkhusfjell. Der hadde kameraten min vært i barndommen, og han husker han så en dør som stod på gløtt. Vi syklet til Stavern gymsal og parkerte bak den. Så gikk vi opp i fjellskråningen, og etterhvert fikk vi øye på den døra kameraten min husket fra barndommen. Artig! Den var stengt, ikke mulig å få opp døra. Må ha rustet fast, for det var en glipe der som jeg senere kom til å utnytte, tilbake til det senere. Så fant kameraten min en dør til, noe høyere opp og lengre bort, men som trolig har en sammenheng med den første døra vi fant. Vi kjente trekken nemlig og den typiske "hule-lukta". Den stod også noe på gløtt, men heller ikke denne lot rikke på seg. Har blitt tipset av en om å bruke vinkelsliper, men så "gæren" er jeg ikke. Det er å ødelegge, selv om dette ikke er i bruk og ikke har vært det på mangfoldige år, så gjør man ikke slik. Det som skremmer meg mest med det tipset, er at vedkommende har mange år bak seg i militæret.

Men så gikk det opp et lys for meg, er ganske så kreativ. Når man ikke kommer seg inn, men det er mulig å få inn hånden, så hvorfor ikke bruke kamera til å få tatt noen bilder? Joda, det var ideen min. Måtte bruke kameraten min sitt kamera, siden jeg hadde med meg speilreflekskamera, og etter å ha festet det skikkelig i håndleddet, så var det var å føre det ned. Jeg måtte på en eller annen måte bruke den andre hånden min til å trykke på utløserknappen, men det viste seg å ikke være så lett, men jeg klarte det! Fikk tatt rundt 20 bilder, hvor særlig et av bildene pekte seg ut. På det bilde kunne vi nemlig tydelig se en lengre gang innover, så ikke enden faktisk, må må ha vært minst 10 meter til enden, trolig mer. Og hvis denne er i sammenheng med den lengre opp, så må det vært trapp inni denne. Utrolig artig å være en av svært få, kanskje de eneste, som har bilder fra denne innvendig. Men må innrømme at jeg gjerne skulle vært inni denne, for den må være ganske stor og garantert spennende å besøke! Er det kommunen som har ansvaret for slike anlegg?

Når vi var ferdig der, så gikk turen til bensinstasjonen hvor vi måtte pumpe dekkene, før videre ferd gikk til butikken hvor vi skulle kjøpe inn grillmat. Vi skulle nemlig innom et sted til før vi skulle hjem, nemlig Lillevik. Vi syklet helt ut til Lillevikstranda, og parkerte og låste syklene der. Vi gikk så ut til Lillevikodden, hvor vi bestemte oss for å grille i den ytterste skytestillingen, da det var mest svalt der ettersom vinden kom fra sør. I den ytterste skytestillingen er det dessuten mindre rom innvendig i skytestillingen, så vi puttet enkelt og greit engangsgrillen inni en av disse. Der stod den i le fra vinden. Vi grillet og koste oss før videre ferd for å dokumentere resten av anleggene på Lillevik kom for tur. Er to større skytestillinger lengre oppe, begge to av usedvanlig stor og merkelig form. Ikke noe å skjule seg bak liksom. Så er det en bunker rett ved siden av en av disse. Denne har et rom oppe og nede, med tilhørende trapp for å komme ned. Begge er i meget god stand, overraskende nok, siden det blåser meget mye der ute! Er også en hule ved denne bunkeren, men den er murt igjen. Lengre inn i skogen og i retning fabrikken, fant kameraten min enda mer. Han husket en tunnel han hadde vært inni fra barndommen, og denne fant vi, men den var naturligvis murt igjen. Denne har jeg sett bilder av på forumet, riktignok kun fra utsiden. Det som er kult med denne tunnelen, er at det er strøm og lamper utenfor på fjellveggen. Jeg fant også et mindre hull mellom inngangene, men fikk ikke sett helt inn i tunnelen.

Litt lengre opp fant vi en godt skjult bunker, den er gravd over med tiden, og er umulig å få øye på hvis det ikke hadde vært for pipa. Ikke mulig å gå inn i denne, da det er fylt på masser foran inngangen. Men var en åpning der så kameraten min fikk tatt noen bilder. Det mest interessante på hele turen var derimot det siste vi fant. Hadde det ikke vært for at kameraten min måtte late vannet, så hadde vi oversett et tilfluktsrom rett bak fabrikken. Faktisk delvis bygd inn i fabrikken merkelig nok. Det stod over døren: "Tilfluktsrom utgang". Så det må bety at det må finnes en inngang, gjør det ikke? Isåfall er jeg veldig nysgjerrig på om noen av dere vet om den. Fant en slags telefon fra krigens dager rett utenfor døra, så dette tilfluktsrommet har ikke vært i bruk på mangfoldige år.

Har tatt masse bilder fra turene, så jeg vil legge inn utvalgte bilder fra turene etterhvert.

Gleder meg til neste utflukt! :)
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

I fjellet ved Mellomhagen Ungdomsskole:
Attachments
2011_06_11_redigert.jpg
2011_06_11_redigert.jpg (690.9 KiB) Viewed 156 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Glemte en murt platting som jeg fant i skogen inntil fjellet ved Mellomhagen Ungdomsskole

Hva kan dette ha vært?
Attachments
2011_06_11_støpt platting_redigert.jpg
2011_06_11_støpt platting_redigert.jpg (1.22 MiB) Viewed 156 times
Huleluskeren
Posts: 9
Joined: 23 May 2011 20:08

Takk for turen, Kenneth! Jeg legger ut noen av de bildene som ble tatt med mitt kamera.
Attachments
005 (2).JPG
005 (2).JPG (147.13 KiB) Viewed 151 times
Huleluskeren
Posts: 9
Joined: 23 May 2011 20:08

Her har jeg gjort det lysere, ser ut til at det fortsetter lenger inn enn det man kan se, enten rett frem eller til sidene.
Attachments
005 (2)2.jpg
005 (2)2.jpg (55.66 KiB) Viewed 150 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Flotte bilder, Stian! :)

Veldig moro at vi fikk tatt bilder innvendig. :bravo
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flott tur Kenneth! Blir fint å se flere bilder. :) :) :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”