Onsrud Leir

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

OlavRS wrote:På Facebook er det ei gruppe for NIKE-veteraner, og i bildeserien er det en del snacks. Tror alle bildene som omfatter radarer er fra Bøleråsen. Hele anlegget ble jevnte med jorda i 2006 (?), men jeg har sålangt funnet 75 cm piggtråd, et halv sete, deler av en luftkanal og en slapp huggorm.
Oppretter straks en ny tråd ved navn Romerike :)
Har du en link?
--
Tommy
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

TommyG wrote:
OlavRS wrote:På Facebook er det ei gruppe for NIKE-veteraner, og i bildeserien er det en del snacks. Tror alle bildene som omfatter radarer er fra Bøleråsen. Hele anlegget ble jevnte med jorda i 2006 (?), men jeg har sålangt funnet 75 cm piggtråd, et halv sete, deler av en luftkanal og en slapp huggorm.
Oppretter straks en ny tråd ved navn Romerike :)
Har du en link?
Jepp:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gi ... 772&ref=ts :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser iallefall ut som det en ser innvendig av bygninger der, har vindu, så da er det vel ikke spesielt dypt under bakken :-)

Dette bildet kan vel se ut til å være innvendig i en slik container som de har stående på Trøgstad:
Image
Attachments
trogstad_nike_container_fragile.jpg
trogstad_nike_container_fragile.jpg (347.08 KiB) Viewed 322 times
trogstad_nike_container_innvendig.jpg
trogstad_nike_container_innvendig.jpg (460.52 KiB) Viewed 322 times
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Ser iallefall ut som det en ser innvendig av bygninger der, har vindu, så da er det vel ikke spesielt dypt under bakken :-)
Nike-Hercules var vel et "halvmobilt" luftvernsystem, så det rimer vel bra at det er kontainer-basert.

Link til side med masse informasjon om systemet:
http://www.nikemissile.org/
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Radar- og ledelsesområdet for Asker NIKE-batteri er her (lenke). Den hvite radomen er Metorologisk institutts, men det meste av de øvrige bygningene (inklusive den grønne radomen) står igjen etter nedleggelsen i 1990. Hvis jeg husker rett (men da er hukommelsen min svært rusten, det er ca. 10 å siden jeg var der) er bygningen 50 meter til høyre for den grønne radomen toppetasjen på en bunker i minst to etasjer (tre tror jeg) med mange rom innvendig. Jeg har trent SIBO inni den. Dette området på toppen av Hagahogget lå 2 km. syd for oppskytningsområdet som man ser her (lenke).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har tidligere lagt ut posisjonene til de forskjellige områdene her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 277#p30277
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Slik jeg forstod det på en som hadde vært i Nes NIKE fra 1959 så ble kontrollcontainerne i utgangspunktet levert "løse". Med nytt trusselbilde ble containerne stadig bygget inn og fremsto som med mer permanente. For å holde tråden relevant for Onsrud, ser det ut til at det røde forlegninga er ført opp i samme stil som A-områdene på de øvrige bateriene (med visse untak).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tydeligvis noen som driver og lusker her inne på forumet, og tror det er fritt fram å bruke bildene som postes her: http://kadettsamfunnet.no/nyheter/sp%C3 ... yene-1765/
Helt nederst der var den er serie med bilder fra Onsrud Leir jeg mener bestemt å dra kjensel på. :D
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Tydeligvis noen som driver og lusker her inne på forumet, og tror det er fritt fram å bruke bildene som postes her: http://kadettsamfunnet.no/nyheter/sp%C3 ... yene-1765/
Helt nederst der var den er serie med bilder fra Onsrud Leir jeg mener bestemt å dra kjensel på. :D
Denne tjenesten kan være kjekk for å finne ut av om bildene dine blir brukt uten tillatelse på nettet...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Tydeligvis noen som driver og lusker her inne på forumet, og tror det er fritt fram å bruke bildene som postes her: http://kadettsamfunnet.no/nyheter/sp%C3 ... yene-1765/
Helt nederst der var den er serie med bilder fra Onsrud Leir jeg mener bestemt å dra kjensel på. :D
Denne tjenesten kan være kjekk for å finne ut av om bildene dine blir brukt uten tillatelse på nettet...
Joda, jeg har brukt den med varierende hell før, mest for å se hvilke andre steder på nettet bilder jeg har lastet opp til Wikipedia brukes :-) Men, det plager meg egentlig ikke nevneverdig. Var bare litt komisk at denne personen hadde mer eller mindre kopiert det første innlegget mitt her, inkludert tekst og bilder :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Joda, jeg har brukt den med varierende hell før, mest for å se hvilke andre steder på nettet bilder jeg har lastet opp til Wikipedia brukes :-) Men, det plager meg egentlig ikke nevneverdig. Var bare litt komisk at denne personen hadde mer eller mindre kopiert det første innlegget mitt her, inkludert tekst og bilder :-)
Sant nok, men man kan vel knapt bli overrasket når det gjelder studenter i dag (ref. utallige artikler om kopiering av oppgaver fra nettet etc.). Kildehenvisninger burde kanskje hatt mer fokus i pensum... :)
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Er det noen som vet om noen av bygninger på Onsrud var bygd av Tyskerne? Lure spesielt på det gul 3\4 etasjes brakke som har litt spesiel små vinduer opp på loftet eller øverst etasje.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

simonorch wrote:Er det noen som vet om noen av bygninger på Onsrud var bygd av Tyskerne? Lure spesielt på det gul 3\4 etasjes brakke som har litt spesiel små vinduer opp på loftet eller øverst etasje.
Det gule huset du delvis ser i disse bildene, du tenker på?
onsrud_gult_hus1.jpg
onsrud_gult_hus1.jpg (196.87 KiB) Viewed 97 times
onsrud_gult_hus2.jpg
onsrud_gult_hus2.jpg (198.08 KiB) Viewed 97 times

Om jeg har forstått det rett, så ble vel ikke militærleiren anlagt her før utpå 50-tallet en gang, men det er vel også påstått at tyskerne brukte dette området under krigen. Når det gjelder det spesifikke huset, så er vel det et murhus og det var vel ikke så vanlig at tyskerne bygde?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Det gule huset du delvis ser i disse bildene, du tenker på?
Om jeg har forstått det rett, så ble vel ikke militærleiren anlagt her før utpå 50-tallet en gang, men det er vel også påstått at tyskerne brukte dette området under krigen. Når det gjelder det spesifikke huset, så er vel det et murhus og det var vel ikke så vanlig at tyskerne bygde?
Lurer på om dette gule bygget med "utstikker" er en slags standard-forlegning?
Med forbehold om at jeg ikke har sett tegninger, er det veldig likt tilsvarende bygg i andre leirer (det er bla. to slike i Bergens-området, som må være oppført etter 1965).
Attachments
Forlegning_Luft.jpg
Forlegning_Luft.jpg (232.24 KiB) Viewed 85 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:(det er bla. to slike i Bergens-området, som må være oppført etter 1965).
Fant et par bilder av de nevnte byggene som underbygger mistanken min (for de som måtte lure: Bildene er tatt på en familiedag med "fotoamnesti"):
Attachments
Forlegning_1.jpg
Forlegning_1.jpg (74.6 KiB) Viewed 85 times
Forlegning_2.jpg
Forlegning_2.jpg (146.8 KiB) Viewed 85 times
Forlegning_3.jpg
Forlegning_3.jpg (102.04 KiB) Viewed 85 times
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”