Carsten G wrote:Sindre, Sindre, Sindre....... Hvorfor så bitter? Utdrag fra Sindre.......
(...)
Dette du sier harmonerer ikke med Hårberg sin opplevelse og beskrivelse av
sotra og øygarden forsvarsforening, det virker som de fikk en Grand tour.
Når jeg leser ditt innlegg blir jeg skeptisk til å gå med på Fjell. Mener du virkelig at det er så gale?
Javisst gjør de mye bra! De har stått på for å prøve å bevare anlegget, og har gjort massevis nede i tunnelanlegget, og fått fjernet en del vegetasjon rundt kanonstillingen, som de også har fått bygget inne slik at man slipper lekkasjer ned i tunnelanlegget.
Nå er dette sikkert ikke forsvarsforeningens feil, men det ligger i alle fall fremdeles hauger av flis fra oppkappede tømmerstokker igjen der oppe, som ødelegger terrengets opprinnelige form. Rundt løpegangene ligger det fremdeles massevis med greiner, som gjør at det er farligere å gå der nå enn før man tok vekk skogen. Det burde man ryddet opp.
Bygget over kanonbrønnen kan sikkert diskuteres opp og ned i mente, selv mener jeg de kunne bygget en kopi av kanonen i et eller annet lett metall i stedet, jeg synes faktisk at kafédrift på en gammel kanontomt som skulle brukes til å senke skip er direkte smakløst.
Etter hva jeg hører har Austrått fått det bra til, med guiding og det hele - såvidt jeg kan skjønne er det der Fjell må hente inspirasjon, ikke bare på grunn av driften, men fordi anleggene jo er ganske like.
Carsten G wrote:
Moraltråden tar for seg de ulike syn og aspekter ved disse anlegg, og vi har vært inne på dette med finansiering.
Javisst trenger man finansiering! Jeg synes idéen med åpen dag er helt topp, inntil man klarer å få satt på plass en ordentlig museumsbestyrelse og normale åpningstider. Veldig, veldig bra tiltak, absolutt.
Det jeg har problemer med, er først og fremst at man skal kjøres opp. Det er absolutt ikke langt å gå, og ethvert friskt menneske klarer det. For de som ikke kan gå eller ikke er så god til bens, skal man
selvsagt sette opp transport! Jeg ser så klart poenget med at det er vanskelig å kjøre og gå samtidig på veien, men dette har såvisst ikke stoppet forsvarsforeningen før. Ved å bruke mindre biler, minibusser etc, går det faktisk meget fint så lenge man er innstilt på å vike unna når det trengs. Veien opp til festningen er også en del av historien, så jeg ser ikke helt poenget med å få folk raskest mulig opp og ned igjen.
Når man først er kommet opp, er anlegget et fantastisk sted å utforske, og en tur gjennom tunnelene er absolutt en stor opplevelse og en reise gjennom historien.
Carsten G wrote:
Jeg tror vi bør være forsiktige med hva vi sier og gjør, da dette kan få større konsekvenser enn vi hadde tenkt.
Da må jeg få presisere at dette er ene og alene mitt syn. Jeg skal selvsagt ikke ødelegge for andre her.
Carsten G wrote:
NKFIF støtter ikke nedrakking av andre foreninger for at de prøver å få til finansiering.
Ikke jeg heller. Om forsvarsforeningen fremover skal drive anlegget, skal jeg så klart støtte dem - stedet må bevares, men jeg må likevel få legge frem mine syn på hvorledes det skal gjøres, og få uttrykke min fortvilelse over hvorledes det gjøres på enkelte punkter per i dag og høre hva andre (blant annet her på forumet) synes om saken - kanskje er jeg helt alene.
Carsten G wrote:
Hvis det er så ille Sindre, må du prøve å gå i direkte dialog med sotra og øygarden forsvarsforening, og Bergen kommune. På den måten kan du kanskje være med å påvirke fremtiden for Fjell festning.
Javisst, og det har jeg allerede gjort, og kontaktet kommunen. Det kan leses på tråden "Fjell Festning treng omfattande sikring" under Hordaland. Jeg skrev denne tråden for å komme fram til de som ønsket å gå på åpen dag, men skulle vel holdt meg objektiv.
Carsten G wrote:
Jeg beklager hvis mine ord ble harde og faller i dårlig jord, men det er viktig at vi modererer oss, tror jeg.
Jeg kan trenge en bøtte kaldt vann av og til, og har ikke noe i mot denne formen for diskusjon, når du legger det frem så ordentlig og ryddig som du gjør. Får håpe du føler det på samme måten.
-edit-
Når jeg skrev "Vet ikke hvor mye det koster (!)" mente jeg det mer som et spark til meg selv, som ikke har sjekket opp bedre - ser nå at den så klar kunne misforstås. Beklager det.
Når det gjelder kjøringen, står jeg fast på at det må være feil. Grunnene til det er ikke nødvendigvis at jeg ser på det som latskap, men at det er irriterende for turgåere på veien, og samtidig sliter det sterkt på veien - veien holder flere steder på å rase ut og klappe sammen på grunn av all tungtransporten. (det har vært mange lastebiler og tunge biler de siste årene) Den har ikke vært nevneverdig vedlikeholdt de siste 60 årene, bortsett fra litt ny asfalt hist og her. Derfor.