"Kombi-bunkere" på Vardafjellet, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Disse har vi vel ca. 6 stk. av som jeg kjenner til i "Haugesunds-fjellheimen".

De ligger i forkant på litt større vest-vendte skråninger mot havet (og invasjonsstyrken) som det fremkommer av bildet som viser litt av Karmsundet. De har også to "skyteskår" i front (ikke synlig på bildet)
Jeg har disse "i bakhodet" som bombekasterstillinger for tyngre BK ? Stemmer dette - noen som har sett de omtalt ? De ligger i grupper på 3+3 ... Regelmessig ;)

Image

mvh
KOS

Korrigering 8.8.2007
7 stk. på Vardafjellet.
Attachments
Etter utallige oppfordringer slenger jeg på et bilde til.<br />Merk gropen ved inngangen...?
Etter utallige oppfordringer slenger jeg på et bilde til.
Merk gropen ved inngangen...?
20070527_841_6.jpg (195.01 KiB) Viewed 1215 times
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:51, edited 8 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg vil tippe på luftvernstillinger utifra beliggenhet og "3+3" plasseringen, men må si at jeg aldri har sett noe som likner engang.....
Er det noen bolter eller andre rester av innfestinger nedi?

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Jeg vil tippe på luftvernstillinger utifra beliggenhet og "3+3" plasseringen, men må si at jeg aldri har sett noe som likner engang.....
Er det noen bolter eller andre rester av innfestinger nedi?

Erik
Det var det siste jeg ville trodd...bare 180grd synsfelt - og høye murer, tydelig retningsbestemt. Såvidt jeg husker er det ikke innfestninger nedi - men kun karakteristiske observasjon/skyteskår-hull i hver av fremsidene.

Dette er jo ikke del av et kystfort, selv om nok kommandoen her er den samme som må ha vært overordnet Skåredalen og bynærforsvaret.

mvh
KOS
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

er dette de 6 som står på vardafjellet?? Mener å huske at for drøyt 30 år siden lå det rester etter noen jernlavetter7innfestinger i bunnen av disse. Skal se om jeg kan klare å finne noen gamle bilder av disse. PDT_Armataz_01_03
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

tor a wrote:er dette de 6 som står på vardafjellet?? Mener å huske at for drøyt 30 år siden lå det rester etter noen jernlavetter7innfestinger i bunnen av disse. Skal se om jeg kan klare å finne noen gamle bilder av disse. PDT_Armataz_01_03
Jada det er det. Mener det var 3 på sørhellingen fra "hovedbunkersen" på toppen men er usikker på hvor mange som lå i nordhellingen - men 3 her også skal jeg ikke protestere på. Skal ta en tur opp ( Done PDT_Armataz_01_06 ) . Det er blitt så uttrolig skogvokst på fjellet nå - husker du hvor åpent det var før ?

For øvrig har jeg i minnet lignende betongstillinger i Ramsdalsfjellsiden også, så det skal sjekkes ut.

Fint om du hadde noen gamle bilder som kunne gi noen spor, bokstavelig talt.

mvh
KOS

EDIT: Funnet No.7 - 8.aug.2007
Last edited by KOS on 05 Jan 2008 21:38, edited 10 times in total.
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

Ja det er litt mere overgrodd nå enn det var før. Husker fra barndommen hvilket eldorado det var for oss unge her oppe. (vokst opp i høyblokkene)
Du har vært og sett på de andre bunkersene oxo?? du har jo noen skyttergraver som munner ut i skytestillinger litt lenger nedenfor de andre bunkersene du spørte om. i den ene skyttergrava er det jo oxo etn slags form for beskyttelsesrom. Var der oppe for en ukes tid siden og må innrømme at det var ikke så lett å finne alle bunkersene lenger p.g.a vegetasjonen. spesielt leita jeg lenge for å finne noen av de på baksida av fjellet. jeg reiser bort noen dager nå (ferie) ,men jeg skal se om jeg kan klare å finne frem/rote frem noen gamle bilder. det blei jo knipsa en del den gang for 30 år siden oxo så det vil nesten være rart om ikke noen av bildene inneholder ting av interesse.
m.v.h tor
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote: EDIT:
Funnet de alle(?) 6 i dag se layout i vedlagte plott.
To bilder fra hver av de, begynner med nr.1 i sør.
Attachments
Nr.6
Nr.6
20070711_005_12.jpg (210.63 KiB) Viewed 1098 times
Nr.6
Nr.6
20070711_007_11.jpg (250.13 KiB) Viewed 1098 times
Nr.5
Nr.5
20070711_004_10.jpg (239.32 KiB) Viewed 1098 times
Nr.5
Nr.5
20070711_001_9.jpg (238.63 KiB) Viewed 1098 times
Nr.4
Nr.4
20070711_008_8.jpg (202.83 KiB) Viewed 1098 times
Nr.4
Nr.4
20070711_011_7.jpg (231.25 KiB) Viewed 1098 times
Nr.3
Nr.3
20070527_841_6.jpg (195.01 KiB) Viewed 1098 times
Nr.3
Nr.3
20070527_840_5.jpg (184.43 KiB) Viewed 1098 times
Nr.2
Nr.2
20070711_015_4.jpg (219.99 KiB) Viewed 1098 times
Nr.2
Nr.2
20070711_012_3.jpg (213.97 KiB) Viewed 1098 times
Nr.1
Nr.1
20070711_021_2.jpg (230.77 KiB) Viewed 1098 times
Nr.1
Nr.1
20070711_016_1.jpg (162.26 KiB) Viewed 1098 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 12:40, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Disse har vi vel ca. 6 stk. av som jeg kjenner til i "Haugesunds-fjellheimen"
Slektninger registrert i Ramsdalen 25.7.2007

mvh
KOS

Rettelse: Ny feil følger; No.7 logget 8.8.2007 - se neste innlegg.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så sprakk den 3+3 teorien (foreløpig).
Vi fant en til på NiB og jeg var ute og tok den i øyensyn i kveld. Har faktisk sett den før - eller var det enda en annen i nærheten PDT_Armataz_01_05

Har etter hvert tenkt mye på hva som kan ha vært i disse dobble 7 (foreløpig) på Vardafjellet og tilsvarene enkle 5 stk. (foreløpig) i Ramsdalen.

Men nå føler jeg brikkene begynner å falle på plass - så nå får en til å lete i "våpenkatalogen" etter rett utstyr ;-)

Men i alle fall - her er den syvende. Siden jeg ikke gidder å gi alle nummer på nytt sørfra
så kaller jeg denne ganske enkelt "Old No.7" :D

mvh
KOS
Attachments
Her er skyteskåret. Legg merke til høysden opp. GPS'en min er 16cm høy, hvilket gir ca. 50cm fra bunnen opp til nedre kant av skyteskår.
Her er skyteskåret. Legg merke til høysden opp. GPS'en min er 16cm høy, hvilket gir ca. 50cm fra bunnen opp til nedre kant av skyteskår.
20070808_018_8.jpg (171.01 KiB) Viewed 795 times
Her ser en mot utgangen, der en kan gå ut til både høyre og venstre.<br />Legg merke til nisjen i bakveggen over &amp;quot;brønnen&amp;quot;.
Her ser en mot utgangen, der en kan gå ut til både høyre og venstre.
Legg merke til nisjen i bakveggen over &quot;brønnen&quot;.
20070808_019_7.jpg (178.17 KiB) Viewed 795 times
Nærbilde av &amp;quot;brønnen&amp;quot;. Denne har nok hatt lokk over seg - til vanlig, som en ser av anleggflaten. Disse er nok for drenering - siden det ellers er tett gulv og ingen utløp ellers. Som kjent regner det &amp;quot;litt&amp;quot; på Vestlandet ;-)
Nærbilde av &quot;brønnen&quot;. Denne har nok hatt lokk over seg - til vanlig, som en ser av anleggflaten. Disse er nok for drenering - siden det ellers er tett gulv og ingen utløp ellers. Som kjent regner det &quot;litt&quot; på Vestlandet ;-)
20070808_017_6.jpg (240.99 KiB) Viewed 795 times
Bakvegg med ammo-nisje, brønn og inngang til venstre samt to utganger til høyre.
Bakvegg med ammo-nisje, brønn og inngang til venstre samt to utganger til høyre.
20070808_013_5.jpg (228.4 KiB) Viewed 795 times
Omtrentlig utsikt fra sørlig skyteskår. Men bildet er tatt fra toppen av muren ca. 3m høyere.
Omtrentlig utsikt fra sørlig skyteskår. Men bildet er tatt fra toppen av muren ca. 3m høyere.
20070808_014_4.jpg (121.25 KiB) Viewed 795 times
Nærbilde av skyteskår.
Nærbilde av skyteskår.
20070808_016_3.jpg (210.53 KiB) Viewed 795 times
Skjerming mellom de to skyteskårene var spesielt utførlige her.
Skjerming mellom de to skyteskårene var spesielt utførlige her.
20070808_015_2.jpg (212.26 KiB) Viewed 795 times
Old No.7<br />32 V 290220 6591717
Old No.7
32 V 290220 6591717
20070808_012_1.jpg (200.76 KiB) Viewed 795 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 12:55, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
Erik E wrote:Jeg vil tippe på luftvernstillinger utifra beliggenhet og "3+3" plasseringen, men må si at jeg aldri har sett noe som likner engang.....
Er det noen bolter eller andre rester av innfestinger nedi?

Erik
Det var det siste jeg ville trodd...bare 180grd synsfelt - og høye murer, tydelig retningsbestemt. Såvidt jeg husker er det ikke innfestninger nedi - men kun karakteristiske observasjon/skyteskår-hull i hver av fremsidene.

Dette er jo ikke del av et kystfort, selv om nok kommandoen her er den samme som må ha vært overordnet Skåredalen og bynærforsvaret.

mvh
KOS
Okei, her er hva jeg har kommet fram til - ikke minst pga. skyteskårenes retning og den solide skjermingen i "Old No.7".

Jeg skal gi deg halveis rett Erik E - luftvern var nok 1/2-parten av funksjonen her, og selvfølgelig den eneste som ble benyttet slik nå historien ble.

Den andre var nok direkte ild mot bakkemål/nære sjømål i de retningene skyteskårene indikerer. Dette er altså en "kombinasjonsbunkers". Kanskje noe I.D.269 hadde "lært" ved Leningrad - siden det åpenbart ikke finnes tilsvarende, som vi vet om, langs hele A.vollen ? ? ?

Siste registrerte posisjon hadde direkte skuddlinje mot Nordheim, Salhus, Karmsundet og Karmøysiden,
i en avstand på ca. 2-4km med en negativ elevasjon på 1-3 grader (grovt regnet).

Så våpenet vi ser etter er en 1-løps Flak-kanon med egenskaper:

- Feltmessig lett å flytte ned i/ut av disse stillingene i relativt ulendt terreng.
- Har en lavett som kan plasseres godt uten innfestinger/boltinger.
- Har en lavett som relativt lett kan rulles fram for å få løpet delvis ut gjennom skyteskår (På hjul ?)
- Har en feltlavett som plasserer løpets opplagringspunkt ca. 55-60cm over flaten den er plassert på.
- Har siktemidler som er ganske nære løpets senterlinje for å kunne sikte ut gjennom skyteskår over løpet,
(Alternativt på siden(e). )
- Muligens plass til 2 pr. bunkers på Vardafjellet (kan også selvfølgelig være at en kanon skulle betjene 2 hovedskuddretninger. Kanskje mer sannsynlig - siden noen av de på Vardafjellet kun tilsynelatende har kun et "ikke tildekket" skyteskår. Men der igjen - på Vardafjellet har de 2 ammo-nisjer - mot kun 1 på den ene siden i "Ramsdalen-type".)
- Har behov for en "brønn" som avbildet (til kjøling ev. tomhylser ? )
- Har plass til nødvendig mannskap på ca. 7m2 (Ramsdalen-varianten).
- Finnes i en Skåredaloppsetting i et antall på absolutt minimum 12 stk. om en regner en pr. bunkers. Sikkert flere, da stillinger i skråningen foran i skråningen på Vardafjellet også kan ha hatt liknende våpen.

Så - hvilken kanon er dette ? (En "FLAK 30" variant - eller noen "erobrede FLAK-kanoner" ?)

ps! I alle fall den ene "avdelingen" på "Leitstand Vardafjellet" har nok administrert disse stillingene på Vardafjellet - og da ihvertfall det største rommet med utsikt sør/vest/nord.

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!
siden det åpenbart ikke finnes tilsvarende, som vi vet om, langs hele A.vollen ? ?
Virker som hver by i Norge har "sin type" MG-bunkere. Det er ganske store forskjeller på disse, men flere av dem har denne "skjermingen" du nevner.
Så langt tror jeg Haugesund er eneste sted uten tak og akkurat den detaljen er jeg rimelig sikker på ikke er tilfeldig!

Tror de skyteskårene er for MG jeg...
Tror nemlig ikke man ville kunne bevege løpet på noe tyngre skyts særlig sidelengs inni de skyteskårene.
De fleste MG har jo mulighet for å raskt monteres på luftmålstativ og det KAN jo være grunnen til at man ikke hadde tak?

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Hallo!

Virker som hver by i Norge har "sin type" MG-bunkere. Det er ganske store forskjeller på disse, men flere av dem har denne "skjermingen" du nevner.
Så langt tror jeg Haugesund er eneste sted uten tak og akkurat den detaljen er jeg rimelig sikker på ikke er tilfeldig!

Tror de skyteskårene er for MG jeg...
Tror nemlig ikke man ville kunne bevege løpet på noe tyngre skyts særlig sidelengs inni de skyteskårene.
De fleste MG har jo mulighet for å raskt monteres på luftmålstativ og det KAN jo være grunnen til at man ikke hadde tak?

Erik
Jeg tror også at det er med hensikt det ikke er var tak på disse - uten tvil.

Skal sjekke høyden på Mitr.34 og Mitr.42 i forhold til skyteskårene - om ikke Arquebus har disse stående. Kanskje vi skulle gjort en prøveoppstilling. MG (altså på 2-fot som vi tenker her på bjerget) var det nok ikke - da ville det sett helt anderledes ut.

Høyden mht. luftmålstativ passer nok greit, og med mitraljøser ville det ihvertfall vært plass til 2 samtidige i Vardafjell-varianten.

Det eneste som skurrer er rekkevidden. Flere av disse skyteskårene ser jo "rett ut i det store intet" - 100m+ over havet. Og er langt over sin praktiske skuddvidde før de ser noe som helst - og den er vel ca. 800m med Mitr. om jeg ikke husker feil.

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Skal sjekke høyden på Mitr.34 og Mitr.42 i forhold til skyteskårene - om ikke Arquebus har disse stående. Kanskje vi skulle gjort en prøveoppstilling. MG (altså på 2-fot som vi tenker her på bjerget) var det nok ikke - da ville det sett helt anderledes ut.
Arquebus har utstilt de stativer med både MG34 og MG42.

Jeg er enig i at disse bunkerne må være en form for skytestillinger for lettere infanterivåpen, men jeg er forbauset over den formidable tykkelsen på veggene i forhold til mangel på splintsikring ovenfra.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Arquebus har utstilt de stativer med både MG34 og MG42.
Hmmm.... Hadde det vært artig/mulig å tatt med seg "noe sånt" i et egnet kjøretøy opp i f.eks. Kombi-stilling Nr.3 eller 7 for oppstilling, fotografering og "sikteprøver" - gjerne med luftmål-stativ også ?
(Det måtte vel i så fall ha vært avtalt med Politiet så en ikke risikerte flere anmeldelser enn nødvendig).
(Husk også sag, ryddesaks - og kalle ;-) )

mvh
KOS PDT_Armataz_01_06
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Hadde det vært artig/mulig å tatt med seg "noe sånt" i et egnet kjøretøy opp i f.eks. Kombi-stilling Nr.3 eller 7 for oppstilling, fotografering og "sikteprøver" - gjerne med luftmål-stativ også ?mvh
KOS
Det kunne vi godt prøve, det er sikkert flere som har stativer og deaktiverte MG'er for en slik test. Men jeg er usikker på om dette gir oss svaret på hva denne bunkeren ble benyttet til?
Post Reply

Return to “Haugalandet”