Bombekaster - nazistenes dødsmaskin

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Nazistenes dødsmaskin" - erketypisk Vi Menn tittel.
Vet ikke om "Hitlers helvetesvåpen" som VG skrev heller kvalifiserer for Pulitzerprisen, men det er slike overskrifter som selger.....

Legg merke til setningen "Hitler produserte bare to såkalte helvetesmaskiner" :-) Lurer på hvem som introduserte dette navnet, for jeg tviler på at den betegnelsen er særlig eldre enn papiret det er skrevet på for å si det sånn.

Erik
Attachments
Faksmille fra VG, 14.09.1991
Faksmille fra VG, 14.09.1991
VG 140991.JPG (106.84 KiB) Viewed 691 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Om den skal flyttes til et museum, så må det være en av M19-bunkerene ved Fjell festning.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Asbjørn² wrote:Om den skal flyttes til et museum, så må det være en av M19-bunkerene ved Fjell festning.
Det hadde vært hyggelig, men ikke selvsagt. Det mangler utrolig mye i de tre M-19 bunkerne som er her. Faktisk egentlig alt.
Erik E wrote:Legg merke til setningen "Hitler produserte bare to såkalte helvetesmaskiner" :-) Lurer på hvem som introduserte dette navnet, for jeg tviler på at den betegnelsen er særlig eldre enn papiret det er skrevet på for å si det sånn.
Erik
Produserte bare to? Er dette en annen type?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror neppe det krigshistoriske miljøet og museer i Kristiansund området hadde blitt særlig glad for å flytte på denne bombekasteren.....
men alt er egentlig bedre enn at den står "glemt" i en låst bunker!
Produserte bare to? Er dette en annen type?
Det er nok heller at det har kommet litt mer info frem i de senere år, for det finnes kun en type M-19. Har hørt mye forskjellig om antallet som ble produsert, men 150-200 stk er nok ikke så langt fra sannheten etter det jeg vet.

Mvh
Erik E
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Tror neppe det krigshistoriske miljøet og museer i Kristiansund området hadde blitt særlig glad for å flytte på denne bombekasteren.....
men alt er egentlig bedre enn at den står "glemt" i en låst bunker!
Bedre at den står der den står, og evt. åpnes som museum der. På den annen side kan ikke hver eneste bunker landet rundt åpnes som museum.
Erik E wrote:
Sindre wrote:Produserte bare to? Er dette en annen type?
Det er nok heller at det har kommet litt mer info frem i de senere år, for det finnes kun en type M-19. Har hørt mye forskjellig om antallet som ble produsert, men 150-200 stk er nok ikke så langt fra sannheten etter det jeg vet.
Nemlig det. Skulle likt å vite hvor disse som stod på Fjell ble av, og om de i det hele tatt noensinne stod der alle sammen.
Sindre
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Det hører vel med til historien at en del av disse bombekasterne ble overtatt av Kystartilleriet etter krigen, og var i moboppsettet til ut på 50-tallet. Siste anlegg fantes i Trøndelag (SKT). Vet ikke eksakt hvilke bunkere som var operative, men den i Kristiansund vet jeg var en av dem. Tror også den på Berg/Ørland inngikk som forsvar av KO Austråt på Lerberen. Det er utabeidet et eget maskinskrevet betjeningsreglement på norsk. Sist jeg så dette var på 90-tallet på Forsvarsmuseet. Da våpenet ble tatt ut av tjeneste på 50-tallet fikk SKT ordre om å ta vare på ett våpen som skulle pakkes ned og sendes Hærmuseet, som Forsvarsmuseet på Akershus het den gang. Hvorvidt man misforsto saken vet jeg ikke, men det eneste man demonterte fra bunkeren i Kristiansund var selve BK-røret, som senere forsvant.

JEF
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Leser av axishistory at laderne kunne erstattes av et helautomatisk ladesystem - hvordan i all verden skulle dette foregå? Såvidt jeg kan skjønne må granatene uansett lades i klips inn fra ene siden, og den tomme klipsen må taes ut fra andre siden. Jeg regner med at dette foregikk uansett om kanonen ble styrt elektrisk eller ikke - jeg ser ikke noen måte å få fraktet en granat opp til utskytningskammeret på uten de to laderne. At heisen opp kunne drives elektrisk er vel så, men kunne granatene heises opp til utskytnignskammeret automatisk? Hva var da vitsen med klipsene? Hvorledes kom de store klipsene seg opp til avfyringskammeret automatisk?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Trur at man mener den er "automatisk" i slik måte at den som skal avfyre kan skyte uavbrutt. Man må jo lade den som normalt uansett.

ErikH
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Enig med Sindre,det er best at slike i størst mulig grad blir stående der de har stått i 65 år.Men en slik bombekaster trenger vedlikehold,smør inn mekaniske deler i tykt lagringsfett,sprøyt inn CRC i alle koplingsbokser osv ,sørg for at drenering i gulv er åpne slik at evt vann kommer ut,samt litt lufting slik at fukt luftes ut. Den grunnleggende tanke er etter min mening slik PKT 1.Få ting bevart for ettertiden,stopp forfall PKT2. Få vist frem sakene til publikum .

Så militære instalasjoner fra krigen er ikke verdiløse selv om en ikke klarer å vise dem frem for publikum evt lage museum.
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Tenkte følgende kunne være interessant i sammenheng med M.19

I reisebemerkninger fra WBN (v. Falkenhorst) datert 1 juli 1944 sier han fritt oversatt:

Atter en gang forbyr jeg for hele Armeeområdet byggingen av "M.19" (Festningsgranatkasterstilling). Byggverket trenger "nitusen" sekker sement, har kun en bombekaster og en rekkevidde på 600 meter. Med andre ord står nytteverdien i intet rimelig forhold til det enorme ressursbruk.

JEF
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

JEF wrote:Tenkte følgende kunne være interessant i sammenheng med M.19

I reisebemerkninger fra WBN (v. Falkenhorst) datert 1 juli 1944 sier han fritt oversatt:

Atter en gang forbyr jeg for hele Armeeområdet byggingen av "M.19" (Festningsgranatkasterstilling). Byggverket trenger "nitusen" sekker sement, har kun en bombekaster og en rekkevidde på 600 meter. Med andre ord står nytteverdien i intet rimelig forhold til det enorme ressursbruk.

JEF
Det var interessante saker! Det forklarer jo en del hva gjelder antallet bygget. Regner med han tenker på selve bunkeren da, og ikke minst: tro om dette gjaldt andre steder og? Var vel ikke bare i Norge man slet med tilførselen av sement.
Sindre
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Hentar fram igjen denne. Er da nokon som veit korleis da går med resteureringa av denne ?

KAV
KAV
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Lurte litt på disse granatbrettene....
Ble slike også brukt til andre våpen eller er dette unikt for M-19. Er disse unike så finnes det en M-19 ikke så langt fra Kristiansand også. Jeg har flere brett liggende og jeg vet hvlike bunkers de kommer fra, men har aldri vært inni for å kikke selv (området er litt "privat")
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”