Bombekaster - nazistenes dødsmaskin

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det var vel snakk om å få lånt et kamera likt det de bruker med inspeksjon av rør, vet ikke hvordan det går med den saken, men skal sjekke lit rundt.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette var mystisk... Stedet er Brennåsen, men bombekasteren ligger ikke under en terrasse, så det betyr vel at det er 2 slike på Brennåsen?? Om det er tilfelle, hva er grunnen til at et så lite strategisk viktig sted som Brennåsen skulle ha slikt maskineri utplassert, kanskje til og med 2?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvis du følger denne linken http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1057 så ser du hvilken jeg mener har ikke vært der selv, men som du ser så er det andre her på forumet som har vært der, at det skal være flere M19 der har jeg ikke hørt om, mulig Erik E kan utdype mere da han har vært i området der.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

mulig Erik E kan utdype mere da han har vært i området der
Brukte 2 dager på å komme over alt som er på Brennåsen-Nodeland! Vanvittig godt befestet område, kanskje den "kraftigste" forsvarslinjen av sitt slag i sør-norge? Uansett... 2 stk M-19 her ville ikke vært utenkelig utifra alle bunkerne som er der, men vil våge å påstå at den burde vært kjent om det virkelig var en til.... Grunnen er at vi har med oss et annet forummedlem her som brukte et år på å kartlegge hele området og snakke med "alle over 60"....

Så jeg lurer på om det kan være samme bunker her, men at Overland53 har vært der før den ble lukket for godt? Slik jeg forsto så gikk det an å komme inn i denne for inntil ganske få år siden, da det ble bygget en garasje rett foran inngangen.

Mvh
Erik E
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det er et familiemedlem av meg som ble "innviet" i "den store hemmligheten" på Nodeland en gang på 70-tallet... Tror det var verre å få tilgang til denne bunkeren enn det var å komme inn i frimureriet. Iflg. min hjemmelsmann var bunkenren på den tiden nesten som da den ble forlatt etter frigjøringen. Det ble tatt ut saker og ting som ble solgt i en auksjonsforretning i Dronningensgate i Kr.sand (husker selv det lå ting fra bunkeren i vinduet der). Vet også navn på noen som kjøpte deler herfra (eller direkte fra gjengen som hadde tilgang i bunkeren). Min hjemmelsmann har også deler hjemme, og jeg skal ta noen bilder neste gang vi treffes.

Etter at denne denne saken kom opp igjen, ba jeg kontakten min ta en tur oppom for å se bunkeren er bygd inne eller på annen måte er gjort utilgjengelig. Dette ble sjekket forrige helg og svaret jeg fikk var at alt er som det var på 70-tallet. Nå må jeg tydeligvis ta en tur selv for å klare opp i dette..

Men det gjenstår en sak: Hvorfor er dette området så godt befestet?? Kan hensikten være å stoppe et angrep mot Kristiansand fra vest? Men da burde det vel være litt mer forsvar ut mot kysten også?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

På dette siste spørsmålet ditt, så skal det sies at tyskerne konsturerte en forsvarslinje langs Brennåsen og Rossevannet siden det var her terrenget var mest gunstig å forsvare. Innsjøer og kupert terreng vanskeliggjør større forflytninger og det meste av transporten må skje igjennom b.la Brennåsen. Tyskerne fryktet mest en langang i vest, rundt Stavanger, derfor ble Greipstad og omegn sett på som den største trusselen. Utover i krigen ble det også etablert forsvarslinjer vest for Greipstad, rundt Søgne, men disse var mer av en feltmessig karakter og skulle trolig bare forsinke fienden slik at hovedlinjen i Greipstad kunne bli bemannet i tide med nok mannskap.
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men da burde det vel være litt mer forsvar ut mot kysten også?
Litt er det å finne, men på langt nær i samme omfang som Brennåsen/Nodeland, sannsynligvis da Rosselandsvannet ligger som en naturlig sperring nesten helt ut til havet. Har jo bla. en Regelbau 620 MG-kasematt som gir flankeringsild langs store deler av dette vannet i retning havet.

Skal også sies at dette området ble befestet av den norske hæren allerede under 1. verdenskrig, så det var altså flere enn tyskerne som anså Brennåsen som "nøkkelen til Kristiansand" ved landgang i vest...

Men en M-19 til der altså.... Det var særdeles spennende info, for den under terrassen er definitivt en R 633 - Bekreftet via forsvarets tegninger!

Mvh
Erik E
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da kom vinteren før fingen kom ut, så det ble ikke gjort så mye mer vedr. Nodeland før nå. Har fått tatt bilder av to granatbrett som ble hentet ut av bunkeren på '70-tallet og som ble brukt til å "fore" M19 granatkasteren. Samme person som kjenner til hvor denne bunkeren ligger har altså disse brettene liggende i garasjen, derav rusten. Når de ble hentet fram på '70-tallet var det helt rene uten rust.
Attachments
bilde M.JPG
bilde M.JPG (1.15 MiB) Viewed 321 times
bilde MM.JPG
bilde MM.JPG (1.03 MiB) Viewed 321 times
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Har personen som kjenner til beliggenheten mulighet til å ta et innvendig bilde av den "hemmelige" bunkeren som innholder en M19 i Greipstad ?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Av de dokumenter og tegninger jeg har sett, kan jeg forsatt ikke tro at det skal befinne seg en M19 til i dette området.

Tror og så at regelbau633 har trålet området godt og det samme har Erik E.
Men det skal bli spennende og se om det dukker opp noe.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Noen bilder fra opptakene som ble gjort gjennom panserkuppelen i Brennåsen den 11. november i fjor

Trygve
Attachments
M19_1.jpg
M19_1.jpg (60.77 KiB) Viewed 132 times
M19-2.jpg
M19-2.jpg (56.68 KiB) Viewed 132 times
M19_3.jpg
M19_3.jpg (45.52 KiB) Viewed 132 times
M19_4.jpg
M19_4.jpg (37.17 KiB) Viewed 132 times
M19_5.jpg
M19_5.jpg (48.11 KiB) Viewed 132 times
M19_6.jpg
M19_6.jpg (52.8 KiB) Viewed 132 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flotte bilder takker
Vi skulle hatt en restaurert 633 med M19 her i landet. Rent umiddelbart ser den litt mangelfull ut denne også.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Vi skulle hatt en restaurert 633 med M19 her i landet.
Finnes vel stadig en i Kristiansund - noen som kjenner status på denne?
Regelbau633
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2006 10:39
Location: Greipstad, V-Agder

Tror ErikE vet status på den i Kristiansund. Den i Brennåsen har vært lukket siden 1980.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ok. Ble bildene over tatt med inspeksjonskamera? Ser ut som selve våpenet er fjernet?
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”