NIKE

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Kom over denne siden i min evige søken etter NIKE-relatert stoff. Lurer på om radaren er fra Nes batteri (stemmer godt overens med topografien, veisystemene og etterlatenskaper der nå)

http://www.engvig.com/olaf/nike-detail.shtml

Når vegetasjonen har død for sesongen skal jeg på dokumentasjonraid for å se hva jeg kan finne der oppe 8)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

OlavRS wrote:Kom over denne siden i min evige søken etter NIKE-relatert stoff. Lurer på om radaren er fra Nes batteri (stemmer godt overens med topografien, veisystemene og etterlatenskaper der nå)

http://www.engvig.com/olaf/nike-detail.shtml

Når vegetasjonen har død for sesongen skal jeg på dokumentasjonraid for å se hva jeg kan finne der oppe 8)
Det kan stemme godt overens med hvordan det ser ut på toppen der ja, men tror nok du kan spare deg turen opp dit. Er nok ingenting utover en stor asfaltert parkeringsplass og de opparbeidede veiene igjen der oppe. Var der en tur tidlig i vår, og jeg fant ingenting utover litt kamo-malt fjell og noen grusfyllinger.
--
Tommy
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Let og du skal finne...Bor på Neskollen, så jeg har traktert terrenget der ganske mye i sommer. Driver å saumfarer der oppe og har funnet nok til å kunne plassere radarene. Skal opp med lykt, kritt, kamera m.m. så snart madamen skal bort og dokumentere mer. Har klart å plassere LOPAR-radaren, beredskapshuset, bunkeren og MTR-radaren, så det er ikke grenser for hva man kan finne :-D
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Grusfyllinga langs veien er restene av agregatorbygg og bunker
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hehe, joda, det er nok mulig men jeg må nok innrømme at det blir litt i minste laget for å fange interessen min iallefall :-) Hvis man hadde fått til en avtale med den personen som eier utskytningsområdet for Nes-batteriet om en omvisning/tilgang derimot, så hadde det vært atskillig mer interessant. Så vidt jeg kan se fra (nylig oppdaterte flyfoto) fra der, så virker det som om det meste av bygninger/bunkere etc. fremdeles står.
--
Tommy
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Ut fra Skifte sine protokoller er utskytningsområdet solgt til en som bruker det som fjernlager.
En kort status fra søsterbatteriene ser slik ut:
Asker: B og C områdene er avhendet, men er underlagt verneklausul. A-området brukes av Løvenskiold.
Trøgstad: A-området brukes som fengsel, launcherområdet er kjøpt av Svea fyrverkerier som lager mens radarområdet vedlikeholdes som en del av Trøgstad fort
Våler: Launcher uvikles til næringspark, tror det også er tilfellet for radarområdet. A-området er asylmottak.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

OlavRS wrote:Ut fra Skifte sine protokoller er utskytningsområdet solgt til en som bruker det som fjernlager.
En kort status fra søsterbatteriene ser slik ut:
Asker: B og C områdene er avhendet, men er underlagt verneklausul. A-området brukes av Løvenskiold.
Trøgstad: A-området brukes som fengsel, launcherområdet er kjøpt av Svea fyrverkerier som lager mens radarområdet vedlikeholdes som en del av Trøgstad fort
Våler: Launcher uvikles til næringspark, tror det også er tilfellet for radarområdet. A-området er asylmottak.
Ja, på Trøgstad så er det mulig å få omvisning i anlegget. Foreningen "Fortets venner" (om jeg husker rett) sørget for å få gravd frem igjen fjellanlegget ved Trøgstad, samt at det er en liten utstilling på overflaten mm.
--
Tommy
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

På denne sida står det en del om ulike anlegg fra den kalde krigen


http://www.olav-r-sobakk.com/historie.html
askermann
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2009 11:55
Location: Asker

Ukjent er også at Asker Batteri (NIKE Asker) sammen med Våler, Trøgstad og Nes hver var utstyrt med ett av syv atombombesikre våpenlagre i Norge.

Det har blitt skrevet lite om bruken av Herkules misillet som bakke-til-bakke missil, som er mer omtalt i engelsk/amerikansk litteratur. Det kunne da bli benyttet som en del av forsvarslinjen sammen med Hillestad-defilet for eksempel.

Det er også på sin plass å nevne at Herkules-missilet kunne bestykkes som konvensjonelt våpen (T-45) eller med atomladning (W-7). Se for eksempel http://alpha.fdu.edu/~bender/N-view.html eller http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-14_Nike-Hercules for en beskrivelse av dette.

Skal ikke påstå noe, men hva var årsaken til at Asker fikk et atombombesikkert lagerrom? I boken ”Fryktens likevekt – Atombomben – Norge og verden 1945 1970”, skrevet av forskerne Rolf Tamnes og Kjetil Skogrand; fremkommer det at ”Bodø, Setermoen, Asker; Våler, Trøgstad, Nes og Flesland – på disse syv steder ble det bygget regjeringsgodkjente atomvåpenlagre." Se for eksempel artikkel http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d210012.htm om emnet. Vi skal vel være meget glade for at man aldri har hatt behov for å benytte kjernefysiske ladninger!

På den annen side: Tragisk at så mye av vår infrastruktur blir sanert og ødelagt. Har alle glemt Norge på slutten av 30-tallet?

Har ikke funnet det omtalte lageret på Asker NIKE. Noen som vet lokasjonen?
Askermann
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

askermann wrote:ett av syv atombombesikre våpenlagre i Norge.
Det var nok atskillig mer enn syv: Alle nyere fjellanlegg ble/ blir så vidt jeg vet konstruert for å kunne motstå atomvåpen av viss størrelse ("godkjent for lagring av atomvåpen" er noe helt annet enn atomvåpensikkert...).
askermann wrote:Det er også på sin plass å nevne at Herkules-missilet kunne bestykkes som konvensjonelt våpen (T-45) eller med atomladning (W-7). Se for eksempel http://alpha.fdu.edu/~bender/N-view.html eller http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-14_Nike-Hercules for en beskrivelse av dette.
Skal ikke påstå noe, men hva var årsaken til at Asker fikk et atombombesikkert lagerrom?
Ikke at jeg har spesiell kjennskap til temaet, men det var vel rimelig naturlig at man etablerte lagere der man så for seg en potensiell anvendelse (herunder NIKE-batteriene)?

At det ble bygget godkjente lagere for atomvåpen i Norge er vel ikke så spesielt? Det er en konsekvens av å være NATO-medlem og ivareta våre forpliktelser i den forbindelse ved en evt. krig (må ikke blande inn vår fredstidspolitikk i denne forbindelse).
askermann wrote:Vi skal vel være meget glade for at man aldri har hatt behov for å benytte kjernefysiske ladninger!
Vanskelig å være uenig i det, men på den annen side: Om atomvåpen skulle bli tatt i bruk i en konflikt hvor NATO er involvert (formodentlig mot Russland), vil det nok være rimelig uinteressant om man i så fall hadde utplassert/ lagret våpen i Norge eller ikke: Resultatet ville nok bli det samme uansett.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

askermann wrote:Har ikke funnet det omtalte lageret på Asker NIKE. Noen som vet lokasjonen?
Jeg var Nk i det avsnittet som overtok Nike Btt Asker's leir Rustan, når de flyttet og det er 100% ikke noe atombombesikkert lager eller dekningsrom der. Ei heller noe som er i nærheten av Bausterke B.

Dog var det ene av de 3 utskytningsområdene ekstra sikret for om mulig kunne håndtere stridshoder med litt mer futt. Det er etter min menig lite trolig at denne typen stridshoder noen gang har vært lagret i Norge.
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

I fredstid var atomladningene som var øremerket NIKE-bataljonen i Norge lagret i daværende Vest-Tyskland. Da de første norske mannskapene var på opplæring i USA, kom de i skade for å ta del i en leksjon som gikk på bruk av a-stridshoder. Dette medførte at de norske mannskapene fulgte opplæringen, men ble tatt ut av undervisningen i temaer som gikk på bruk av kjernefysiske ladninger.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

AndersHJ wrote:
Jeg var Nk i det avsnittet som overtok Nike Btt Asker's leir Rustan,
.
Off topic:
Hadde du med 02018 å gjøre du da? Jeg var med de å rydde der oppe når de tok over deler av leiren.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

petter wrote:
AndersHJ wrote:
Jeg var Nk i det avsnittet som overtok Nike Btt Asker's leir Rustan,
.
Off topic:
Hadde du med 02018 å gjøre du da? Jeg var med de å rydde der oppe når de tok over deler av leiren.
Jeg var da Nk i 024 så vi hadde ikke spesielt mye med støtte omr å gjøre. Jeg mener vi tok over leiren i 92/93, de flyttet inn noe senere. Vi hadde bra kjennskap til leiren da 02404 Rustan HV-omr hadde ansvaret for nærforsvaret til Nike frem til de ble lagt ned rundt 91
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Natter wrote:
askermann wrote:ett av syv atombombesikre våpenlagre i Norge.
Det var nok atskillig mer enn syv: Alle nyere fjellanlegg ble/ blir så vidt jeg vet konstruert for å kunne motstå atomvåpen av viss størrelse ("godkjent for lagring av atomvåpen" er noe helt annet enn atomvåpensikkert...).
askermann wrote:Det er også på sin plass å nevne at Herkules-missilet kunne bestykkes som konvensjonelt våpen (T-45) eller med atomladning (W-7). Se for eksempel http://alpha.fdu.edu/~bender/N-view.html eller http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-14_Nike-Hercules for en beskrivelse av dette.
Skal ikke påstå noe, men hva var årsaken til at Asker fikk et atombombesikkert lagerrom?
Ikke at jeg har spesiell kjennskap til temaet, men det var vel rimelig naturlig at man etablerte lagere der man så for seg en potensiell anvendelse (herunder NIKE-batteriene)?

At det ble bygget godkjente lagere for atomvåpen i Norge er vel ikke så spesielt? Det er en konsekvens av å være NATO-medlem og ivareta våre forpliktelser i den forbindelse ved en evt. krig (må ikke blande inn vår fredstidspolitikk i denne forbindelse).
askermann wrote:Vi skal vel være meget glade for at man aldri har hatt behov for å benytte kjernefysiske ladninger!
Vanskelig å være uenig i det, men på den annen side: Om atomvåpen skulle bli tatt i bruk i en konflikt hvor NATO er involvert (formodentlig mot Russland), vil det nok være rimelig uinteressant om man i så fall hadde utplassert/ lagret våpen i Norge eller ikke: Resultatet ville nok bli det samme uansett.
Så en dokumentar om NIKE på History HD om NIKE ved San Fransisco, her var rakettene ladet med a-stridshode. Skulle et av disse bli avfyrt og detonert for å stanse en formasjon regnet man med at ca 25% av San Fransicos befolkning ville bli eksponert for dødlig stråling. Og det at på til fra sine egne. For Norges del var dette et dillemma; på den ene siden hadde man a-politikken, men på den annen side kunne man risikere å skyte ned fly med a-våpen som detonerte på bakken ved en evt nedskyting.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”