Bilder fra Haugalandet - 1943 - Tysk album

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Boknaflu wrote:Hei !! Det kan nevnes at karmøybladet eller haugesunds avis skrev en historie om denne hendelsen for ikke lenge siden. Skal prøve å hoste den opp :-)
....
Og jeg vil igjen få Takke Henning Dalsvagg for at han deler bildene med oss . Det er få som har glede av et bilde som blir skjult på kistebunn :-) Og Det ene bildet til henning er jo et scoop av dimensjoner , Historien var der ! men manglet bilde. Nå finnes begge deler :-)
Hei, det var Haugesunds Avis ... for 3-4 mnd. siden... Finnes sikkert, eller kan skaffes, PDF av den fra HA.

Bra delt Henning PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Knallbra!
Stor takk til Boknaflu for historien :bra:

Kai
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Komt litt ny info !! Det var ikke en vaktbåt men en minesveiper som ble senket !! sier seg vell kanskje selv , at de kommer ikke fra england for å senke en vaktbåt :m16:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Bilde 1

Usikker lokasjon.
Kan bildet være tatt i visnes området ?
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Ser den Henning. Når man spaserer gjennom Fransehagen på Visnes og fortsetter på vei/sti mot nord-vest kommer man til et område som etter min husk ligner på bilde 1. Der ute er det som i sangen "mellom bakkar og berg".
Om det er samme sted kan jeg dessverre ikke bekrefte. Adkomsten til dette området er god, så det skulle være mulig å sjekke ut og sammenligne. Har ikke mulighet for å sjekke selv for tiden, legemet er for skrøpelig.
Flere av bildene i denne tråden får det imidlertid til å rykke kraftig i "før og nå-foten".

Hand
Alamo
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2009 12:41

Operation Check mate.

Flott at det finnes et bilde av mine-sweiperen i Kopervik som ble senket.
7 allierte kommandosoldater mistet livet i fangenskap etter senkingen de utførte.
4 ble tatt til fange på Urter, og 3 ved Susort.
Dette selv om de var uniformerte når de ble tatt til fange.
6 av dem ble henrettet og 1 døde i fangenskap pga sykdom.
Grunnen til at 4 av dem dro til Urter var for å møte en norsk MTB som skulle ta dem til Shetland.
MTBèn fant ikke Urter pga tåke og de måtte oppholde seg der i flere dager og vente.
Disse 4 ble tatt til fange på Urter pga en som ikke klarte å holde kjeft når han oppdaget dem.
En kar fra Feøy utenfor skjærgården av Visnes.
Han ble fenglset etter krigen.

Det er skrevet en bok av Kenneth Macksey som heter Godwin Saga om denne hendelsen.
Hver dag ser jeg Urter fra huset mitt og jeg tenker ofte på disse karene på min egen alder som skjulte seg der i mange dager mens de ventet på å bli hentet.
Urter ble det siste stedet de oppholdt seg som frie menn.

Denne hendelsen fortjener mer oppmerksomhet i landet Norge, og jeg har begynt å planlegge en mini-dokumentar om Operasjon Sjakk Matt.
Jeg er veldig glad i historie. Jeg driver Visnes Gruvemusem og har sammen med en annen firmaet Absurd Film AS.
Denne og flere andre hendelser på Haugalandet ønsker jeg å få frem i lyset

Jeg lurer på om jeg kunne brukt bildet til dokumentaren, gjerne en versjon uten den røde sirkelen rundt
mine-sweiperen?

Mvh
OEF.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Alamo wrote:Operation Check mate.

Flott at det finnes et bilde av mine-sweiperen i Kopervik som ble senket.
7 allierte kommandosoldater mistet livet i fangenskap etter senkingen de utførte.
4 ble tatt til fange på Urter, og 3 ved Susort.
Dette selv om de var uniformerte når de ble tatt til fange.
6 av dem ble henrettet og 1 døde i fangenskap pga sykdom.
Grunnen til at 4 av dem dro til Urter var for å møte en norsk MTB som skulle ta dem til Shetland.
MTBèn fant ikke Urter pga tåke og de måtte oppholde seg der i flere dager og vente.
Disse 4 ble tatt til fange på Urter pga en som ikke klarte å holde kjeft når han oppdaget dem.
En kar fra Feøy utenfor skjærgården av Visnes.
Han ble fenglset etter krigen.

Det er skrevet en bok av Kenneth Macksey som heter Godwin Saga om denne hendelsen.
Hver dag ser jeg Urter fra huset mitt og jeg tenker ofte på disse karene på min egen alder som skjulte seg der i mange dager mens de ventet på å bli hentet.
Urter ble det siste stedet de oppholdt seg som frie menn.

Denne hendelsen fortjener mer oppmerksomhet i landet Norge, og jeg har begynt å planlegge en mini-dokumentar om Operasjon Sjakk Matt.
Jeg er veldig glad i historie. Jeg driver Visnes Gruvemusem og har sammen med en annen firmaet Absurd Film AS.
Denne og flere andre hendelser på Haugalandet ønsker jeg å få frem i lyset

Jeg lurer på om jeg kunne brukt bildet til dokumentaren, gjerne en versjon uten den røde sirkelen rundt
mine-sweiperen?

Mvh
OEF.
Eg eier bildet av minesveiperen som ble senket. Hør med Boknaflu, han har digitaliserte scan av bildet. Du har min tillatelse til å bruke bildet med kilde henvisning.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

:bra:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Hei

Som Henning Dalsvaag sa har e digital kopi av bilde og siden han har gitt tillatelse til bruk av bilde , kan eg Kontaktes på odjahaaland@gmail.com :-)
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

bactuz wrote: 28 Nov 2010 1:59 Bilde 25

Ytraland.
Boknaflu wrote:Dette bilde er nok tatt innerst i Vedavågen !! Ved Øygarden , Rett nedenfor innkjørselen til
gamle sundsveg .
I bakkant av bilde ser vi veien opp til Stoplehaugen
Post Reply

Return to “Haugalandet”