Schwerer Kreuzer "Blücher"

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Har bare to bilder av dette skipet .
Om noen av dere har flere bilder eller annen dokumentasjon,tekniskdata,etc om skipet
så er det bra :)
CIMG2267.JPG
CIMG2267.JPG (217.62 KiB) Viewed 525 times
"Blücher" fotografert i Kiel,Ukraina
"Blücher" fotografert i Kiel,Ukraina
CIMG2268.JPG (215.7 KiB) Viewed 525 times
Skipets status: Fortsatt stasjonert i Norge ...på bunnen av drøbaksundet.
Mvh Henning Dalsvåg
Eeo
Posts: 5
Joined: 17 Mar 2009 23:03

Image

Image
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan noen hjelpe meg. Alle større kryssere hadde en større "lettbåt" for høyere offiserer, også Blücher. Skulle gjerne hatt noen bilder av denne fra Blücher, og også om noen kan hjelpe meg med hvor den nå er blitt av. Siste jeg hørte er at den er ett sted i Sverige.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

I boken Blücher av John H Østby (Wera forlag 2009) står det endel om den eneste lettbåten som unnslapp senkingen. (også bilder) Etter å ha skiftet eier en rekke ganger med tilhørede forfall skal den nå være eiet av en Porsgrunnsmann Lars Løkkebø. Overbygget ser ikke ut til å være orginalt lenger.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vedlagt bilder av Blücher. Den nye modellen står på Marinemuseet i Horten. Den er bygget etter de tegningene som har vært borte i mange år. Dette er slik båten var da den ble senket ved Oscarsborg. Modellen har nettopp kommet til museet.
Det er flere detaljer som man ikke viste om før denne modellen ble laget. Det som man ser med en gang er at kanonene var malt røde på toppen. Dette for at egne fly skulle skille mellom venn og fiende.
Attachments
1-DSC00233.JPG
1-DSC00233.JPG (98.64 KiB) Viewed 307 times
4-DSC00236.JPG
4-DSC00236.JPG (164.18 KiB) Viewed 307 times
2-DSC00237.JPG
2-DSC00237.JPG (186.74 KiB) Viewed 307 times
3-DSC00238.JPG
3-DSC00238.JPG (197.18 KiB) Viewed 307 times
1-DSC00239.JPG
1-DSC00239.JPG (140.04 KiB) Viewed 307 times
Mvh
Yngvar
SteinG
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2011 8:58
Location: Kongsberg

Hei!
Som ny bidragsyter på forumet skal jeg være forsiktig med å klage på andres arbeid.
Men det er nå en gang slik at det som finnes av modeller av Blücher (som jeg har sett) er av veldig varierende kvalitet og realisme, både her til lands og utaskjærs.

Jeg har bygget bygget modeller i 1:350 og 1:400 (der 1:350 ikke finnes) av alle tyngre skip i Kriegsmarine samt alle klasser av jagere.
Modellen min av Blücher er heller ikke perfekt. Ingenting er det med unntak av originalen.

Som utgangspunkt har jeg brukt forskjellige kilder, der de viktigste er boka "Blücher" av Jon Østby samt modell i arbeid i 1:100 og tegningsunderlag fra Trond Melbye på Skarnes (når / hvis denne blir ferdig blir den garantert det flotteste Blücher-bygget ikke bare her til lands, men sannsynligvis i verden!).

Min modell er bygget på Trumperers plastbyggesett av Admiral Hipper som er av samme klasse som Blücher pluss detaljeringssett /fotoets i metall, dreide kanonløp og en drøss endringer gjort i plastplate og messingrør og beter (sammenlign feks kamptårnene på Blücher og Admiral Hipper).

Som vel kjent for de aller fleste var det Admiral Hipper som ledet angrepsgruppe 5 under Weserübung, angrepet på Trondheim, mens Blücher under Kapitän zur See Woldag var flaggskip for K Admiral Kummetz som ledet gruppe 5- Oslo.

Ulikhetene på detaljnivå melleom skipene er MANGE. Det eneste som forenkler er at Blücher hadde en kort levetid og derfor ikke gjennomgikk for mange endringer.
Men... vinteren 19339/40 fikk skipet såkalt Atlantikbug, eller klipperbaug om du vil- dette for å hindre at vann slo inn over forskipet og "druknet" A-tårnet (og selvsagt fikk Hipper en litt annen utforming på sin baug, og hadde heller ikke bauganker).
Admiralsbroen ble lukket og skorsteinen fikk en høy røykkappe. Og gummimatta som sjøflyene skulle bruke til å lande på (Landungsseil - som kan sees på modellen på Forsvarsmuseet) ble fjernet. Så vidt jeg kjenner til finnes det ikke tilgjengelig noen tegning av hele skipet etter ombyggingene, noe som har ledet mang en modellbygger til å gjøre feil. Men bildemateriale finnes i fleng, ikke minst i boka til Østby og på nettet.
I tårntoppen ble det installert en FuMo 23 radar.

9. April hadde skipet iht ordre for Weserübung malt hakekorsflagg på for-og akterdekk samt GULE tårndekk for identifisering overfor egne fly. Tårndekkene ble malt røde påfølgende dag, dog ikke på Blücher.....). Legg merke til helt forskjellig størrelse på halekorsflaggene på de to krysserne.

Hva er feil med min modell: De to aktre 20mm lv-kanonene var ennå ikke montert 9 april. Skipet fikk 8 april tilført 10 store flåter som ble plassert ombord, muligens 6 stk på tårndekket på tårn B, men detaljplasseringen er usikker. Muligens er det også ytterligere en ventilator ved aktre ildledningssentral, og redningsvestene som ble surret til rekka på begge sider akterut og brant opp, er ikke med. Ellers tar jeg gjerne innspill fra forumet!

For moro skyld legger jeg også inn bilder av Admiral Hipper for sammenligning. Denne modellen er bygget noen år etter Blücher, minst like detaljert og av samme Trumpeter-sett (dette settet viser for øvrig Hipper i 1941/42 og må også modifiseres en god del om ikke like mye som Blücher).
Attachments
Blücher
Blücher
P1000462 Blücher.JPG (93.75 KiB) Viewed 214 times
Hipper
Hipper
P1000462 Hipper.JPG (100.71 KiB) Viewed 214 times
Blücher
Blücher
P1000510_1.JPG (110.17 KiB) Viewed 214 times
Blücher
Blücher
P1000510_8.JPG (115.42 KiB) Viewed 214 times
Blücher
Blücher
P1000481.JPG (66.75 KiB) Viewed 214 times
Blücher
Blücher
P1000464.JPG (87.62 KiB) Viewed 214 times
Hipper
Hipper
IMG_0330.JPG (122.83 KiB) Viewed 214 times
Hipper
Hipper
P1030378.JPG (118.76 KiB) Viewed 214 times
Hipper
Hipper
P1030379.JPG (116.37 KiB) Viewed 214 times
Hipper
Hipper
P1030380.JPG (66.51 KiB) Viewed 214 times
Scann av original ordre for flykjenningstegn under Weserübung: Gule tårntak , hakekorsflagg
Scann av original ordre for flykjenningstegn under Weserübung: Gule tårntak , hakekorsflagg
Flykjenning stor.jpeg (110.22 KiB) Viewed 214 times
heiltfint
Posts: 7
Joined: 03 Jul 2017 3:04

Henning Dalsvåg wrote:Har bare to bilder av dette skipet .
Om noen av dere har flere bilder eller annen dokumentasjon,tekniskdata,etc om skipet
så er det bra :)
Leter etter informasjon om Blucher

Dette handler om supplyskipet til krysseren Blücher. Skipet som fraktet amunisjon for blucher, ble tropedert av engelske fly. Skipet ligger på 20meters dyp 200meter fra land.

Hvor stor er muligheten for dette skipet inneholder amunisjon med kjemiske stridsmidler?
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”