Bilder fra Haugesundsområdet - 194? - Tysk album

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Fint å få tittlene over hvert bilde ja, så vi kan se hva som mangler :bra:
(ps. Si fra når første runde er ferdig, så vi ikke engasjerer oss unødig ;-)
KOS
OK, da har jeg dradd kjapt gjennom bildene og gitt filkommentarer på det jeg så i farten.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Bare en liten kommentar til «filkommentarer». De er veldig små og unnselige, men når man laster opp filer, så kommer det opp en boks under der man skriver inn teksten, som heter noe slikt som «Plasser i innlegg» hvor man kan velge fra alle vedleggene man har lastet opp, og plassere de på vilkårlige plasser i teksten. Det vil da ikke dukke opp igjen sammen med uplasserte vedlegg. Hva med å plassere de bildene som er identifisert i innlegget, med passende tekst over mens alle de uidentifiserte listes opp på bunnen av innlegget, så ser man også lett hvilke bilder som er identifisert, og hvilke som fremdeles står som ukjent.

Forøvrig veldig flotte bilder. All ære til de som har bidratt til å bringe de hit til oss på forumet og sikre de for ettertiden.

Slik ser det ut, og slik blir det seende ut:
Kystfort - Skriv et svar_1299786845632.jpg
Kystfort - Skriv et svar_1299786845632.jpg (21.71 KiB) Viewed 249 times
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Hva med å plassere de bildene som er identifisert i innlegget, med passende tekst over mens alle de uidentifiserte listes opp på bunnen av innlegget, så ser man også lett hvilke bilder som er identifisert, og hvilke som fremdeles står som ukjent.
Det er en god ide TommyG, en fin ting å bruke den funksjonen.

Vedr. "Haugesundsbilder 64.jpg" , så står det "(offiseren til venstre er Prins von Hessen?)" ... Men det skulle vel vært til høyre ? Ellers synes jeg at Prinsen er på flere foto, med og uten uten lue... Er dette en kjent person, som kan spores mht. avdeling ?

Dette blir en fin tråd.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Haugesundsbilder 18.jpg

Tatt helt nede i bakken på Hønå. Her aner jeg en bunker-inngang og toppen av en 'pill-box' - begge til venstre for "IKKE FOR BRUK".
Nå ser jo jeg bunkere og løpegraver også der de ikke er av og til - men kan dere zoom'e inn på master scan bildet å sjekke.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Haugesundsbilder 18.jpg

Tatt helt nede i bakken på Hønå. Her aner jeg en bunker-inngang og toppen av en 'pill-box' - begge til venstre for "IKKE FOR BRUK".
Nå ser jo jeg bunkere og løpegraver også der de ikke er av og til - men kan dere zoom'e inn på master scan bildet å sjekke.

KOS
Det er noen sperringer nedi strandkanten i alle fall.
Attachments
Detalj av Nr. 18.jpg
Detalj av Nr. 18.jpg (77.25 KiB) Viewed 227 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TommyG wrote:Hva med å plassere de bildene som er identifisert i innlegget, med passende tekst over mens alle de uidentifiserte listes opp på bunnen av innlegget, så ser man også lett hvilke bilder som er identifisert, og hvilke som fremdeles står som ukjent.
Mer ref. til KOS sin kommentar så har jeg lagt inn "Lt. Prinz von Hessen?" på flere av dem.

Jeg er usikker på å reorganisere bildene, nå venner vi oss til dem i den rekkefølgen de står og etterhvert så kommer vel kommentarer med tekster på de fleste av motivene. Kanskje er det like greit slik de nå står; som en sammenhengende rekke på 65 motiver først i tråden.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:
KOS wrote:Haugesundsbilder 18.jpg

Tatt helt nede i bakken på Hønå. Her aner jeg en bunker-inngang og toppen av en 'pill-box' - begge til venstre for "IKKE FOR BRUK".
Nå ser jo jeg bunkere og løpegraver også der de ikke er av og til - men kan dere zoom'e inn på master scan bildet å sjekke.

KOS
Det er noen sperringer nedi strandkanten i alle fall.
Tenkte på dette - hvordan dett ser ut på master-scan ?
Attachments
Hva er dette.jpg
Hva er dette.jpg (19.71 KiB) Viewed 194 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Tenkte på dette...
Ser lovende ut og stemmer fryktelig bra med plassering av 'nummer 4' på etteretningskartet over Risøy; 'Concrete pillbox' :bra:

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er detalj av originalen i hhv. 100% og 175%,

For meg ser det ikke ut som en bunker, men det kan kanskje være en løpegrav hvis vi tolker dette litt fritt, som kanskje ikke er unaturlig siden området har piggtrådsperringer.
Attachments
ca. 100% av skannet film
ca. 100% av skannet film
Detalj av Nr. 18 2.jpg (48.12 KiB) Viewed 160 times
ca. 175% av skannet film.
ca. 175% av skannet film.
Detalj av Nr. 18 3.jpg (53.72 KiB) Viewed 160 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Her er detalj av originalen i hhv. 100% og 175%,

For meg ser det ikke ut som en bunker, men det kan kanskje være en løpegrav hvis vi tolker dette litt fritt, som kanskje ikke er unaturlig siden området har piggtrådsperringer.
Okei - det ser ut som en løpegrav for meg, men det ligner mer på en åpen stilling. Plasseringen ser ut til å stemme med kartet.

Ikke så mange som husker hvordan det var helt i sør der. Jaja, får sjekke litt mot 'Sirafolket' nå...
Attachments
Pillbox Riisøy sør.jpg
Pillbox Riisøy sør.jpg (52.34 KiB) Viewed 154 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

hei

Bilde25 og 35 er tatt fra nordheims skogen og sørover og viser vormedalsvanet der brannstasjonen er og flataskjær .og 36 er tatt fra vormedal og sørover , Man ser tydlig flataskjær midt i bilde . Bilde er vell tatt som omtrent rett øst for prestøyane/Bukkøy, på fastland siden ovenfor tarafabrikken. Bildene viser altså sørover karmsundet fra vormedalsområdet
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote: 09 Mar 2011 23:57
bactuz wrote: Uten hans tipsinnlegg 12. desember ifjor som startet hele denne prosessen, så hadde nok disse bildene havnet en helt annen plass enn på Haugalandet :bra: - og en helt annen plass enn her på forumet.
Kai
Enig i at dette ble bra bactuz og ikke minst takk til KOS for at han fikk kunnskapen om dette på forumet :) Beklager at jeg hadde fortrengt dette i farten, men jeg ser at KOS er flittig med å legge ut tips og linker på forumet. Anbefaler forøvrig alle å sjekke linken til Bismarck/Tirpitz som KOS la ut på forumet i dag. :idea:
26.desember 2023
Det er kun en hemsko med museums-konseptet sin håndtering av bilder - ...
den 'IKKE FOR BRUK' tittelen diskvalifiserer steds-etterlysninger på f.eks. Facebook :(
- Så, det hadde egentlig vært bedre med 'et enkelt bumerke'. For alle parter.
Men tiden løper fra oss...
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”