Noen som har bilder eller vet om kystfort rundt Hvaler øyene

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Noen som har bilder eller vet om kystfort rundt Hvaler øyene?

Jeg vet iallefall at det er 1 stk kystfort på Hvaler og det heter Kjøkøy Fort. Egentlig ett annlegg ifra 1905, som tyskerne har bygd endel anlegg under krigen...

Mvh Andrè
Andrè Aga
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kjøkøya var faktisk det eneste fortet ved Hvaler øyene....
Tror ikke man prioriterte disse øyene så høyt, da en landgang der ikke ville ført så mange steder ;-)
Utover Kjøkøya er det noen mindre støttepunkt innover i fjordene retning Fredrikstad.

På vestsiden av Kjøkøysundet skal det ha ligget 3 MG stillinger og en liten feltkanon (tipper 75mm). På norge i bilder ser det ut til å være noe "merkelig" på posisjon:
N 6557486
Ø 610877

Når det er sagt så har jeg ikke vært der selv og tar ikke ansvar for evt. bomtur ;-)

Mvh
Erik E
Stykkjunkeren
Posts: 13
Joined: 23 Jul 2007 22:01
Location: Trøndelag

Nå skal vel nykommere egentlig passe kjeften sin, meeeeen...


Kjøkøy fort var ikke helt alene i det området da, Torgauten fort og Mørvika fort kvalifiserer vel i like stor grad som Kjøkøy... PDT_Armataz_01_20

Både Kjøkøy og Mørvika ble lagt ned 1. August 1994.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skal iallefall hilse nykommeren velkommen! velkommen! :D

Rund Hvaler har vi da:

17/977 Dale
6/980 Torgauten
7/980 KjöKöen
Zug Mörviken
og Rauøy

SOm var gruppe Art. Gruppe Fredrikstad (tidligere art.gr. Rauøy) iallefal på slutten av krigen.

Men det kommer an på hvor nærme vi definerer Hvaler da. På Ørland er det f.eks ingen som tenker på kystfortene på Tarva og Storfosen når man snakker om kystfort på Ørland.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Velkommen her ja!

Det var akkurat den definisjonen ja.....
"Rundt Hvalerøyene" er jo åpent for tolkning, men synes selv at ihvertfall Rauøy og Dale ikke kan kalles "Hvaler øyene"!
Torgauten under tvil, men selv dette batteriet hører ikke hjemme i Hvaler kommune....

Hadde spørsmålet vært "Rundt Fredrikstad" så skulle jeg heller vært enig ;-)

EE
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Stykkjunkeren wrote:Nå skal vel nykommere egentlig passe kjeften sin, meeeeen...


Kjøkøy fort var ikke helt alene i det området da, Torgauten fort og Mørvika fort kvalifiserer vel i like stor grad som Kjøkøy... PDT_Armataz_01_20

Både Kjøkøy og Mørvika ble lagt ned 1. August 1994.
Merkelig måte å "ønske noen velkommen på"?
Andrè Aga
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå skal vel nykommere egentlig passe kjeften sin, meeeeen...
Jeg trur han mente seg selv :D han er jo en nykommer mener jeg.


Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

tolket det også slik, men kan vel lett misforstås.

Werner
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Erik E wrote:Kjøkøya var faktisk det eneste fortet ved Hvaler øyene....
Tror ikke man prioriterte disse øyene så høyt, da en landgang der ikke ville ført så mange steder ;-)
Utover Kjøkøya er det noen mindre støttepunkt innover i fjordene retning Fredrikstad.

På vestsiden av Kjøkøysundet skal det ha ligget 3 MG stillinger og en liten feltkanon (tipper 75mm). På norge i bilder ser det ut til å være noe "merkelig" på posisjon:
N 6557486
Ø 610877

Når det er sagt så har jeg ikke vært der selv og tar ikke ansvar for evt. bomtur ;-)

Mvh
Erik E
Det "merkelige" i din pos, Erik E., er et gammelt steinbrudd.
Området på vestsiden av Kjøkøysundet heter Trolldalen og ligger på Kråkerøy.
I pos: N 6557711 - Ø 611072 er det en MG-bunker
I pos: N 6557555 - Ø 610973 er det delvis ødelagte skytestillinger
I pos: N 6557542 - Ø 610956 er utsprengte tunneller.
Hilsen Jan
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Her er MG-bunkeren (er det riktig betegnelse?) på pos. N 6557711 - Ø 611072
Jan
Attachments
jvn07.jpg
jvn07.jpg (48.49 KiB) Viewed 708 times
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Den "pilleesken" det er bilde av over her ligger på Kråkerøysiden av Kjøkøysundet. Den er veldig liten og trang, såhvidt plass til 2 mann. Kjøkøya ligger bare noen hundre meter fra nærmeste holme på Hvaler, men hører altså nå til Fredrikstad (Før komunesammenslutningen til Kråkerøy) Men er altså det kystfortet som liger nærmest Hvaler. Så har vi Torgauten Fort som ligger på Onsøylandet, de to fortene dekket innseilingen opp "vesterælva". Torgauten har i sommerhalvåret omvisninger, over og under bakken, av medlemmer i Onsøy Forsvarsforening.ED
ErikD
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Når vi først er i området så må vi ikke glemme radarstasjonen i Vabukta på Hankø, mye interesant der, samt lyskasterstilling på Søndre Missingen sør for Rauøy, og en stilling med skyttergraver, og tunneller på Teibern ved Larkollen.

Mvh
Yngvar
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ang.radarstillinger, så var det også radarstillinger et langt stykke inn i landet på jordene ved Elinggård og Onsøy Kirke, i forbindelse med Rygge Flyplass.
ED
ErikD
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vet du hvor det eksakt var? Kjenner jo Ellingård og Onsøy kirke. Er det rester etter denne radarstasjonen igjen?

Mvh
Yngvar
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Nix...ikke noe som helst igjen, det er flere år siden jeg gikk litt rundt i området og det var vanskelig og finne allerede dengang. ED
ErikD
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”