Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Muligens litt OT, men er man på bunkertur må man jo ha mat...
Jeg snekret sammen en POI-fil med spisestedene i DHL-Guiden 2011 i går kveld - i alt 75 steder. Sliter med å finne posisjon på de siste 6, så om noen her inne vet hvor de er...

Trondheim-Bodø
Villa Italia, 7670 Inderøy (tlf 96889444)

Oslo-Ålesund-Molde
Måndalen Kro, 6386 Åndalsnes (tlf 96806419)

Oslo-Kristiansand-Stavanger
Mones Vertshus, Brevik, 4513 Stathelle (eller i Mandal..??)

Oslo-Bergen via E16
Camillas Kro, 5722 Dalekvam
Fagernes Gjestegård, 2900 Fagernes (tlf 61358800)
Valdres Gjestegård, 2910 Aurdal (tlf 61362361)
Last edited by Natter on 30 Jun 2011 18:59, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Når det gjelder Brevik, ville jeg nesten ha gått for Sjøloftet (http://www.sjoloftet.no/) istedet... :-)
Kjenner selv ikke til hvor dette vertshuset ligger hen, postadressen er noe feil iallefall.

Hvis en ikke skal innom "Stützpunkt Brevik", og bare kjører langs E-18, så er Lasses Kafê på Rugtvedt et greit stopp uansett hvilken veg man kommer.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Når det gjelder Brevik, ville jeg nesten ha gått for Sjøloftet (http://www.sjoloftet.no/) istedet... :-)
Kjenner selv ikke til hvor dette vertshuset ligger hen, postadressen er noe feil iallefall.
Må nesten holde meg til "DHL-Guiden" på denne. Lurer dog på om det kan være en trykkfeil der, gitt at det eneste "Mones Vertshus" jeg finner er i Mandal...
Stutzpunkt wrote:Hvis en ikke skal innom "Stützpunkt Brevik", og bare kjører langs E-18, så er Lasses Kafê på Rugtvedt et greit stopp uansett hvilken veg man kommer.
Den er med i guiden...
Ingen stor krise om jeg ikke får disse på plass, bortsett fra ergrelsen over å ikke bli 100% ferdig (er mer opptatt av manglene på kystfort- og militære severdigeheter...) :oops:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Da tror jeg ikke det blir gjort så mye mer før ferien (med mindre noen føler for å bidra med informasjon...). Vedlagt er en oppdatert liste over de norske severdighetene (gult = mangler posisjon).

Har også opprettet en ny tråd, hvor jeg legger ut POI-filene:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530

EDIT: Slettet vedlegget (oppdatert i nyere post)
Last edited by Natter on 10 Jul 2011 15:39, edited 1 time in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

har undersøkt litt men på grunn av litt dårlig husk :rodme: så må jeg ut med gps og finne minnesmerke PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Da tror jeg ikke det blir gjort så mye mer før ferien (med mindre noen føler for å bidra med informasjon...). Vedlagt er en oppdatert liste over de norske severdighetene (gult = mangler posisjon).

Har også opprettet en ny tråd, hvor jeg legger ut POI-filene:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530
Basmo festning ligger i Marker kommune
Hauerseter leir blir vel mer riktig å si at ligger på Hauerseter :-)
Brårudåsen er oppført 2 ganger Brårudåsen og Braarudaasen
Under Akershus har du oppført et Høyåsbatteriet som ligger i Råde. Dette er kanskje det samme Høyåsbatteriet som du har oppført under Østfold i Greåker?
Høgås fort sør for Fetsund har vel fått tilbake sitt opprinnelige navn Høgås batteri. Se f.eks http://www.kulturminnesok.no/kulturminn ... K_ID=94423
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Basmo festning ligger i Marker kommune
Hauerseter leir blir vel mer riktig å si at ligger på Hauerseter :-)
Brårudåsen er oppført 2 ganger Brårudåsen og Braarudaasen
Under Akershus har du oppført et Høyåsbatteriet som ligger i Råde. Dette er kanskje det samme Høyåsbatteriet som du har oppført under Østfold i Greåker?
Høgås fort sør for Fetsund har vel fått tilbake sitt opprinnelige navn Høgås batteri.
Takk! Ikke lett når forskjellige kilder bruker forskjellige navn, men jeg skal prøve å få rettet opp dette slik at det blir bedre. Mulig jeg rekker å legge ut en oppdatering før jeg reiser bort.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Basmo festning ligger i Marker kommune
Hauerseter leir blir vel mer riktig å si at ligger på Hauerseter :-)
Brårudåsen er oppført 2 ganger Brårudåsen og Braarudaasen
Under Akershus har du oppført et Høyåsbatteriet som ligger i Råde. Dette er kanskje det samme Høyåsbatteriet som du har oppført under Østfold i Greåker?
Høgås fort sør for Fetsund har vel fått tilbake sitt opprinnelige navn Høgås batteri.
Takk! Ikke lett når forskjellige kilder bruker forskjellige navn, men jeg skal prøve å få rettet opp dette slik at det blir bedre. Mulig jeg rekker å legge ut en oppdatering før jeg reiser bort.
Ja, det var vel Landsverneplanen for forsvaret som kom i 2004 som skapte litt forvirring rundt navnet på Høgås fort/batteri. Står litt mer om det på Wikipedia. Forøvrig, så lurer jeg litt på hvor mange fort/batterier det finnes på landsbasis med navnet Høgås/Høyås/Høgaas etc etc :-)
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

HKB 36./976 Aaram er med på Mil-Tyske_Kystfort_NO men ikke på Mil-Ekstysk_NO_DRAFT.

I Mil-Severdigheter_NO
Dobbeltoppføring på Vilberg skanse og Fetsund batteri
Langenes batteri er muligens en 10-20 meter for langt sør-vest.
Ser ut til at dobbeltoppføringen på Høyåsbatteriet ved Greåker er med her og :-)


Fant ikke noe mer å kommentere på foreløpig. Skal si ifra dersom jeg finner noe mer :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Ja, det var vel Landsverneplanen for forsvaret som kom i 2004 som skapte litt forvirring rundt navnet på Høgås fort/batteri. Står litt mer om det på Wikipedia. Forøvrig, så lurer jeg litt på hvor mange fort/batterier det finnes på landsbasis med navnet Høgås/Høyås/Høgaas etc etc :-)
Fra gammelt av har jo stedsnavn fremkommet på grunnlag av et steds egenart (f.eks. vil en høy ås gi navnet "Høgås" el., og de er det nok mange av rundt om i landet...), spesielle "egenskaper" (f.eks. Skrukkebekk/-vann, hvor det er mye fisk - mao lett å fylle "skrukka", eller fiskevesken for de som ikke er vel bevandret i Valdres-dialekten...), eller fra installasjoner/ aktiviteter knyttet til stedet (f.eks. "Tyskerhaugen", "Batterihaugen") osv.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:HKB 36./976 Aaram er med på Mil-Tyske_Kystfort_NO men ikke på Mil-Ekstysk_NO_DRAFT.
Sistnevnte er foreløpig et prosjekt i startfasen, og en "sekkepost" for alt som ikke er dekket i bla. "Tyske Kystfort". Med tid og stunder vil kanonstillinger og bunkere fra Aaram også bli tatt med der...
TommyG wrote:I Mil-Severdigheter_NO
Dobbeltoppføring på Vilberg skanse og Fetsund batteri
Langenes batteri er muligens en 10-20 meter for langt sør-vest.
Ser ut til at dobbeltoppføringen på Høyåsbatteriet ved Greåker er med her og :-)
Takk igjen! Jeg vet om et par andre også, og skal rydde opp etter hvert. Inntil videre er det bedre med dobbeltoppføringer enn at posisjoner mangler :)
TommyG wrote:Fant ikke noe mer å kommentere på foreløpig. Skal si ifra dersom jeg finner noe mer :-)
Flott, men kanskje greit å holde dette til den andre tråden (http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 869#p49869 )?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

TommyG wrote:Fant ikke noe mer å kommentere på foreløpig. Skal si ifra dersom jeg finner noe mer :-)
Flott, men kanskje greit å holde dette til den andre tråden (http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 869#p49869 )?[/quote]

Ooops, my bad :-) Har flyttet innleggene over i riktig tråd.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Fant ikke noe mer å kommentere på foreløpig. Skal si ifra dersom jeg finner noe mer :-)
Da skal i alle fall innspillene fra TommyG være rettet opp i Mil-Severdigheter_NO, sammen med flere andre feil jeg fant (har også lagt til flere nye posisjoner).

Nye filer er lagt opp: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530


Vedlagt er også en oppdatert liste over innholdet i filen (gult = mangler posisjon, lilla = ting jeg er usikker på/ mangler riktig navn).

EDIT 2011-09-25: Slettet vedlegget, da dette er oppdatert i en nyere post
Last edited by Natter on 25 Sep 2011 12:19, edited 2 times in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

nå har jeg vert ute en tur å funnet bautaen. kordinatene er WGS84:
N63Grader 32.266`, E11Grader 3.414`
WGS 84 _ desimal: 63.53777, 11.05690
Euref 89:
7047152, 602253
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ole w wrote:nå har jeg vert ute en tur å funnet bautaen
Takk for hjelpen! :)
Jeg skal få med denne i neste oppdatering - neppe før i slutten av august, med mindre det ramler inn mange innspill de neste dagene (må samle opp en del før jeg tar jobben med å lage/ laste opp nye filer).
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”