Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Etter hva jeg har hørt ble Brakka bygd av kommunen i 1946 for å avhjelpe bolignøden etter krigen. Navnet Tyskerbrakkå komme nok av at den var militærgrønn av farge, Kjenner folk som flyttet inn da den var ny !! Så den har nok ikke noe med tyskere å gjøre.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Boknaflu wrote:...så den har nok ikke noe med tyskere å gjøre...
Mulig den opprinnelig sto et annet sted og ble gjenoppbygget av kommunen i Kopervik...
Mer enn sannsynlig i 1946 at en slik løsning ble valgt vil jeg tro. At fargen var militærgrønn attpåtil, året etter fem års krig, synes jeg også høres ut som brakkens originalfarge ble beholdt.

Tusen takk for innspill her Boknaflu og velkommen til forumet med ditt første innlegg. Håper det kommer mange flere! :bra:

Kai
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Det stemmer nok bedre med din tanke ja :-)) Har hatt besøk av en eldre herremann som husker mye fra krigens dager !!
Det var flere slike brakker , bla. sto det en lik brakke nedenfor kinobakken ned mot stangelandsvågen på høyre side. Han viste ikke hvor brakka på bildet kom fra, men den er revet og bygd opp igjen i 1946 av kommunen for å avhjelpe på bolignøden etter krigen :-)))
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Boknaflu wrote:Det stemmer nok bedre med din tanke ja :-)) Har hatt besøk av en eldre herremann som husker mye fra krigens dager !!
Så bra! Da vet vi ihvertfall det...
Håper denne 'eldre herremannen' kan være behjelpelig med andre spørsmål vi måtte ha om krigen i Kopervik. Det er vel noen løse tråder her og der etterhvert som det kunne vært fint å få informasjon om. Mon tro du kan videreformidle disse på et eventuelt senere tidspunkt? :)

Bra jobba Boknaflu!

Kai
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Det går helt fint , man må benytte tiden !! Livet går sin gang og historier /viten går i glemmeboken!!
Jeg har lagt inn litt info under bildene til Leander Haslerud på siden Festung Norwegen-

Jeg har et bildet av luftvernstillingen under bygging på Kobbernaglen. Men får ikke til å legge det inn , pga problemer med å redusere størrelsen. Noen jeg kan sendet bildet til ?? Kan også fortelle at Tyskerne okkuperte huset til mine besteforeldre og far ved luftvernstillingen ved kobbernaglen .
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Boknaflu wrote: Noen jeg kan sendet bildet til ?? Kan også fortelle at Tyskerne okkuperte huset til mine besteforeldre og far ved luftvernstillingen ved kobbernaglen .
Hei igjen, bare send det til meg så skal jeg forminske/legge inn i tråden.

Bruk PM eller epost-adr. under her...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

KOS wrote:
Boknaflu wrote: Noen jeg kan sendet bildet til ?? Kan også fortelle at Tyskerne okkuperte huset til mine besteforeldre og far ved luftvernstillingen ved kobbernaglen .
Hei igjen, bare send det til meg så skal jeg forminske/legge inn i tråden.

Bruk PM eller epost-adr. under her...

mvh
KOS
LV-stillingen ytterst - og pågående grunnarbeider for bunkeren nærmest huset.
LV-stillingen ytterst - og pågående grunnarbeider for bunkeren nærmest huset.
img220_resave.jpg (590.15 KiB) Viewed 190 times
Sendt :-)) Takk takk
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Gleder meg til å se bildet!
Nok en gang - BRA jobba Boknaflu :bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

La inn en forminsket kopi ...

Bildet viser LV-stillingen ytterst - og pågående grunnarbeider for bunkeren.

Takk for deling :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Boknaflu wrote:
KOS wrote:
Boknaflu wrote: Noen jeg kan sendet bildet til ?? Kan også fortelle at Tyskerne okkuperte huset til mine besteforeldre og far ved luftvernstillingen ved kobbernaglen .
Hei igjen, bare send det til meg så skal jeg forminske/legge inn i tråden.

Bruk PM eller epost-adr. under her...

mvh
KOS
img220_resave.jpg
Sendt :-)) Takk takk
Bildet er så som så kvalitet !! Men det var mye værre før jeg tok litt redigering på det !! Mange brune flekker og rift i bildet. Mine besteforeldre og min far bodde i det ytterste huset på bildet , Tyskerne okkuperte loftsetasjen . Ser man nøye på bildet ,står min bestefar nedenfor trappa. Det er også 2 unger som leker i bakken
Som dere sikkert vet ble det skutt ned et engelsk fly fra denne lokasjon , som styrtet ved solstrand Barnehjem. Pappa klarte å stjele en støtdemper lignende del fra flyet !! som jeg har overlevert til Kopervik og omegn historielag .
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Kjekt å se :bra: Takk for at du deler dette med oss her :bravo
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

TAL wrote:Pos. N6577283 Ø289768
Denne er nå desverre blitt historie. gravemaskin har inntat og ødelagt området. :(
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Kjenner vi til om det ligger en bunker ved steinvikodden litt nord for kopervik sentrum?
Legger ved et luftfoto med koordinater .
Trur det er en bunker .Bare taket er synlig . Rundt den kan man se sprengt stein som er blitt brukt til kammuflasje .
Trur det er en bunker .Bare taket er synlig . Rundt den kan man se sprengt stein som er blitt brukt til kammuflasje .
Mulig bunker ved steinvikodden,kopervik.jpg (196.31 KiB) Viewed 121 times
Mvh Henning Dalsvåg
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Det er en bunker der ja, men Inngangen er fyllt igjen !!!!
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Er hele bunkeren igjenfylt med stein eller bare inngangspartiet?
Og hvem fylte igjen inngangen ,de vanlige vandalene eller noen fra myndighetene ?
Er der noen som har bilder av bunkeren ?
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”