Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

En liten reprise på denne fra 2007
KOS wrote:I forbindelse med "Frigjøringsjubileet 50 år 1995" laget Karmøy kommune en plansje på hvilke installasjoner som fantes på Karmøy og kommunens fastlandsdel. Den oppgir en rekke "kildekategorier" og presenterer "grovgeografisk oppsummerende" mengder og plassering av disse. Denne plansjen kom jeg over når jeg holdt på å lage mer rot en plass i rotet mitt i går kveld...

Under er et utsnitt på det som var registrert av installasjoner i Kopervikområdet.

Det skal altså ha fantes hele 10 bunkere i Kopervik sitt nærområde - herav ingen "observasjonsposter" vistnok.
Videre er oppgitt en luftvernkanon, en feltkanon, 4 mitr.'e og 3 veisperringer, hvorav en er nevnt ovenfor sikkert.

Ikke vet jeg hvordan de har talt opp disse, men bare Brekke har vel 5 bunkere om jeg ikke husker feil,
- og da ser jeg bort fra Vf-WC :D

For øvrig er der en del som kan diskuteres på plansjen - og en del som vil bli undersøkt nærmere ;)

mvh
KOS
Attachments
Utsnitt fra plansje utgitt av Karmøy Kommune 1995.jpg
Utsnitt fra plansje utgitt av Karmøy Kommune 1995.jpg (25.2 KiB) Viewed 408 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Synes Erik E sitt utsagn fra 2007 fortjener 'ny publisering'.
Erik E wrote:Hm...
En hel sammenhengende forsvarslinje dette her?
Skal bli interessant å se hva som dukker opp her fremover :-)


Erik
Kan nok se ut som du hadde rett Erik :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nå skal vi finne Burmaveien - fra Stangeland til Brekke. Her er innlegget fra Brekke-tråden som forteller om arbeidet.
Her er mange navn, og litt bilder... Se f.eks. bunkeren som er dekket med stein på side 16. Vil tippe at denne befinner seg i utmarken fremdeles (om bildet er fra området)... Og at det fremdeles er bunkere som ikke er funnet...
KOS fra Brekketråden '09 wrote:
KOS wrote:Snakket for øvrig med en av de som var med og bygget veien Stangeland/Brekke. Han var med på veiarbeidet i 1942, og mente at bunkerene på Brekke (5 stk inkl. R608+WC) ble påbegynt omtrent når den veien var klar 42/43. For øvrig pågikk arbeider der oppe helt til freden kom.
Der ble også anlagt en vei rett fra nord og opp til haugen av Russiske POW'er før det. Den er "nedlagt" i dag, men synlig.

Det var ikke kjent hvem som holdt til der, annet enn at det var "høye herrer" i et "begrenset antall" på haugen.
I lørdagens lokalavis står dødsannonse for Knut Leo Øgård (8.1.1925-23.4.2009) som jeg snakket med på telefon i vinter.

Som aktivt medlem av Kopervik & Omegn Historielag skrev han i 2000 en artikkel som bl.a. omhandler arbeidene på Brekke,
og som jeg tidligere har fått tilgang til via et annet medlem her på TKIN.

Knut Leo syntes vår interesse for denne del av Norsk historie var aldeles storartet,
så jeg tillater meg herved å legge ut en kopi av hans artikkel "Krig og sysselsetting" her på forumet.

KOS
Attachments
Krig og sysselsettning(redusert).pdf
(1.18 MiB) Downloaded 30 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk for at du la inn linken til "Krig og sysselsetting" her også KOS. Har faktisk ikke fått denne med meg før nå... :shock:

Når det gjelder bunkeren på side 16, så ser den jo ut til å ligge helt nede i sjøkanten et sted, og noe sier meg at det ikke er Karmøy vi snakker om. Muligens Egersund, siden det snakkes mye om Egersund i artikkelen?

Kjempebra KOS!
Last edited by bactuz on 07 Nov 2011 20:13, edited 1 time in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Flott KOS :) Spennende artikkel :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Alltid spennende med gamle historier
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På kartet har eg markert det som kansje er en liten bunker/brakke.
liten bunker øvre eide.jpg
liten bunker øvre eide.jpg (177.72 KiB) Viewed 313 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

PerA. wrote:Vi får jobbe litt til med og finne siste bit av den originale Burmavn.
Slik det ser ut etter tilbakemelding fra en som vokste opp i området på 50-tallet, så ble bare kjørbar del av Burmaveien bygget vestover til ca.20-30m forbi parkbenken der vi hadde pause vest for Liarlund...
Så lurer jeg på; - kanskje det ble bygget vei ovenfra også - uten at veien ble ferdig sammenkoblet ?

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
PerA.
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2011 20:23

Var inne i et gårdstun på Øvre Eide i uka, der er det rester etter en gammel vei?
Skal spørre de som bor der hva den var bygget for.

Den går mot sør og det er nær Komandobunkerne?

mvh PerA.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

PerA. wrote:Var inne i et gårdstun på Øvre Eide i uka, der er det rester etter en gammel vei?
Kanskje du kan spørre om denne her veien også da, om du treffer på noen i den rette alderen :smile:

Denne ble ikke bygget på en dag - for å si det sånt... Og jeg vil bli ENORMT overrasket
om ikke dette ble utført ila. 1940-45 en gang !

Der er helt sikkert flere kabelsteiner i området, men de er nok lettere å finne når gresset legger seg litt mer.
Avbildet stein er ved objekt 'F'. En må midt inn i fortet på Syre for å finne maken til kryss ,
av de jeg har sett her i distriktet ihvertfall :sjef:

Objekt 'B' er omtalt før, bl.a. på s.2 & s.3 i denne tråden.

KOS
Attachments
Kraftig vei som tåler høyt akseltrykk ;-)
Kraftig vei som tåler høyt akseltrykk ;-)
Gammel vei.jpg (376.54 KiB) Viewed 202 times
En VELDIG TRAVEL kabelstein !<br />(Steinen funnet av EW og krysset er 'fremkalt' av Henning)
En VELDIG TRAVEL kabelstein !
(Steinen funnet av EW og krysset er 'fremkalt' av Henning)
20111120_026_1.JPG (823.33 KiB) Viewed 202 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra jobba KOS og gjengen :)
Da fant dere jo en hel del på turen deres da jo... Ser ut som vi trygt kan slå fast at Burmavei II er lokalisert og identifisert.
Mye kabel har det tydeligvis også vært i området ja...

:bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Kjempebra jobba KOS og gjengen :)
Takk :)
Objekt 'B' er omtalt før, bl.a. på s.2 & s.3 i denne tråden.
Og, ja - muren på denne er helt sikkert laget senere, f.eks. for å benytte 'innhegningen' til å samle sauer i
- bæææææ :smoke:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Det må vel bli en tur på Lundberg en tidlig lørdags formiddag og høre med de lokale kjentfolka da TAL? PDT_Armataz_01_18
Kanskje noen der som kan mer om historien til denne bygningen...

Kai
Fant et bilde av tyskerbrakken i Haugesunds Avis (bilde arkiv).
Tyskerbrakken i kopervik.jpg
Tyskerbrakken i kopervik.jpg (179.93 KiB) Viewed 144 times
Bildet er omfattet av åndsverkloven ,så en moderator får vurdere om bildet kan bli stående eller om det må fjernes etter en tid ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flott Henning :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Kanskje noen der som kan mer om historien til denne bygningen...
Denne brakken ble flyttet til dette stedet, fra Kopervik, kort tid etter krigen PDT_Armataz_01_18
En av flere, kanskje ?
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”