Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

jaba wrote: Spesielt er det at hengslefestene er av en annen type enn de vanlige og ser helt blanke ut, som om de var av nyere dato enn krigens dager. Hva kan det ha vært?
Festene ser ut som om de er murt inn i nyere tid da jeg så nærmere på de. Merkelig grop dette. Er kansje for og samle dyr inni? Vegen mellom liarlund og øvre-eide bunkeren kalte de for "Burmavegen".
Attachments
11072008048.jpg
11072008048.jpg (85.91 KiB) Viewed 341 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Erik E wrote:Noen som har vært her da?
Et stykke syd for Kopervik, ikke langt fra veien.
Ser mer enn mistenkelig ut som "noe"!

Snakket med en gammel kjenning fra Kopervik idag som fortalte at han som guttunge hadde lekt masse i tre-fire bunkere i dette området.

Hvor sikre er vi på at det ikke finnes noe moro her oppe, og at dette "bare" er gårdsruiner fra 1700-tallet som TrondK mener å vite?
Noen som har vært der og sett?


Kai
Attachments
Fiksjon eller fakta?
Fiksjon eller fakta?
BUNKERTIPS midtstokke.jpg (461.53 KiB) Viewed 227 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Noen som har vært der og sett?

Kai
Det er vel bare å ta turen det Kai ;-)

mvh
KOS

ps. Takk for at du poster i rett tråd "med overlegg" - ble nesten i godt humør igjen ;-)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det er vel bare å ta turen det Kai ;-)

mvh
KOS

ps. Takk for at du poster i rett tråd "med overlegg" - ble nesten i godt humør igjen ;-)
Ja det er kanskje det bare er en måte å få svaret på? Lar andre komme til ordet før jeg drar, for det blir ikke med det helt første :)

- Jo, værsågod KOS, greit å poste i rett tråd av og til også... hehe. Når jeg finner rett tråd så skal jeg prøve å gjøre fra meg i den.... :bra:

PS! Da jeg kikket litt nærmere på utskriften jeg fikk med meg fra omtalte kjenning, så ser jeg at det er følgende område han har markert. Helt på toppen av en høyde her, og ikke nede i selve gårdstunet.
Det kan jo være at området gjemmer mer enn vi vet? Vi får se...


Kai
Attachments
Korrigert utsnitt ang. de påståtte tre-fire bunkere i området.
Korrigert utsnitt ang. de påståtte tre-fire bunkere i området.
midtstokke korrigert.jpg (374.36 KiB) Viewed 218 times
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Ta turen bort dit da vel Kai.
Ingen vits i å sette mine utsagn i tvil på en slik måte.


Sitter her og nervøst biter negler mens jeg venter på de avslørende bunkersbildene fra ørneredet som jeg desperat prøver å holde skjult for deg.



PS Bilder av bunkere, ikke potetkjellere.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

TrondK wrote:Ta turen bort dit da vel Kai.
Ingen vits i å sette mine utsagn i tvil på en slik måte.
Sitter her og nervøst biter negler mens jeg venter på de avslørende bunkersbildene fra ørneredet som jeg desperat prøver å holde skjult for deg.
PS Bilder av bunkere, ikke potetkjellere.
Hehe.... Ikke ute etter å sette dine utsagn i tvil Trond, på ingen måte. For all del... Beklager om du tar det slik...

Forstår at det er gårdsruiner det aller meste der ute, men at det skal være tre-fire potetkjellere på toppen av høyden med en etter sigende "fantastisk utsikt" høres jo nesten for flott ut, selv for poteter fra noen hundre år tilbake.
Har noen vært på høyden og sett egnetlig?

Selvfølgelig er det bare for meg å ta turen bort, men om noen allerede har vært her, så trenger vi jo ikke finne opp kruttet alle mann. Det holder med at en gjør det...

Det er jo overveiende sannsynlig at det kun finnes gamle ruiner av gårdsbruk her, men jeg stusser som sagt på antallet han oppgir, og at det ligger med en slik utsikt. Det ser jo ut som selve gården ligger litt nedenfor toppen, så det er jo mulig?

Var ihvertfall gøy å "provosere" frem et innlegg fra deg Trond. Du har jo vært så stille i de lokale trådene det siste PDT_Armataz_01_18


Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hmm noen som har vært her?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ser at vår venn har fått ny dør i det siste... Tragisk.

Kai
Attachments
Et realt bunkerovergrep....sukk.
Et realt bunkerovergrep....sukk.
- garasje DSC_7277.jpg (457.78 KiB) Viewed 152 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Skulle gitt mye for å ha den der i hagen min!!! :m16:
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jon-Vegard wrote:Skulle gitt mye for å ha den der i hagen min!!! :m16:
Ja, med dagens priser på betong og arbeidskraft, så måtte du nok gitt en hel del bare for å lage en tro kopi i hagen din... hehe...
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

bactuz wrote:
Jon-Vegard wrote:Skulle gitt mye for å ha den der i hagen min!!! :m16:
Ja, med dagens priser på betong og arbeidskraft, så måtte du nok gitt en hel del bare for å lage en tro kopi i hagen din... hehe...
Hadde vært greit å kjøpt ei tomt med en litt solid vedbod eller garasje på ja. hehe. Ellers hadde det vært artig å funnet ut hvor mye en tro kopi av en solid bunker hadde kostet i dag. Regner med at bare materialprisene hadde skremt vekk de fleste utenom Røkke eller Skipsreder Henriksen... :-)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

...Ellers hadde det vært artig å funnet ut hvor mye en tro kopi av en solid bunker hadde kostet i dag....
Hadde vært veldig moro å fått tak i noen skikkelige tegninger av en kremsak, R636 f.eks, og sendt forespørsel til et par entreprenører og bedt om pris... hehe...
Hadde neppe blitt billig... Men fy så fett å bodd i noe slikt, midt inne i et byggefelt... :) Takterrasse med gassgrill og greier... Se det for deg da :bra:

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Er det flere tråder om Liarlund? eller er dette og Bunkere nær Liarfjell, Kopervik de eneste, vet det står litt om liarlund i Brekketråden og..

(kansje feil plass og spør om dette da men..)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Er det flere tråder om liarlund? eller er dette og Bunkere nær Liarfjell, Kopervik de eneste, vet det står litt om liarlund i Brekketråden og..

(kansje feil plass og spør om dette da men..)
Her er Liarlunden ment å være ja. Ikke lett å hindre 'omtale' i andre tråder. Det skal ikke mer en et tilsynelatende lite spørsmål om et sted i 'feil tråd' - så skjærer det ut. Mer eller mindre bevisst, og av og til mot bedre vitende.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Er det flere tråder om liarlund? eller er dette og Bunkere nær Liarfjell, Kopervik de eneste, vet det står litt om liarlund i Brekketråden og..

(kansje feil plass og spør om dette da men..)
Her er Liarlunden ment å være ja. Ikke lett å hindre 'omtale' i andre tråder. Det skal ikke mer en et tilsynelatende lite spørsmål om et sted i 'feil tråd' - så skjærer det ut. Mer eller mindre bevisst, og av og til mot bedre vitende.

mvh
KOS
Ok takker for svaret KOS :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”