Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Koordinater til "stillingen" :UTM-32 6576675N, 289002E .
Vanntanken er ikkje langt borte...
CIMG1496.JPG
CIMG1496.JPG (343.91 KiB) Viewed 400 times
Mvh Henning Dalsvåg
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Den gule bygningen nedenfor byskolen (nede til høyre) på bildet kalte de for "tyskerbrakkå".
Er nå borte vekk og jeg kan ikke huske denne bygningen.
Blir laget gangsti her nå.
Noen som vet noe om dette?
Attachments
tyskerbrakka.jpg
tyskerbrakka.jpg (115.61 KiB) Viewed 260 times
Mvh TAL, Kopervik
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Ett eldre men nærmere bilde av brakkå.
Attachments
tyskerbrakke1 001.jpg
tyskerbrakke1 001.jpg (52.63 KiB) Viewed 217 times
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flotte bilder TAL :bra:
Ser jo definitivt ut som etterlatenskaper fra tyskerne dette ja, så det hadde jo vært veldig moro å funnet mer info om denne.

Kai
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Fant enda ett bilde og ;-)
Må være tatt etter 52`
Attachments
brakke2 001.jpg
brakke2 001.jpg (345.06 KiB) Viewed 193 times
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det må vel bli en tur på Lundberg en tidlig lørdags formiddag og høre med de lokale kjentfolka da TAL? PDT_Armataz_01_18
Kanskje noen der som kan mer om historien til denne bygningen...

Kai
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Fikk forhørt meg og de sa at det var en gammel tyskerbrakke. Etter krigen bodde det en del familier der nede. Det var ikke rare greiene å bo i, men folk hadde så lite den gangen. Brakka ble senere revet, eller at den ramlet sammen? Bodde folk der til 70-tallet i alle fall.
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra TAL :)
Da vet vi straks mye mer enn for bare noen dager siden... Godt jobba PDT_Armataz_01_29

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fant et bilde av 'tyskerbrakka' på denne siden :http://www.skudeneshavn.net/kopervik-bw2.htm .
tyskerbrakke kopervik 1954.jpg
tyskerbrakke kopervik 1954.jpg (72.5 KiB) Viewed 95 times
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Va ute en tur i helga, følgte kabelsteinene fra parkeringsplassen i liarlund, fant 3stk (de såg eg ikke sist tur) de gikk mot vegen inni skogen som går ved den bunkersen som ligger sør for parkeringsplassen. Fant ikke flere kabelsteiner inni skogen der, men de er nok overgrodde. Var ikke så lette å se de eg fant, men de er litt lettere å finne nå for den så vil ta turen.
Bunkersen er og mer synlig nå enn senere på året.

Var og å kikket på den vaktbunkeren som ligger oppi haugen der med kinoen i kopervik.

Her er noen bilder fra turen
Attachments
bunker sør i liarlund
bunker sør i liarlund
bunker sør i liarlund.jpg (306.43 KiB) Viewed 65 times
kabelstein
kabelstein
kabelstein liarlund.jpg (369.95 KiB) Viewed 65 times
vaktbunker
vaktbunker
vaktbunker kopervik.jpg (265.25 KiB) Viewed 65 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Var ikke så lette å se de eg fant, men de er litt lettere å finne nå for den så vil ta turen.
Bunkersen er og mer synlig nå enn senere på året.

Var og å kikket på den vaktbunkeren som ligger oppi haugen der med kinoen i kopervik.
Fine bilder EW ! Har ennå ikke 'somlet meg til' å se på den der i Liarlunden. Ble det konkludert med noen funksjon på den ? Var telefon til den altså ?

Den i Kopervik sentrum, tja ... er vel egentlig ikke forklart den heller helt, eller ? Men - den har jeg besøkt, mye skrot i den ;-)

mvh
KOS
Attachments
Skrot.jpg
Skrot.jpg (94.21 KiB) Viewed 60 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Var ikke så lette å se de eg fant, men de er litt lettere å finne nå for den så vil ta turen.
Bunkersen er og mer synlig nå enn senere på året.

Var og å kikket på den vaktbunkeren som ligger oppi haugen der med kinoen i kopervik.
Fine bilder EW ! Har ennå ikke 'somlet meg til' å se på den der i Liarlunden. Ble det konkludert med noen funksjon på den ? Var telefon til den altså ?

Den i Kopervik sentrum, tja ... er vel egentlig ikke forklart den heller helt, eller ? Men - den har jeg besøkt, mye skrot i den ;-)

mvh
KOS
takk.
Tror ikke vi har funnet ut hvilken funksjon den har hatt nei, verken den eller den litt lengre vest. eller de ruinene som ligger inni skogen her litt øst.
For som tidligere nevnt er det kabelsteiner som går i retning av både ruiner og bunkerser inni skogen her.

Nei den i kopervik sentrum er vel like uklar som de andre den og.
Ja de bunkersene er som magneter på skrot. :lei:

Håper vi en dag finner mer ut av funksjonene til disse.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Tror ikke vi har funnet ut hvilken funksjon den har hatt nei, verken den eller den litt lengre vest. eller de ruinene som ligger inni skogen her litt øst.
For som tidligere nevnt er det kabelsteiner som går i retning av både ruiner og bunkerser inni skogen her.
Ser av TAL sine bilder at det var telefonboks inni den, så da var det det i begge de i Liarlund. Relativt sterke er de også, ca 1m tak ser det ut til på den du hadde bilde av.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Noen som ser hva dette kan være for noe?
CIMG1488.JPG
CIMG1488.JPG (364.7 KiB) Viewed 37 times
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Ser ut som det er forankring til noe, at det evt kan ha gått wire igjenom de festene på toppen.. hvor er denne da?
Post Reply

Return to “Haugalandet”