HKB 33./979 Hisöen

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

i forbindelse med at jeg kikker på HKB 33/979 Hisøen, har jeg et par ting som dere må hjelpe meg med.

det første er hva slags bunker er dette?
Image
den er ca 9X4 m bredde og 5,4 m mellom dørene fra toppen av døren og opp er der ca 1,5 m.

Neste er hva slags kanon er det som har stått her?
Image
diameter er 125 cm.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Bunkeren kan eksempelvis være en Vf52a. Man ser ofte i Norge at disse er bygget med inngang forfra og ikke på sidene som de fleste "internett kilder" oppgir. Stusser litt over at du skriver 9 x 4 meter, for hvis taket er 1,5 meter så er jeg 99% sikker på at også veggene er 1,5 meter tykke...
Det gir ikke så mye plass igjen på innsiden kan man si :-)

Fundamentet er for innfesting av sokkellavett til en rekke forskjellige kystartilleri kanoner, i dette tilfellet K332(f). Samme fundamentet finner man eksepelvis i gulvet i R671 kasemattene på Sørlandet!

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

bunkersen er kun "synlig fra en side, resten er dekket med sten så de var et grovt skritt mål da jeg tok utkangspunkt i der hvor den skrår ned i bak kant ( det har vært oppstillingsplass bak denne og foran spisesalen.

Når det gjelder feste til kanon trodde jeg også dette men det er et annet type feste med stang på den andre kanonstandplassen, var det vanlig at de kun oppgraderte deler av kanonene og ikke alle samtidig. det er bygd 2 R671 kassematter på hisøya og 2 kanoner stod åpne.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Når det gjelder feste til kanon trodde jeg også dette men det er et annet type feste med stang på den andre kanonstandplassen, var det vanlig at de kun oppgraderte deler av kanonene og ikke alle samtidig. det er bygd 2 R671 kassematter på hisøya og 2 kanoner stod åpne.
Har sett noen eksempler på at batteriene kun var delvis oppgraderte, men det er ikke alltid lett å fastslå det heller....
Noen ganger ble det bygget helt nye stillinger til sokkellavetter og de gamle ble stående tomme. Derfor viktig å ha tunga rett i munnen når man er ute å går!

Erik
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Det er flere større rom i fjeller på avsperret område, brukt av det norske forsvaret/marinen til radar-tjeneste. Stedet er fortsatt avsperret, men ikke i bruk som radarstasjon lenger. En kameraet av meg tjenestegjorde der i 96, og jeg fikk en god tur, men hadde dessverre ikke kamera den gang.

Petter - nærmer seg Flostaöen.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Petter

Det er kun en bunker som nå er avsperret, har ikke vært inne i den men det som er frigitt og ikke støpt igjen har jeg vært innom en tur.

Den som forsatt er avsperret vet jeg ikke hvilken type eller hvor stor er, men det ser ut som om den er ombygd i de senere år 60-70 tallet, du har vel ikke noen formening om hvor stor den er?

Når skal du til flostad da?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Det er vel mer enn en som er avsperret? Når jeg var der i fjor, hadde HV tatt en av de som lå på rekke, samt at det var en (?) i fjellet på det avsperrede området. Der er det vel fortsatt plotte-utstyr og slikt, radarstasjonen er vel bare lagt brakk, ikke ryddet ut?

Flostaöen, jeg vet ikke enda, spørs på familie og venner her på hytta..

Petter
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

i nov/desember i fjor flyttet de gjerde til der som radaren varr før, hva som er der inne vet jeg ikke men etter det jeg kan se så er der kun en sambandslink igjen.

De som ligger på rekke er overtatt avArendal kommune og en er videreutleid til til et skytterlag, den nye manskapsforlegningen er leid ut til Hisøy idrettslag, den gamle kantina er leid ut til Arendal militarie selskab av 18 ett eller annet og den siste lille gule brakka/lemmebrakka er leid ut til Hisøy historielag.

Ellers så er der en del som ble støpt igjen på 80 og 90 tallet, det ses på muligheter for å gjenåpne blant annet R671 bunkerene og det som ligger i tilknytning til disse.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Vil det da si at det gamle "leirområdet" ligger åpent? Der hvor den store hvite villaen ligger..

Petter
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

området er tilgjengelig, det eneste som er sperret er der som radaren sto før, der er det sperret av ca 40x40 meter, alt annet av tidligere tyske konstruksjoner er "tilgjengelig".

Si i fra hvis du skal en tur i dag eller i morgen så går jeg med?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Beklager werner, det ble stress-meg-rundt grunnet familie og du vet, ikke så lett å planlegge noe.

I dag, mens fruen tok shopping i Arendal tok jeg turen til bunkersen på Hisøya, det ble litt overfladisk med to unger ventende i bilen, men noen bilder fikk jeg tatt.
Det meste er enten låst eller murt igjen.

Når det gjelder den bunkersen som tilhører det norske forsvaret så var den ikke så veldig stor, de satt med plotter-utstyr der inne, jeg gjetter på ca 15 kvm.

Her er ihvertfall dagens bilder:
Attachments
Ved inngangen, er denne original fra krigen?
Ved inngangen, er denne original fra krigen?
IMG_1307.jpg (77.18 KiB) Viewed 953 times
Ved inngangen, er denne original fra krigen?
Ved inngangen, er denne original fra krigen?
IMG_1306.jpg (142.45 KiB) Viewed 953 times
Murt igjen, kan se ut som inngangen til den stillingen jeg lurer på
Murt igjen, kan se ut som inngangen til den stillingen jeg lurer på
IMG_1290.jpg (167.58 KiB) Viewed 953 times
Murt igjen, kan se ut som inngangen til den stillingen jeg lurer på
Murt igjen, kan se ut som inngangen til den stillingen jeg lurer på
IMG_1289.jpg (174.85 KiB) Viewed 953 times
IMG_1286.jpg
IMG_1286.jpg (163.89 KiB) Viewed 953 times
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
IMG_1296.jpg (162.21 KiB) Viewed 953 times
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
IMG_1295.jpg (198.98 KiB) Viewed 953 times
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
på nedsiden av dette var det murt igjen, en tidligere kanonstilling?
IMG_1288.jpg (166.7 KiB) Viewed 953 times
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
IMG_1299.jpg (159.97 KiB) Viewed 953 times
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
IMG_1297.jpg (180.88 KiB) Viewed 953 times
IMG_1287.jpg
IMG_1287.jpg (160.56 KiB) Viewed 953 times
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
denne kom jeg ikke inn i, HV bruker den
IMG_1285.jpg (177.04 KiB) Viewed 953 times
nedgrodd og igjengravd?
nedgrodd og igjengravd?
IMG_1282.jpg (89.26 KiB) Viewed 953 times
IMG_1280.jpg
IMG_1280.jpg (150.61 KiB) Viewed 953 times
IMG_1279.jpg
IMG_1279.jpg (134.06 KiB) Viewed 953 times
IMG_1303.jpg
IMG_1303.jpg (138.77 KiB) Viewed 953 times
IMG_1302.jpg
IMG_1302.jpg (181.56 KiB) Viewed 953 times
IMG_1278.jpg
IMG_1278.jpg (140.96 KiB) Viewed 953 times
Her er bunkeren werner stiller spørsmål om i et tidligere innlegg
Her er bunkeren werner stiller spørsmål om i et tidligere innlegg
IMG_1271.jpg (167.5 KiB) Viewed 953 times
Denne er det først som man møter på vegen opp
Denne er det først som man møter på vegen opp
IMG_1272.jpg (87.75 KiB) Viewed 953 times
Her sto radaren før
Her sto radaren før
IMG_1277.jpg (112.35 KiB) Viewed 953 times
I tilknytning til radar-bunker
I tilknytning til radar-bunker
IMG_1276.jpg (162.15 KiB) Viewed 953 times
Her satt radaroperatørene og plottet. De hentet også inn informasjon fra blant annet radaren på Urheia, Risør.
Her satt radaroperatørene og plottet. De hentet også inn informasjon fra blant annet radaren på Urheia, Risør.
IMG_1275.jpg (105.52 KiB) Viewed 953 times
Brukt av forsvaret til forlegning for radar-operatører frem til for noen få år siden. Er dessverre i forfall allerede, selv om bygget ser rimelig nytt ut.
Brukt av forsvaret til forlegning for radar-operatører frem til for noen få år siden. Er dessverre i forfall allerede, selv om bygget ser rimelig nytt ut.
IMG_1274.jpg (131.04 KiB) Viewed 953 times
Brukt av forsvaret til forlegning for radar-operatører frem til for noen få år siden. Er dessverre i forfall allerede, selv om bygget ser rimelig nytt ut.
Brukt av forsvaret til forlegning for radar-operatører frem til for noen få år siden. Er dessverre i forfall allerede, selv om bygget ser rimelig nytt ut.
IMG_1273.jpg (124.02 KiB) Viewed 953 times
Last edited by petter on 08 Aug 2008 0:12, edited 1 time in total.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei Petter

Werner har jo som kjent skaffet nøkler til det meste der opp. Her er bilder av innsiden av bunkeren du skrev HV hadde: http://www.kystfort.com/forum/topic1092.html Det eneste vi ikke har vært inne i er vel toppen som forsvaret fortsatt har samt den "øverste" bunkeren som er i bruk av et skytelag.

Har du vært inne i plottebunkeren oppe på toppen? Den som forsvaret fortsatt har?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

telvrum wrote:

Har du vært inne i plottebunkeren oppe på toppen? Den som forsvaret fortsatt har?
Hei,

ja, var der inne i 1996.

Skal sjekke med kompisen min som tjenestegjorde der om han har noen bilder.

Petter
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

--cepe
Last edited by cepe on 08 Aug 2008 10:37, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

cepe wrote:Er ikke bryggen i bruk?
hvis vi er strenge mot oss selv så skal det vel ikke tas bilde av militært annlegg som er idag er i bruk. Alltid vanskelig å avgjøre slikt, men burde bildet være tatt bort? Er det fotoforbud skilt der ned?

ErikH
Post Reply

Return to “AGDER”