Espeland (Feltartilleri)

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hadrian84
Posts: 7
Joined: 29 May 2011 23:28

Image

Kan noen fortelle meg noe om hva dette var og når det ble oppført osv.

I dag er det fullstendig ødelagt :cry:
Hadrian84
Posts: 7
Joined: 29 May 2011 23:28

I dag var jeg ute ved arnatveit å til min store glede fant jeg rester etter det som engang ble bygget der.

sjekk illustrasjon å bilder :)

Image

Image

Det var flere deknings bunkere som lå skjult i terrenget koblet sammen med løpegraver.

Men stillingene var ikke lett å finne ettersom de er blitt dekket til med jord + en menneske lagd elv er gravd opp igjennom hele området.

Dere for se om dere finner ut av det.

God hunting
pang
Posts: 19
Joined: 13 Dec 2011 13:45
Location: Bergen

Dette var en feltartilleri posisjon. Men kun brukt under øvelser og alarmsituasjoner, så har ikke vært mye aktivitet der.
Hadrian84
Posts: 7
Joined: 29 May 2011 23:28

pang wrote:Dette var en feltartilleri posisjon. Men kun brukt under øvelser og alarmsituasjoner, så har ikke vært mye aktivitet der.
Takk for svar.

bygde tyskerne så mange bunkerser bare for å øve hmm?
pang
Posts: 19
Joined: 13 Dec 2011 13:45
Location: Bergen

De gjorde visst det. Jeg syns også det virker litt underlig at denne posisjonen ikke var fast bemannet.
Det var ihvertfall enda en bunker der tidligere, med 3 rom. Men den forsvant visst når de bygget terminalområdet dessverre.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Plassen heter Espeland, og ikke Arnatveit.
Det var ikke flak der, men artilleri av typen 10,5 cm K331(f).
Dette var ett av 3 fast stillinger for divisionsartilleriet til 69/269 Inf.Division, men ble fraflyttet når 269 Inf.Div.trakk seg ut av Bergensområdet.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “HORDALAND”