MG bunker nær Hanesbukta i Skien

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Mads
Posts: 24
Joined: 02 Feb 2009 1:42
Location: Langesund

Østre stilling sett fra vannkanten
Image
Inngangen fra nord
Image
Nærbilde av inngangen
Image
Image
Image
Østre stilling sin utsikt, lite strategisk med muren hvis den skal dekke bukta.
Og absolutt ingen sjangs for å evt dekke veien (som ikke var der på 40tallet)
Skal vel kanskje ikke se bort ifra at taket er originalt :? ? Har jo sett disse bua blikktakene i forbindelse med andre bunkere.
Image
Image
Image
Vestre stilling
Image
Image
Image
Dette bildet er tatt fra andre siden av bukta og her tror jeg østre stilling hadde sliti litt med å treffe meg pga muren. Vestre stilling hadde kanskje gjordt jobben, men tror kanskje denne også hadde sliti bittelitt pga høydeforskjellen.
Image
Image

Her er forresten et par bilder av det utsprengte stedet Rock'n Roll nevnte
Image
Image
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

flotte bilder .Enig i at den muren var veldig i veien for skuddfeltet til østre stilling .
Er det bare meg eller hadde wermacht andre standarer for bygging av stillinger og bunkere enn kystartilleriet.Blandt annet er jo en standar mg stilling ute ved kysten rund med en liten oppkant foran mens disse her og andre jeg har sett oppover i fylket er i en eller firkanta form.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Utformingen av skytestillinger og løpegraver vareiere mye i forhold til hvor de er geografisk. Dette kan skyldes at forskjellige entreprenører (sivile) tolket tegningene forskjellig. Plasseringen av stillingene ble utført av tyske pionerer (ingeniører) men i hovedsak ble de bygget av lokale firma med hjelp av soldatene og i noen grad av krigsfanger.
Attachments
1-Veibygging - Kopi (4).JPG
1-Veibygging - Kopi (4).JPG (418.22 KiB) Viewed 341 times
Mvh
Yngvar
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Har lest om det flere plasser har på forumet ja at det er geografiske forskjeller men synes det er så stor forskjell fra kyst til innland i allefall her i telemark, at det må være en annen standar som wermacht forholdt seg til.Regner nemlig ikke med at hos " ordnung must sein" nazi tyskland var det rom for alt for mye avvvik fra planer og utforming.
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Jøss bra bilde ser at soldatene som holder på med slegge har verne briller. Det har jeg ikke sett før, kan det være samme type som de snø brillene vi hadde i hæren
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

hansi wrote:Jøss bra bilde ser at soldatene som holder på med slegge har verne briller. Det har jeg ikke sett før, kan det være samme type som de snø brillene vi hadde i hæren
Det var første gang jeg har sett også...
ED
ErikD
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Et eller annet sted på Forumet så står det noe om slike vernebriller
Mvh
Yngvar
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

inni den ene blikk buen
inni den ene blikk buen
DSC02734.JPG (1.33 MiB) Viewed 308 times
sammenrast bunker
sammenrast bunker
DSC02732.JPG (1.39 MiB) Viewed 308 times
hallo mads jeg var oppe å gikk i dine fotspor bokstavlig talt og kikket i går flott anlegg er veldig glad du skrev om det her ellers hadde det vel bare blitt en lokal hemmelighet.
Vi så oss rundt i området etter flere stillinger og ca 200 meter østover og 15 meter opp fra vannet fant vi en ned rast bunker som hadde vart laget av tømmer og disse halv runde bølgblikk platene.
Åssen den en gang hadde vært var veldig vanskelig å anslå , men fra denne posisjonen var det perfekt skuddfelt mot gamle veien .
Fikk ikke tid til å kikke borte ved mølla (fabrikk lokalet innerst i bukta) men det skal jeg en annen gang. hansi
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Trolig er det et visst tidsrom mellom betongstillingen og den feltmessige stillingen satt opp med Wellblech.
Attachments
hanes_feldmessig.JPG
hanes_feldmessig.JPG (164.15 KiB) Viewed 308 times
Mvh
Tormod
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Hallo da har jeg fått litt mer bakgrunns info om annlegget i Hanes bukta.
Det ble bygget ca 43 og var konstant bemannet med ett lag resten av krigen. Den sammenraste bunkeren med weldbleck østenfor stillingene var garasje for en feltvogn som offiseren på stedet disponerte.
Ca en km lenger nord hadde tyskerne en tropp soldater som bodde på Dolva Misjonshus (rekvirert av tyskerne) og det var herifra man byttet på å ha vakt nede i Hanesbukta.
Alle de støpte skyttergravene var overdekket slik at man kunne gå "tørrskodd" fra den tømra bunkeren som lå i bakkant og som rommet 10 12 mann.
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Har fått bekreftet fra flere kilder at bukta har vært brukt for sjøfly siden før krigen. Det ligger flere sjøfly på vannet der hver sommer også i dag. Da har jo den ene ekytestillingen som peker utover vannet fått en klar betydning.

Bilde fra Fjærekilen:

Image

Stillingene til høyre utenfor bildet.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er litt skeptisk til at MG-stillingene ble bygget for å dekke en mulig sjøflyhavn. Det var flere steder i Telemark, som Herre, hvor det var sjøfly innom før krigen og ingen av de stedene har fått noe betong i den sammenheng. Har mer tro på en løsning der den ene skytestillingen er blitt bygd for å kunne dekke en eventuell omflankering med båt.

Glem heller ikke de feltmessige stillingene litt ovenfor betongstillingene. Her har tyskerne på et senere tidspunkt trolig innsett at den ene flanken er for dårlig sikret og rettet opp feilen med nye stillinger.
Mvh
Tormod
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

De feltmessige stillingene litt ovenfor betongstillingene?
Hvor ligger disse, rett på nedsiden av gamleveien eller? Det jeg savner ved dette annlegget er en stilling for anti tank kanon ,noe alla den jeg fant oppe på Flothyl, Haukeli. Har du sett noe sånt der borte i Hanesbukta.All fornuft tilsier at tyskerne burde hatt en stående klar der for å ta eventuelt panser som kom på veien tvers over bukta. hansi
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er rester av et stillingsnettverk som går utfra den "Wellblech"-bunkeren, men det er ganske utvisket av tidens tann.

Har ikke sett noen stillinger for PaK sånn direkte ved Hanes, men med tanke på hvor lite som skulle til for en panservernkanon (opparbeidet grunn, kanskje en enkel vollgrav eller ikke) så er det vanskelig å finne noe slikt der ute idag.
hansi wrote:De feltmessige stillingene litt ovenfor betongstillingene?
Hvor ligger disse, rett på nedsiden av gamleveien eller? Det jeg savner ved dette annlegget er en stilling for anti tank kanon ,noe alla den jeg fant oppe på Flothyl, Haukeli. Har du sett noe sånt der borte i Hanesbukta.All fornuft tilsier at tyskerne burde hatt en stående klar der for å ta eventuelt panser som kom på veien tvers over bukta. hansi
Mvh
Tormod
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Kanskje Weldblekk bunkeren har huset pak en.?

Ble jo fortalt av en gammel mann som husker krigen at tyskerne brukte denne som garasje for kjøretøy og selv om han sa den var for offiserens bil er det mulig han husket feil og at det var en slags trekk vogn som stod der?

Det utsprengte stein fylte hullet er stort nok til å ha rommet en pak garasje og plasseringen for en pak er nesten perfekt.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”