Page 1 of 1
Jernbanekran ved Tjølling i Vestfold
Posted: 29 Jun 2012 21:40
by Yngvar
Har sett på denne krana hver gang jeg kjører forbi. Er dette en kran som ble bygget under krigen?
Re: Jernbanekran ved Tjølling i Vestfold
Posted: 30 Jun 2012 10:09
by Stutzpunkt
Nå er ikke alt som har en viss rusten patina automatisk tyske etterlatenskaper, Statsbanene hadde i sine eldre dager en ganske stor vedlikeholdsorganisasjon som stod klart for alle mulige operasjoner
Jeg har naturligvis ingen aning selv i dette tilfellet, men du kan jo ta en kikk etter lignende utstyr i denne opplæringsfilmen for tyske jernebanepionerer i hvordan man bygde en feltmessig jernbanebru (Wisla i 1944)
http://www.youtube.com/watch?v=bvzxYYtnwmw
http://www.youtube.com/watch?v=8wzMFTns5zM
http://www.youtube.com/watch?v=Xmf6ipYQkUA
Re: Jernbanekran ved Tjølling i Vestfold
Posted: 30 Jun 2012 12:49
by ervold
[quote="Stutzpunkt"]Nå er ikke alt som har en viss rusten patina automatisk tyske etterlatenskaper, Statsbanene hadde i sine eldre dager en ganske stor vedlikeholdsorganisasjon som stod klart for alle mulige operasjoner
Jeg har naturligvis ingen aning selv i dette tilfellet, men du kan jo ta en kikk etter lignende utstyr i denne opplæringsfilmen for tyske jernebanepionerer i hvordan man bygde en feltmessig jernbanebru (Wisla i 1944)
http://www.youtube.com/watch?v=bvzxYYtnwmw
http://www.youtube.com/watch?v=8wzMFTns5zM
http://www.youtube.com/watch?v=Xmf6ipYQkUA[/quote
Etter avstanden mellom bukkene å dømme kan det være kran for å losse skinnelengder fra bil. Det ser ellers ut som sveivesystemet er det samme som ble nyttet i stubbebrytere. Hardt arbeid.
ervold
Re: Jernbanekran ved Tjølling i Vestfold
Posted: 14 Sep 2012 19:27
by ulsaker
Hei Yngvar,
Jeg har også lurt på hva disse kranene har blitt brukt til. I boka "Krigsår i Larvik-distriktet" trodde jeg at jeg fant grunnen til at disse kranene står der. I 1940 ble det inngått avtale om at steinbruddene i Vestfold distriktet skulle levere stein til Tyskland. Steinen skulle etter planen brukes til seiersmonumenter og bygninger. Steinen i Tjølling skulle fraktes med tog til Revkaien og videre med båt. Så for å kunne laste opp stein på tog står det at det "på Lauve stasjon skal settes op et stort kranarrengement" (side 36). Men på digitaltmuseum.no fant jeg bilder av disse kranene datert til
1934 og
1937 , så de er nok ikke satt opp under krigen likevel... Mer har jeg nok dessverre ikke funnet ut.
ulsaker