Er det noen som har nøyaktige koordinater for den tyske flystripa ved Karlebotn i Finnmark? Opprinnelig anla den norske nøytralitetsvakta en flyplass i området i 1939, men tyskerne benyttet så vidt jeg vet ikke eksakt samme lokalisering i 1940 da de hadde andre krav.
Rune
Karlebotn flyplass, Finnmark
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Ser lovende ut, men lengden er er ikke stort mere enn 270m.
Pos. UTM 32 7897679N 1229021Ø
Pos. UTM 32 7897679N 1229021Ø
Den norske feltflyplassen anlagt av Nøytralitetsvakten lå på Angsnes. Den var vel ganske kort, maks 300m etter flyparken til Flyvevåpenet å dømme.
Tyskerne brukte en annen plass, de hadde 2 nød landinger på flatene ved elva. Nød landeplassene og feltflyplassene til tyskerne var korte såkalt Storch feld etter flyet.
Har ikke funnet spor etter den norske feltstripa på Angsnes men den skal ligge ved morene plassen Bigganjarga.
Øyvind
Tyskerne brukte en annen plass, de hadde 2 nød landinger på flatene ved elva. Nød landeplassene og feltflyplassene til tyskerne var korte såkalt Storch feld etter flyet.
Har ikke funnet spor etter den norske feltstripa på Angsnes men den skal ligge ved morene plassen Bigganjarga.
Øyvind
Her er en mulighet mulig sted for feltstripa på Angsnes. Gul prikk viser noe som ser ut som nærforsvar.
Glem streken, den ligg litt for mye i fjæresteinene
Glem streken, den ligg litt for mye i fjæresteinene
- Attachments
-
- Gul prikk er stilling, lengde på stripa er ca 250 meter
- Angenes Feltstripe.jpg (171.03 KiB) Viewed 836 times
Og til sist i gjetteleken;
Nyborgmoen Eksersplass ble etablert i 1927. Veldig logisk å ha feltflyplass der nært leiren, i forhold til på Angsnes der det ikke er annet enn krøttersti langs kysten.
Nyborgmoen Eksersplass ble etablert i 1927. Veldig logisk å ha feltflyplass der nært leiren, i forhold til på Angsnes der det ikke er annet enn krøttersti langs kysten.
- Attachments
-
- Nyborgmoen Eksersplass fra 1927.png (1.19 MiB) Viewed 836 times
Mulig feltflyplass? I nordenden av denne veien ser det ut til å være løpegraver, mens det kan være stillinger på morenekanten på sørsiden.
https://kart.finn.no/?lng=28.56035&lat= ... erdefinert
"Retningsviser" for innflyvning til samme?
https://kart.finn.no/?lng=28.55458&lat= ... erdefinert
https://kart.finn.no/?lng=28.56035&lat= ... erdefinert
"Retningsviser" for innflyvning til samme?
https://kart.finn.no/?lng=28.55458&lat= ... erdefinert
Her er bildet jeg egentlig skulle legge ut..
Bigganjarga/Biggenes, der Morenene som er "så berømt" ligger!
https://kart.finn.no/?lng=28.61121&lat= ... =norhybrid
Luftbilde av 1970, lengde ca 500 meter.
Bigganjarga/Biggenes, der Morenene som er "så berømt" ligger!
https://kart.finn.no/?lng=28.61121&lat= ... =norhybrid
Luftbilde av 1970, lengde ca 500 meter.
- Attachments
-
- Luftbilde av 1970, lengde ca 500 meter
- Karlebotn Bigganjarga.jpg (423.94 KiB) Viewed 771 times
Merkelig plassering når man har flate områder med god adkomst på andre siden av bukten. Jeg var i området ved internatet for et par år siden og husker terrenget videre østover som nokså skrånende.ØyBjugn wrote:Her er bildet jeg egentlig skulle legge ut..
Bigganjarga/Biggenes, der Morenene som er "så berømt" ligger!
https://kart.finn.no/?lng=28.61121&lat= ... =norhybrid
Luftbilde av 1970, lengde ca 500 meter.
Det jeg har vært borti av kilder når det gjelder den norske feltflystripa fra 1939, så skulle den ligge på Angsnes, rett ved morene feltet Bigganjarga. Flyene som skulle brukes var jo bare Tiger Moth sjø og land fly og Fokker maskiner. Disse trenger ikke all verden med flystripe så feltflyplasser på 300-500m var ikke uvanlig.
Kan nevne to bøker jeg husker ang Luftforsvar i Norge.
Akkurat hvor den lå er jo uvisst.. Har brukt mang ei nattevakt på å lete i kart og bøker men mysteriet kan bare løses av lokale krefter tror jeg.
Mener på at Dolmen er fra området
https://www.nb.no/nbsok/nb/1e28cd3f96e9 ... lang=no#19
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 2092408057
Kan nevne to bøker jeg husker ang Luftforsvar i Norge.
Akkurat hvor den lå er jo uvisst.. Har brukt mang ei nattevakt på å lete i kart og bøker men mysteriet kan bare løses av lokale krefter tror jeg.
Mener på at Dolmen er fra området
https://www.nb.no/nbsok/nb/1e28cd3f96e9 ... lang=no#19
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 2092408057
Bilde av et Norsk Ambulansefly ved Vesterelv, Karlebotn/Nesseby
rett nedenfor Nyborgmoen- Norsk eksersplass siden før 1930.
Bildetekst; "Ambulansefly/sjøfly fotografert i sjøkanten ved Nyborg. Flyet er en Waco LN-EAO som ble brukt av Norges Røde Kors til ambulanseflyginger i Nord-Norge sommeren og høsten 1940. Samme fly som på 97056-005. I bakgrunnen ser vi Vesterelvneset."
https://digitaltmuseum.no/021015790026/ ... er-en-waco
Så den logiske antagelsen om at den Norske feltflyplassen lå nært Nyborgmoen Leir er, vel, logisk!
Øyvind
rett nedenfor Nyborgmoen- Norsk eksersplass siden før 1930.
Bildetekst; "Ambulansefly/sjøfly fotografert i sjøkanten ved Nyborg. Flyet er en Waco LN-EAO som ble brukt av Norges Røde Kors til ambulanseflyginger i Nord-Norge sommeren og høsten 1940. Samme fly som på 97056-005. I bakgrunnen ser vi Vesterelvneset."
https://digitaltmuseum.no/021015790026/ ... er-en-waco
Så den logiske antagelsen om at den Norske feltflyplassen lå nært Nyborgmoen Leir er, vel, logisk!
Øyvind
På min årlige høsttur til Øst-Finnmark tok jeg en avstikker til Bigganjarga og så på området på flyfotoet. Jeg traff både grunneier Kristian og naboen Ivar (80). Ingen hadde hørt om noen planer om feltflyplass i området. Ut fra topografien ville det neppe være mulig å lande for noe luftfartøy på strekningen. Selv med anleggsmaskin kunne man neppe klargjøre mer enn 100 meter med flystripe, og da med svært smal bredde.
Ivar kjente godt til den tyske feltflyplassen på sørsiden av bukten. Han anga plasseringen nokså nøyaktig på kartet. Ingen synlige merker etter flyplassen var å se nå.
Hvorvidt det i 1939 ble opparbeidet en flystripe på Nyborgmoen ekserserplass kan man ikke se bort fra, men ingen kilder utpeker dette stedet. I "Luftforsvarets historie - fra opptakt til nederlag" s. 266-267 er kun Karlebotn angitt som feltflyplass. Terrenget på sørsiden av bukten er så flatt og jevnt at det kunne tas i bruk som landingsområde uten særlige forberedelser.
Ivar kjente godt til den tyske feltflyplassen på sørsiden av bukten. Han anga plasseringen nokså nøyaktig på kartet. Ingen synlige merker etter flyplassen var å se nå.
Hvorvidt det i 1939 ble opparbeidet en flystripe på Nyborgmoen ekserserplass kan man ikke se bort fra, men ingen kilder utpeker dette stedet. I "Luftforsvarets historie - fra opptakt til nederlag" s. 266-267 er kun Karlebotn angitt som feltflyplass. Terrenget på sørsiden av bukten er så flatt og jevnt at det kunne tas i bruk som landingsområde uten særlige forberedelser.
- Attachments
-
- Runway 08 Bigganjarga Airport
- Angsnes.JPG (149.34 KiB) Viewed 642 times
-
- Tysk feltflyplass.
- Karlebotn2.jpg (181.51 KiB) Viewed 642 times
Flere søk på krigshistorien i Varanger-området gir ingen opplysninger om noen flystripe på Nyborgmoen. I boken om Varanger-bataljonens historie står det mye om utbyggingen av ekserserplassen, men ingen flystripe er nevnt. I "Luftforsvarets historie..." er kun angitt Karlebotn og Seida. Sistnevnte var en vinterlandingsplass på elveisen.
I Norsk Luftfartshistorisk tidsskrift nr. 4-1995 finner jeg en henvisning til Karlebotn der to militære Tiger Moth på vei fra Banak til Høybuktmoen i juni 1940 mellomlandet i Karlebotn.
http://www.nyenga.net/bjorn/Vedlegg/cvd.html
Karlebotn ligger flere kilometer fra Nyborgmoen/Varangerbotn, og det er lite sannsynlig med noen navneforveksling.
Min teori er at flyplassen anlagt av nøytralitetsvakten i 1939 kan være den som er avbildet øverst i tråden. Vegetasjonen kan tyde på en opparbeidelse av et bredt nok felt for en flystripe.
I Norsk Luftfartshistorisk tidsskrift nr. 4-1995 finner jeg en henvisning til Karlebotn der to militære Tiger Moth på vei fra Banak til Høybuktmoen i juni 1940 mellomlandet i Karlebotn.
http://www.nyenga.net/bjorn/Vedlegg/cvd.html
Karlebotn ligger flere kilometer fra Nyborgmoen/Varangerbotn, og det er lite sannsynlig med noen navneforveksling.
Min teori er at flyplassen anlagt av nøytralitetsvakten i 1939 kan være den som er avbildet øverst i tråden. Vegetasjonen kan tyde på en opparbeidelse av et bredt nok felt for en flystripe.
Strålende stykke arbeid Ole! Ja trikset e å snakke med de gamle og vise..
Du sier i en post lenger opp at noe ligner på innflyvningsanvisning, har du sett noe sånt andre plasser?
Disse.
https://kart.finn.no/?lng=28.57095&lat= ... erdefinert
Øyvind
Du sier i en post lenger opp at noe ligner på innflyvningsanvisning, har du sett noe sånt andre plasser?
Disse.
https://kart.finn.no/?lng=28.57095&lat= ... erdefinert
Øyvind
Men samtidig, Ser ut som om Karlebotn og Bigganjarga er et alternativ for Runway 08...
https://www.ifinnmark.no/nyheter/vil-st ... 49-5133705
https://www.ifinnmark.no/nyheter/vil-st ... 49-5133705
- Attachments
-
- Runway 08 Karlebotn International Airport
- flyplass_Karlebotn_3257766a.jpg (52.35 KiB) Viewed 580 times