Nesten nye forsvarsanlegg i Troms blir revet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Troms fylkeskommune har nå bedt Skifte Eiendom om å stoppe alle saneringsarbeider av forsvarsanlegg i Troms. Det viser seg at Skifte ikke har søkt kommunene og sektormyndighetene om riving. Fylkeskommunen mener at dette er søknadspliktige arbeider i hht. plan- og bygningsloven.

Dette kan jo være et tips til verneinteressene i andre fylker.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

http://www.istorfjord.com/leca-kuler-ka ... 71348.html

«Ifølge ordfører Sigmund Steinnes frykter Statskog at løpegangene kan falle sammen om noen hundre år, og dermed utgjøre en fare. Det er et ansvar Statskog ikke vil ha, og om anleggenebare skal sikres, må noen andre ta ansvaret for dem.»

http://www.istorfjord.com/vurderer-fred ... 71348.html
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg har undersøkt et par andre "saneringer" i mitt nærområde, og det viser seg at heller ikke er her det søk om riving før anleggene er meiet ned. Det er så arrogant at en kan bli dårlig!! :sint:
Greipstad91
Posts: 2
Joined: 25 Sep 2014 16:33

Ole wrote:Vi får trøste oss med at denne blir vernet.
hei er ny her på dette forumet.
men synes det er kjempe spennede å leite å finne nye innganger/bunkerser osv.
det jeg lurer på er hvor kan man finne denne som du avbildet? :)
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Last edited by Ole on 11 Feb 2015 21:20, edited 2 times in total.
M114/39
Posts: 1
Joined: 09 Jan 2013 23:00

http://nrk.no/magasin/siste-skanse-1.12 ... oplay=true

Ørnebakk er blitt TV - stjerne!!
Bra mann! Trist med stillingene...
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Forsvaret ser mot øst og stopper alt salg
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 00220.html
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det er med ingen glede jeg sier "hva sa jeg". På dette fora har jeg høylytt tatt til orde for at det er galematias å fjerne forsvarsanlegg bare fordi det har vært tøvind fra øst over noen år og verden har forandret seg (som den alltid har gjort). Er man helt histore- og perspektivløse i Forsvaret? Godt å se at galskapen nå stopper litt opp, men det er veldig mye som nå er ødelagt for alltid, ikke bare i nord, men i hele Norge. Det er helt umulig å forutsi hva fremtiden vil bringe, så hvorfor ikke la fjellanlegg og underjordiske anlegg bare stå der? "Mantraet" om at anleggene er farlige, kan bli farlige eller krever mye vedlikehold synes jeg er tendensiøse argumenter fra noen som har bestemt seg på forhånd å få fjernet mest mulig.

Takk for oppmerksomheten, det var godt å få sagt det.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så er det sagt.
Attachments
Likes.jpg
Likes.jpg (41.17 KiB) Viewed 259 times
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Dette er den samme mongo tankegangen som ligger bak fjerningen av anleggene: Man innbiller seg at historie er en lineær prosess og at man kan spå 20 - 50 -100 år fram i tid. Så derfor innbiller man seg også at Statsskog eksisterer om 100 år. Prøv å se dette i lys av at den nåværende regjeringa helst ønsker starte utsalg av Statsskogs grunn. Jeg bør vel nesten i samme slengen minne om at f.eks. internett ble introdusert for allmenheten for omtrent 20 år siden. Så versågod å spå selv skarve 20 år framover i tid!

Når det gjelder forsvaret, så vet de at de trygt kan utradere hva de vil, for når nye tider tilsier at nye anlegg trengs, så vet de at politikerne bare må bøye nakken og la milliardene rulle. Etter min mening, så finnes det en gjeng ansvarlige i forsvaret og skifte eiendom som skulle vært buret inne slik at de ikke lenger kan volde mer skade for historien, samfunnet og skattebetalerne.
Det er forresten interessant å se at en del politikere og forsvarsledelse plutselig har oppdaget at vi ikke har noe forsvar her i landet. Velkommen etter; dette har vi andre visst i sikkert 10 år.
Einherjer wrote:http://www.istorfjord.com/leca-kuler-ka ... 71348.html
«Ifølge ordfører Sigmund Steinnes frykter Statskog at løpegangene kan falle sammen om noen hundre år, og dermed utgjøre en fare. Det er et ansvar Statskog ikke vil ha, og om anleggenebare skal sikres, må noen andre ta ansvaret for dem.»
http://www.istorfjord.com/vurderer-fred ... 71348.html
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg har hele tiden antatt at nedsalget og rivingen av anlegg var basert i tankegangen om at de var teknisk utdatert og ikke at den gjeldende geopolitiske situasjonen gjorde de overflødige. Noe annet ville jo være helt meningsløst men det kan jo faktisk virke som jeg har antatt feil?
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Jeg har hele tiden antatt at nedsalget og rivingen av anlegg var basert i tankegangen om at de var teknisk utdatert og ikke at den gjeldende geopolitiske situasjonen gjorde de overflødige. Noe annet ville jo være helt meningsløst men det kan jo faktisk virke som jeg har antatt feil?
Det var vel egentlig 'nettopp ferdig' ... Tror du er nær den passende konklusjon med 'helt meningsløst' Tommy, dessverre...
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Er det noen av dere som vet sånn ca, hvor mye av fløylinjen som er blitt revet til nå?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

brfc1875 wrote:Er det noen av dere som vet sånn ca, hvor mye av fløylinjen som er blitt revet til nå?
Det er det vel bare Skifte som kan svare på, og jeg er ikke sikker på om engang de vet det. Hva som inngår i Frøylinjen har vært beskrevet litt forskjellig, også av Forsvaret. Det man kan si er at mange anlegg i lavlandet i Nord-Troms og Indre Troms er sanert, dette skjedde hovedsaklig fordi Skifte satte i gang sanering uten å søke om det. Da det ble oppdaget (av fylkeskommunen) ble det beordret øyeblikkelig stopp. Det meste av anlegg i fjellområdene mellom Skibotn og Signaldalen/Kitdalen var da fortsatt i behold. Oppstart av saneringsarbeidene her skulle ha startet opp i 2013. Men like før oppstart ble det avtalt med Skifte og Forsvarsbygg å stille saneringen i bero. Skjebnen til gjenværende anlegg i lavlandet har i stor grad vært overlatt til kommunene, grunneier og Skifte. Noe er bevart, andre er revet/murt igjen.

Dessverre er noen av de største anleggene i lavlandet nå historie.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Tanken har vel vært at de er lette å slå ut med raketter. Uansett hadde anlegget forsinka en innvasjon mye.

Anlegget i Olavsvern er vel den sikreste Ubåtbasen vi har, og den er solgt. Der kunne også 6 av de gamle MTBene ligge i fjellhallen samtidig.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”