Jens-Haugen i Steinvågen (Ålesund)

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Studerte flyfoto på finn.no og kom over denne godbiten.
Hvis det er postet om denne plassen før, si ifra med en link. :D
Attachments
1a.jpg
1a.jpg (321.16 KiB) Viewed 383 times
1b.jpg
1b.jpg (357.43 KiB) Viewed 383 times
Last edited by sundgot on 30 Oct 2012 5:28, edited 1 time in total.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ah, Jens-Haugen i Steinvågen. På "flaten"/ parkeringsplassen like ved, var der ett par brakker oppsatt og, og man kunne tidligere se litt av grunnmuren til den ene. Men sist jeg var der var der ingen spor. Der var også oppsatt ett par 2cm Flak-kanoner. på den flaten. To "skap" i betong, trolig for ammo til 2cm-kanonene, er innskutt i berget like ved. Det var kun standsplass for kanonene. Permanente stillinger ble aldri laget.

På Jens-Haugen er det to stk. Ringstand-stillinger for mg/bombekaster, samt en stor MG-stilling på toppen, trolig for mg i luftvernoppsett, samt løpegraver m. mindre mg/nærforsvars-stillinger. Jeg syntes jeg så spor etter en koblingsboks for telefonlinje i en av løpegravene når jeg var der oppe i vår.
En lyskaster skal ha vært utplassert i terrenget og.
Inne i Jens-Haugen ligger "The Cavern", en tunnel m. to innganger, hvorav den ene er gjenmurt og den andre er så og si helt gjenfylt. På 60 og 70-tallet spilte/jammet lokale pop/rock band der.

Bevæpning (Steinvågsområdet) 1943-1945:

3 stk. 3,7cm Luftvernkanoner (kun i en kortere periode).
3 stk. 2cm Luftvernkanoner. (2 på Jens-Haugen, og 1 i Ringgata)
2 stk. Panservernkanoner (ukjent kaliber).
2 stk. Maskngevær i luftvernoppsett. (1 på toppen av Jens-Haugen og en i Ringgata).
7 stk. Maskingevær.
1 stk. Lyskaster, ukjent størrelse. (skal ha vært omgitt av de tre 3,7cm luftvernkanonene i en periode.)

Når det gjelder stillingen på toppen, som du har merket av m. ring, så ser den "uferdig" ut, eller så er det "kar" til avkjøling av løp til maskingeværet som var plassert der. Har noen bilder fra i vår når jeg var der. Skal få lagt ut ganske snart. :)

Legger ved et luftfoto over området, datert 1947. Gjerne omdåp tittelen på tråden til "Steinvågen" f.eks. :) Viktig å få alle hauger osv. i Ålesund på "kartet" / lage tråder om de, hvor det var luftvernsskyts etc. Jeg har allerede laget tråder om Kronå og Storhaugen.
Attachments
Jens-Haugen/Ytre Steinvågen, 1947.
Jens-Haugen/Ytre Steinvågen, 1947.
Luft47.JPG (74.85 KiB) Viewed 371 times
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Jokeren wrote: Har noen bilder fra i vår når jeg var der. Skal få lagt ut ganske snart. :)
Kan du poste bildene?
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

sundgot wrote:
Jokeren wrote: Har noen bilder fra i vår når jeg var der. Skal få lagt ut ganske snart. :)
Kan du poste bildene?
Hei, haha! Ja det skal jeg gjøre. Her ser jeg at jeg har gått i "fella" og lovet å gjøre noe og glemt helt av det. Skal få gjort det iløpet av helga. Må komprimere bildene osv. Jeg tok de ifjor på denne tiden av året ca.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Her kommer noen bilder jeg tok i begynnelsen av Mai i fjor, på Jens-Haugen. Det sluddet og var frost...en kald lørdagsmorgen, så bildene er ikke allverden, men her kommer de som lovt uansett. :) Selv om det ble litt forsinket posting av de. :) Det beklages. :)
Attachments
Først ut er et bilde fra 1950 som viser området, tidlig i etterkrigstiden.
Først ut er et bilde fra 1950 som viser området, tidlig i etterkrigstiden.
00.jpg (210.17 KiB) Viewed 228 times
Her skal det ha stått en steinknuser som Ålesund Kommune eide. Ble rekvirert av O.T (Organisasjon Todt?) Bauabteilung II, Ålesund.
Her skal det ha stått en steinknuser som Ålesund Kommune eide. Ble rekvirert av O.T (Organisasjon Todt?) Bauabteilung II, Ålesund.
01.jpg (547.32 KiB) Viewed 228 times
Her skal brakken som huset mannskapet som bemannet stillingene på Jens-Haugen, ha stått. Den var på rundt 30-35 kvm, og ble revet rundt 1970.
Her skal brakken som huset mannskapet som bemannet stillingene på Jens-Haugen, ha stått. Den var på rundt 30-35 kvm, og ble revet rundt 1970.
02.jpg (467.59 KiB) Viewed 228 times
Her kommer en av to Ringstander som ligger på Jens-Haugen. Siden bevæpningen i området ikke nevner noe om at de hadde bombekastere, så regner jeg med denne var til MG.
Her kommer en av to Ringstander som ligger på Jens-Haugen. Siden bevæpningen i området ikke nevner noe om at de hadde bombekastere, så regner jeg med denne var til MG.
03.jpg (690.25 KiB) Viewed 228 times
Samme ringstand, sett ovenfra. Inngangen delvis gjenfylt m. skrot og stein. Lå en Ringstand i hver "ende" av Jens-Haugen.
Samme ringstand, sett ovenfra. Inngangen delvis gjenfylt m. skrot og stein. Lå en Ringstand i hver "ende" av Jens-Haugen.
04.jpg (754.72 KiB) Viewed 228 times
Her er den gjenstøpte inngangen til tunnelen i Jens-Haugen. Var åpent til ut på 70-tallet iallefall. Var på 60-tallet ibruk som øvingslokale og spillested for lokale rockeband fra Ålesund. Ble lokalt kjent som "The Cavern". Inneholder ett rom med mursteinshvelving i taket, på 10x 3,2 m. Tysk byggenummer: 1828g.
Her er den gjenstøpte inngangen til tunnelen i Jens-Haugen. Var åpent til ut på 70-tallet iallefall. Var på 60-tallet ibruk som øvingslokale og spillested for lokale rockeband fra Ålesund. Ble lokalt kjent som "The Cavern". Inneholder ett rom med mursteinshvelving i taket, på 10x 3,2 m. Tysk byggenummer: 1828g.
06.jpg (708.32 KiB) Viewed 228 times
Her er inngang #2 / nødutgangen til "The Cavern". Dessverre mye kompost, skrot, jord etc. som dekker inngangspartiet, men skal være mulig å ta seg inn her, siden jeg vet noen som var inni der for ett par år siden.
Her er inngang #2 / nødutgangen til "The Cavern". Dessverre mye kompost, skrot, jord etc. som dekker inngangspartiet, men skal være mulig å ta seg inn her, siden jeg vet noen som var inni der for ett par år siden.
05.jpg (780.6 KiB) Viewed 228 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Her kommer flere bilder, som fokuserer på nærforsvarsstillinger og løpegraver oppe på Jens-Haugen.
Attachments
Løpegraver gikk over hele toppen av Jens-Haugen og førte ut til mg-stillinger, enten i betong eller opplødd stein/betong. Løpegravene var enten nedskutt i berget som her, eller av stein/betong.
Løpegraver gikk over hele toppen av Jens-Haugen og førte ut til mg-stillinger, enten i betong eller opplødd stein/betong. Løpegravene var enten nedskutt i berget som her, eller av stein/betong.
07.jpg (777.59 KiB) Viewed 228 times
Koblingsboks etc.? I en av løpegravene.
Koblingsboks etc.? I en av løpegravene.
08.jpg (1.3 MiB) Viewed 228 times
Inne i løpegravene...
Inne i løpegravene...
09.jpg (1.14 MiB) Viewed 228 times
På det høyeste punktet på Jens-Haugen ligger denne stillingen. MG i luftvernoppsett?   Ifølge bevæpningen for Steinvågsområdet hvor Jens-Haugen ligger, så hadde tyskerne to mg-for-luftvern mitraljøser.
På det høyeste punktet på Jens-Haugen ligger denne stillingen. MG i luftvernoppsett? Ifølge bevæpningen for Steinvågsområdet hvor Jens-Haugen ligger, så hadde tyskerne to mg-for-luftvern mitraljøser.
10.jpg (734.07 KiB) Viewed 228 times
Her ser vi den andre ringstanden på Jens-Haugen. Inngangen er delvis gjenfylt av jord, skrog og stein, også her.
Her ser vi den andre ringstanden på Jens-Haugen. Inngangen er delvis gjenfylt av jord, skrog og stein, også her.
11.jpg (734.1 KiB) Viewed 228 times
Ser ut som en grop som er utskutt i berget her, men gjenfylt og overgrodd. Muligens standplass for lyskaster eller 2cm Flak? Løpegravene fører iallefall til og fra denne "gropen".
Ser ut som en grop som er utskutt i berget her, men gjenfylt og overgrodd. Muligens standplass for lyskaster eller 2cm Flak? Løpegravene fører iallefall til og fra denne "gropen".
12.jpg (636.73 KiB) Viewed 228 times
En av løpegravene fører  ut på nordsiden av Jens-Haugen, til en liten mg-stilling som dekket nord-øst delen av Steinvågssundet, og går herfra videre østover langs Jens-Haugen.
En av løpegravene fører ut på nordsiden av Jens-Haugen, til en liten mg-stilling som dekket nord-øst delen av Steinvågssundet, og går herfra videre østover langs Jens-Haugen.
13.jpg (752.36 KiB) Viewed 228 times
Løpegraven fører fra mg-stillingen videre langs bergveggen på nordsiden av Jens-Haugen, før den kommer opp igjen v. koblingsboksen som jeg la ut bilde av lengre oppe.
Løpegraven fører fra mg-stillingen videre langs bergveggen på nordsiden av Jens-Haugen, før den kommer opp igjen v. koblingsboksen som jeg la ut bilde av lengre oppe.
14.jpg (641.46 KiB) Viewed 228 times
En av mg-stillingene som løpegravene fører til. Denne ligger nord-vest på Jens-Haugen, med oversikt over Steinvågssundet.
En av mg-stillingene som løpegravene fører til. Denne ligger nord-vest på Jens-Haugen, med oversikt over Steinvågssundet.
15.jpg (668 KiB) Viewed 228 times
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Fjellanlegget i Jenshaugen, østre inngang.
The Cavern Club - brukt av ungdommer som musikalsk klubblokale.
Fotos fra 24. januar 2021
Attachments
IMG_0490.JPG
IMG_0490.JPG (592.67 KiB) Viewed 67 times
IMG_0486.JPG
IMG_0486.JPG (739.83 KiB) Viewed 67 times
IMG_0487.JPG
IMG_0487.JPG (670.88 KiB) Viewed 67 times
IMG_0488.JPG
IMG_0488.JPG (588.68 KiB) Viewed 67 times
IMG_0489.JPG
IMG_0489.JPG (533.14 KiB) Viewed 67 times
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Bolighuset, som er nærmeste nabo til "The Cavern Club", er omtrent likt slik det stod der gjennom krigen.
Attachments
IMG_0493.JPG
IMG_0493.JPG (677.68 KiB) Viewed 67 times
IMG_0538.JPG
IMG_0538.JPG (644.13 KiB) Viewed 67 times
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”