Luftvernbatteriene ved Karmsundet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Brakkene med blå ring. Sårene i landskapet etter den øverste synes enda. Flere av stillingene lå foran brakkene, ellers kan museums-modellen gi inntrykk av hvor stillingene lå - hvis de er riktig plassert da...
Attachments
1.jpg
1.jpg (64.56 KiB) Viewed 327 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempeflott Aqruebus!
Da var det som jeg tenkte meg... Stillinger og bunkere har nok havnet midt i tomta til husene som ligger langs sjøen her ja...

Men, men. Da vet vi ihvertfall hvor de lå... Takker PDT_Armataz_01_18


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Stillinger og bunkere har nok havnet midt i tomta til husene som ligger langs sjøen her ja...
Vel, da blir det "dør til dør" :D Kan hende er der et "luxuriøst bed" - eller minner om hvor en måtte fylle/jevne .... Hvem vet ...

KOS

ps. Hadde vært greit å fått noe på et "vanlig kart" også - med koordinater.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Når det gjelder OP for ferjesambandet som Arquebus nevnte...

Er det den bunkeren jeg markerte med rød ring som har fungert som dette, eller er det en annen bunker vi her snakker om?


Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har litt mer info her til de som vil ut og lete :-)

Le.Flakzug Z.b.V der Marineflakabteilung 802
Anlagt "Koltrepinten" 6/11-1942 med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Nanny"
Pr. i dag inne på Hydro-anlegget
NIB:
N6580463
Ø290553
Like ved også "KüWa"

Le.Flakzug Z.b.V der 10/504 MAA (Oppsatt av mannskap fra MKB Haugesund)
Anlagt "Haugen" 20/3-1943 med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Lucie"
Like ved også sendemasten til MSS Kopervik som lå noen hundre meter lenger vest.
NIB:
N6576738
Ø290651


Kun tre måneder etter er det hos Luftwaffe (13/6-1943) oppsatt følgende under "Flakeinsatz Haugesund":
Belegung: 94 Mann tillhørende "Flakartillerie"
4 Vf bunkere ferdig, 3 under bygging
15 feltmessige infanteristillinger ferdig, 1 under bygging, 8 planlagt
3 feltmessige MG stillinger ferdig
13 feltmessige kanonstillinger ferdig
1 feltmessig bunker ferdig
6 x 2cm Flak med 55284 stk granater
2 x lMG med 20000 skudd
5 x MP med 3840 skudd
65 geværer med 20530 skudd
270 håndgranater


Råtips er at marinen selv satte opp to Z.b.V züge som en midlertidig løsning, og at disse gikk tilbake til sine respektive avdelinger etterhvert som Luftwaffe etablerte seg..... ??

Mvh
Erik E
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Sinnsykt!

Tusen takk Erik.... PDT_Armataz_01_11

Der ble det plutselig litt mer kjøtt på beinet for oss sultne bunkerhunder... hehe...


Mvh Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig, dette er fantastiske opplysninger Erik.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, her er noe "tallfesting" å ta tak i... Takk for info !

Den "Flakeinsatz Haugesund" tilsvarer vel omtrent antallet ditt ovenfor Arquebus - på fastlandsiden.

Har vi noen "utgangskoordinater" til Moksheim og Snik noe sted ?

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Den "Flakeinsatz Haugesund" tilsvarer vel omtrent antallet ditt ovenfor Arquebus - på fastlandsiden.


mvh
KOS
Ser ut som om at Erik sitt antall kanoner på 13 stemmer med det som jeg satte opp tidligere.

Brakken (tidl. kontoret til Alendal) har N6587543 Ø289824, og brakkene ligger langs vegen nedover mot Salhusferjen. (ref. blå ringer på et foto tidl. i tråden) Jeg har ikke eksakte koordinater på kanonstillingene.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, det er så - men det gjelder Salhus.

Men på Moksheim og Snik har vi ikke noenting å gå etter - eller ?

mvh
KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Håper det dukker opp noe ang. Moksheim også, for uten et utgangspunkt blir det vanskelig å finne noe der ute. Det meste har nok gått med i boligbygging, men med eksakte opplysninger så kanskje det ligger noe på en kant og venter...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Håper det dukker opp noe ang. Moksheim også, for uten et utgangspunkt blir det vanskelig å finne noe der ute. Det meste har nok gått med i boligbygging, men med eksakte opplysninger så kanskje det ligger noe på en kant og venter...

Moksheimområdet har vel ikke forandret seg så mye, har sett ett bilde fra en av kanonene, og jeg mener den stod i området som ikke er utbygd. Men disse stillingene var feltmessige og det kan være vanskelig å finne spor etter dem. Jeg tipper FLAK 36 - kanonene stod sånn noenlunde midt i bildet nedenfor.
Attachments
4.jpg
4.jpg (46.82 KiB) Viewed 196 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
Le.Flakzug Z.b.V der Marineflakabteilung 802
Anlagt "Koltrepinten" 6/11-1942 med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Nanny"
Pr. i dag inne på Hydro-anlegget
NIB:
N6580463
Ø290553
Like ved også "KüWa"

Le.Flakzug Z.b.V der 10/504 MAA (Oppsatt av mannskap fra MKB Haugesund)
Anlagt "Haugen" 20/3-1943 med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Lucie"
Like ved også sendemasten til MSS Kopervik som lå noen hundre meter lenger vest.
NIB:
N6576738
Ø290651


Kun tre måneder etter er det hos Luftwaffe (13/6-1943) oppsatt følgende under "Flakeinsatz Haugesund":

For meg ser det ut som de to øverste på karmøysiden (dem du gir koordinater på) var satt opp for å beskytte Kopervik havn. Mulig dette kunne ha sekundære oppdrag mot Karmsundet og minelegging, men de ligger vel for langt borte til å ha stor innvirkning på mineleggingen i Salhus (avstand 8 - 10 km). I en annen tråd har vi vel tidligere beskrevet et FLAK batteri ved Kopervik på noenlunde samme sted som der du nevner de to andre Madsen kanonene ("Haugen" = Haugane v/Stangeland - Kopervik). Kopervik var et viktig sted med marinehavn og egen Hafenkommandant og sikkert vel verd å beskytte mot angrep fra luften.

Ellers er det interessant å se hvordan de stadig flyttet materiell og deler av avdelinger for å dekke seg med det materiellet de rådde over. MKB Haugesund hadde vel på det aktuelle tidspunktet 4 Madsen og 4 FLAK 38, så det var sikkert mulig å avse et par kanoner for en tid. (Kanskje alle fire Madsen-kanonene kom fra MKB Haugesund?)


Det som ble satt opp på fastlandssiden 13/6 1943 ser ut til å dekke ett mer elle mindre sammenhengende(?) batteri med 13 luftvernkanoner. Dette stemmer med det de fant av materiell etter krigen.
Attachments
4.jpg
4.jpg (42.43 KiB) Viewed 191 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Vi sneiet vel innom noen "klipp" fra AOK her engang hvor marinen ba Luftwaffe om å sette opp Flak i Karmsundet... I den forbindelse anbefalte Luftwaffe å sette opp et Alarmflakbatterie på Kvala som kunne bemannes av hæren ved flyangrep... Dette ble avvist av marinen pga. avstanden og det var nok i etterkant av dette at marinens egne Z.b.V. batterier dukket opp i Karmsundet.
Tror ganske bestemt at marinen totalt sett hadde 7 x 2cm og Luftwaffe 6 x 2cm i Karmsund, men er sannelig ikke sikker på at alle stod der på likt eller om noen av marinen sine ble trukket tilbake når LW var på plass.
MKB Haugesund hadde vel på det aktuelle tidspunktet 4 Madsen og 4 FLAK 38, så det var sikkert mulig å avse et par kanoner for en tid. (Kanskje alle fire Madsen-kanonene kom fra MKB Haugesund?)
Slett ikke utenkelig at disse fire Madsen sto i Karmsundet en periode, men likevel oppført under MKB 10/504 hvis personellet hørte hjemme der.

Mvh
Erik E
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus skrev:
Jeg tipper FLAK 36 - kanonene stod sånn noenlunde midt i bildet nedenfor.
Det har du rett i Arquebus... :D

Da jeg så bildet du hadde lagt ut, kastet jeg meg i bilen og tok turen sørover til Moksheim, på en våt oppdagelsesferd i håp om å finne noe...

Først gikk turen til midt i bildet, men der var det så tett skog at det ikke var stort å se. Skitten og våt gikk turen opp til nærmeste hus for å spørre pent om noen der visste noe mer. Og det gjorde de så visst!

Vedkommende som bodde der hadde bodd på gården hele livet og kunne vise meg 3 stillinger og tre brakkegrunner i hagen sin... Bunkere var det ingen av her kunne han fortelle, kun brakker.

Og ikke nok med det! - Jeg fikk også låne et bilde fra ca. juni 1945 hvor hans far og to andre holdt vakt i stilling nr. 3!

Slenger ut noen bilder for å beskrive...


Mvh Kai
Attachments
Kombinasjonsbilde av før og nå... sånn bare på moro...
Kombinasjonsbilde av før og nå... sånn bare på moro...
stilling 3 før og nå.jpg (288.31 KiB) Viewed 159 times
Stilling nr. 3 i 1945!
Stilling nr. 3 i 1945!
stilling 3 juni 1945.jpg (161.31 KiB) Viewed 159 times
Offisersbrakken idag. Flyttet 400 meter over veien østover... :)
Offisersbrakken idag. Flyttet 400 meter over veien østover... :)
brakke idag.jpg (418.62 KiB) Viewed 159 times
Brakkegrunn for offisersbrakken like nedenfor stilling 3
Brakkegrunn for offisersbrakken like nedenfor stilling 3
offisersbrakkegrunn.jpg (466.14 KiB) Viewed 159 times
Stilling 2 og 3. Nr 3 midt inne i grantrærne i bakgrunnen...
Stilling 2 og 3. Nr 3 midt inne i grantrærne i bakgrunnen...
stilling 2 og 3.jpg (423.79 KiB) Viewed 159 times
Stilling 3. Den sørligste...
Stilling 3. Den sørligste...
stilling 3.jpg (462.07 KiB) Viewed 159 times
Stilling 2. I midten.<br />Anretningen i stillingen stammer fra noe så kjedelig som en parabol...
Stilling 2. I midten.
Anretningen i stillingen stammer fra noe så kjedelig som en parabol...
stilling 2.jpg (351.02 KiB) Viewed 159 times
Nordligste av de tre stillingene, og den desidert mest overgrodde...
Nordligste av de tre stillingene, og den desidert mest overgrodde...
stilling 1.jpg (404.48 KiB) Viewed 159 times
Rød ring markerer luftvernstilling, blå ring markerer brakkegrunner.
Rød ring markerer luftvernstilling, blå ring markerer brakkegrunner.
flyfoto.jpg (338.06 KiB) Viewed 159 times
Last edited by bactuz on 31 Mar 2009 21:59, edited 2 times in total.
Post Reply

Return to “Haugalandet”