Torpedofunn

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Flyguy
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2012 15:45

Heisann

Jeg er helt ny på forumet og grunnen til at jeg er her, er at vi har funnet et vrak med noe som ser ut som torpedoer ombord.
Jeg er gammel torpedomann på Ubåt og alt jeg ser stemmer, men siden jeg ikke er en ekspert vil jeg gjerne at andre kikker på det og sier sin mening.Krigshodene (hvis det er det) og torpedokroppene er adskilt.
Kan dessverre ikke si hvor funnet er, men har sjekket med kystverket og de har ingen registrerte vrak i området, og når vi sender bildene virker de noe uinterressert. Dette er i nærheten av bebodd område og en plass der det er mye traffikk.
Derfor: ta en titt og fortell meg hva dere ser !!
Attachments
Torpedo-1.jpg
Torpedo-1.jpg (73.66 KiB) Viewed 573 times
Torpedo-2.jpg
Torpedo-2.jpg (93.91 KiB) Viewed 573 times
Torpedo3.jpg
Torpedo3.jpg (64.86 KiB) Viewed 573 times
Torpedo4.jpg
Torpedo4.jpg (73.97 KiB) Viewed 573 times
Torpedo5.jpg
Torpedo5.jpg (73.96 KiB) Viewed 573 times
Torpedo6.jpg
Torpedo6.jpg (68.07 KiB) Viewed 573 times
Torpedo7.jpg
Torpedo7.jpg (81.65 KiB) Viewed 573 times
Torpedo8.jpg
Torpedo8.jpg (85.69 KiB) Viewed 573 times
Torpedo9.jpg
Torpedo9.jpg (87.01 KiB) Viewed 573 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dårlig med detaljer for 100% sikker identifikasjon, men jeg er temmelig sikker på at krigshodene er tyske (Ka eller Kb) for G7 torpedoer (533,4mm). Området som er implodert stemmer godt overens med diafragma (hulrommet på toppen, som sammen med blylodd i bunn bidro til stabilisering av torpedoen). Formen og fronten stemmer også. Det som er litt rart, er at hodene ikke ser ut til å ha vært montert på torpedo (mangler tennapparater, og det ene hodet ser ut til å ha beskyttelseslokket på plass). Kan det være snakk om en transport, evt. at dette er materiell som er dumpet (tydeligvis ikke optimalt mtp. plassering/dybde i så fall...)?

Torpedoene klarer jeg ikke å si noe om gitt mangel på detaljer, men om det er tyske, så er det en G7e variant - TII eller TIII (de har åpenbart ikke luftbeholder, og man ser synlige elektriske kabler). Hvis det stemmer, er det nok noen museer som burde være interessert i berging, da det ikke finnes mange bevart av disse her til lands (kommer bare på 3 stk i farten). Mtp. dybden er det vel stor sjanse for at de er kraftig korrodert dog.

Hadde vært interessant å hvite hvor dette er (i tilknytning til et torpedoverksted/-lager?).
Flyguy
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2012 15:45

Kan dessverre av ulike grunner ikke si hvor dette er. Men det vi lurer på er om dette er farlig ihh til sprenghoder? Hvis det kommer dykkere der, kan de gjøre skade? Burde Forsvaret vært varslet for fjerning av krigshodene?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Flyguy wrote:Kan dessverre av ulike grunner ikke si hvor dette er. Men det vi lurer på er om dette er farlig ihh til sprenghoder? Hvis det kommer dykkere der, kan de gjøre skade? Burde Forsvaret vært varslet for fjerning av krigshodene?
Hvis dette er tyske krigshoder, skal de i utgangspunktet inneholde nærmere 300kg høyeksplosiver. Når jeg studerer bildene mer inngående blir jeg overbevist om at det må være en transport (en ser at hodene har stått stablet vertikalt, dog merkelig at det ikke er benyttet transportkontainere eller trekasser...), så det er mao ikke snakk om armerte våpen (ingen hoder viser heller spor av tennapparater som nevnt i forrige post). Slik sett er de vel rimelig stabile og ufarlige - i den grad eksplosiver kan sies å være det, men det er jo umulig å gi noen som helst garanti uten å vite bla. type sprengstoff og tilstand. Her vet en heller ikke hva slags transport det er snakk om, men det kan jo ikke utelukkes at det ligger tennapparater i vraket også. Disse er en helt annen historie: Definitivt ikke noe man skal fikle med, og er man uheldig og får avsatt noen slike kan jo dette i teorien avsette et krigshode, som igjen setter av resten... (all fornuft tilsier at tennapparatene ikke ble oppbevart nær hodene under transport, men det trenger jo ikke å være tilfellet nå).

Mht. varsling, så er det vel åpenbart at man må gjøre det - spesielt dersom det er i et område med mye trafikk (de ligger jo også relatvit grunt mtp. tilgang for dykkere og skadevirkninger ved en detonasjon). Det er så vidt jeg vet politiet som er rett adressat på varsling, og de vil ved behov be om bistand fra Forsvaret. Jeg ville også hintet FMU om dette, mtp. mulig berging av evt. G7e torpedoer (usikker på om de vil være interessert, men de bør jo få beskjed i det minste).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Vrak sier du.. Men er det en båt eller en lekter?
Er det skader på vraket som kan minne om angrep, grunnstøting?

Første som falt meg inn når jeg så dette var ammunisjonsdumping...
Har sett andre eksepler på av at det av forskjellige årsaker ikke alltid havnet på de mest gunstige stedene. Var det annet utstyr enn torpedoer i lasten?

Mvh
Erik E
Flyguy
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2012 15:45

Det er nok en båt. Har bilder og video fra hele vraket, litt vanskelig å få oversikten men det ser ut som den har skader i baugen. Ellers så ser en tydelig hekken og ror.
De er ikke dumpet men plassert ombord. Kan se ut som transport, selv om det virker i så fall noe ustrukturert. Dette er på dekk, hva som eventuellt er under dekk er ikke godt å si.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Dersom du har navnet på båten så vill du nok finne mere innformasjon, eventuelt legge det ut her og se om brukerene her vet noe mer om den.

Kan dette havne under Lov om kulturminner og dermed være pliktig å raportere til Riksantekvaren?

Her finner du skjema og tegninger over G7A torpedoen: http://www.uboatarchive.net/G7A-Plans.htm
Flyguy
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2012 15:45

Har ikke noe navn på fartøyet. Det ble funnet helt tilfeldig da vi gjorde et testdykk med en ROV, sjekket med Kystverket om det var noen kjente vrak i nærheten, noe det ikke var. Sendte de bilder av funnet, de som ligger her, men meget labert interesse.. Ville publisere det av ulike grunner ble det ikke tillatt... Beklager at jeg ikke kan si hvor dette er... Må sjekke litt nærmere om vi får lov til å oppgi lokasjon. Men Kystverket vet om det
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

I minedykkerkommandoen har de det moro. Er dette samme båt?
http://beta.dbtv.no/3340391773001#3340391773001
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”