Regelbau 638 - Florø

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei! Driver å setter istand en R638 bunker i Florø. Da vi gravde litt for å lage skikkelige veier inn til inngangene dukket der opp to store betongluker, en foran hver inngang. Har ikke fått rigget oss til slik at vi får løftet de opp enda, men er det noen som hvet hva vi kan forvente oss å finne?
Last edited by KGJ on 21 Mar 2009 3:38, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei
Håper virkelig bunkeren er i god stand og håper å få se bilder fra dette arbeidet.
Denne typen bunkere hadde ekstra brede dører for å lettere ta inn skadet personell. hadde vært fint med noen bilder PDT_Armataz_01_18

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men er det noen som hvet hva vi kan forvente oss å finne?
Dreneringsrørene som går inn under bunkeren!
Husk å legg lokkene godt på plass...Har selv vært på ufrivillig tur ned i et slik og de er DYPE!!

Erik
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

En vestlandshilsen fra oss på Tellevik kystfort. Kjekt at vi er flere som jobber sammen. Stå på, og lykke til med prosjektet!
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hehe, det hørtes ikke særlig godt ut Erik ;) Kan man gå inn under selve bunkeren?


Hilser tilbake til Tellevik :) Skal komme å se på anlegget deres så snart jeg får tid.

Drar i gang enda et spørsmål mens jeg fortsatt er i gang; Det står i et tysk wehrmacht kart over florø at Sani-bunker (R638) også var MfSt (Marine Funk Stelle). Er dette tilfelle flere plasser? Forfatteren av boka Fronten er Kysten!, Kjell Ragnar Berge, fortalte meg at i et intervju med en tidligere tysk soldat fra kriegsmarinen var det blitt fortalt at der låg marinefunkstelle i deler av R638 bunkeren der.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hehe, det hørtes ikke særlig godt ut Erik Kan man gå inn under selve bunkeren?
Heldigvis var jeg ikke HELT nedi, men var 2 mm fra å knuse kameraet!
Det er kun en firkantet sjakt rett ned, ca 1-2 meter hvor det går et lite rør inn under bunkeren, så du kommer ned, men ikke under.
Er dette tilfelle flere plasser?
Har aldri hørt om dette, men tanken er jo ikke helt umulig...
Det er meg bekjent kun fire slike bunkere i Norge og en slik bunker ville jo vært "overflødig" når det ikke var angrep mot byen, så hvorfor ikke bruke den til noe fornuftig i "fredstid"?
Eneste som slår meg er at det da burde være en del antennegjennomføringer eller spor etter tekniske innstalasjoner inni??
Normalt har ihvertfall Regelbau kommunikasjonsbunkere alltid innebygget generator til strømforsyning, noe jeg sterkt tviler på man hadde i noen som helst R 638 i Norge.

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Regelbau kommunikasjonsbunkere
men snakker vi ikke om en førstehjelpsbunker her? var det ikke en slik en på fjell festning også?

EH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men snakker vi ikke om en førstehjelpsbunker her? var det ikke en slik en på fjell festning også?
Jo...Nettopp derfor jeg stusser!
Det jeg prøver å si er at en Regelbau kommunikasjonsbunker (Eks. L 484) har generator rom - Det har man ikke i en R 638!

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

I regelbau boken som jeg har (Harry Lippmann) står der at R638 "machinenraum" rett ved siden av "lufter". Kan det være en generator det er snakk om?

I rommet avmerket for machinen & lufter ser man at der har vert en del luftgjennomføringer. Såvidt jeg kan se har der komt inn en del bakkekabler, men om det er mer enn normalt kan ikke jeg bedømme da jeg bare har vert inne i de to R638'ene som er i Sogn og Fjordane.

Det er to antennegjennomføringer som går opp gjennom taket i den ene inngangen.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jeg mener rørgjennomføringer ;)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Visste ikkje at det var så få av den typen i Norge. Litt artigt at vi har tre av dei på vestlandet då, Florø, Måløy, Fjell. Kvar er den fjerde?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er faktisk to av dem på Fjell!
Det er ikke umulig at det finnes et par flere, men kan ikke huske å ha sett referanser til dette noe sted. I de aller fleste tilfeller havnet sykestuene i fjellanlegg.

"Maschinenraum" i R 638 inneholdt nok kun en relativt liten generator, nok til å gi lys i bunkeren.... Tviler på at denne var stor nok til å forsyne evt. senderanlegg på flere kilowatt, men det skal du ta med en klype salt ;-) To antennegjennomføringer finner man i alle R 638, faktisk er disse gjennomføringene "standard" på alle regelbau, selv om de i mange tilfeller ikke ble brukt. Hvis de ble brukt vil du alltids kunne se rester av jordingsbånd og/eller braketten for koblingsboksen hvor antennepluggen ble satt i. Er det gjort helt etter boka skal det også være naglet på et skilt med bruksanvisning for teleskopantenne like ved "utsparingen" i inngangen.
Til sammenligning har en vanlig R 622 mannskapsbunker 4 antennegjennomføringer, mens en R 618 kommunikasjonsbunker har 8-14 stk!

"Marine funkstelle" kan jo bety så mye også da....
For det jeg vet så var det Kriegsmarine som brukte bunkeren og at de kunne varsles via radio om innkomende pasienter??
Ser f.eks i Danmark et godt eksemplel på mer eller mindre "legevakt" i R 638, for denne er også utrustet med nattklokke :-)

Mvh
Erik E
Attachments
Denne teksten er å finne i høyre inngang på en R 638 i radarstillingen "Ringelnatter" i Danmark.
Denne teksten er å finne i høyre inngang på en R 638 i radarstillingen "Ringelnatter" i Danmark.
R638 Ringelnatter.JPG (69.59 KiB) Viewed 713 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Korrekt at det er to på Fjell. Planene ligger for å bruke deler fra den ene til å restaurere den andre, slik at man får én bunker som kan vise hvorledes en sanitetsbunker så ut. Bare en parantes til deres videre diskusjon..
Sindre
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kjekt at dere på Fjell også skal sette i stand en R638, den i Måløy er også i ferd med å bli museum, men her blir tema "Måløy Raidet".

Legger ved et utsnitt fra det tyske kartet hvor en ser sani bunkeren inntegnet med MFS St :)
Attachments
Sani-bunker.JPG
Sani-bunker.JPG (40.53 KiB) Viewed 684 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

crankase wrote:Kjekt at dere på Fjell også skal sette i stand en R638, den i Måløy er også i ferd med å bli museum, men her blir tema "Måløy Raidet".

Legger ved et utsnitt fra det tyske kartet hvor en ser sani bunkeren inntegnet med MFS St :)
Det er nok fremdeles "kanskje", men får håpe det skjer.

Hvordan er det med utstyret inni bunkeren?
Sindre
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”