Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:har en kamerat som sitter på eldre flyfoto over fjell,ringte han og han kunne se 1 kanskje 2 stillinger i nærhet av radaren,men jeg mistenker fremdeles at de er fylt igjen.

tror sånn fotomessig at vi holder en knapp på fredag,er meldt mye bedre vær da :)
Passer bra for meg, tror jeg :)

Høres interessant ut, vi får se hva vi finner !
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm... Litt skeptisk til den radaren på det bildet ditt Sindre....
Har en mistanke om at dette er den første radaren som ble montert på luftvernbunkeren ved KO bunkeren rundt 1949-50 (før man innredet sistnevnte).

Erik E
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Hm... Litt skeptisk til den radaren på det bildet ditt Sindre....
Har en mistanke om at dette er den første radaren som ble montert på luftvernbunkeren ved KO bunkeren rundt 1949-50 (før man innredet sistnevnte).

Erik E
Det ligner i alle fall på den bunkeren, så det tror jeg så gjerne. Ikke ser det ut til en "normal" plassering av en radar heller.




Atle: Post her (eller send en PM) når du tenker deg bort. Jeg vil gjerne få i meg mat først (og det vil vel du og), men rundt 1700 -1800?
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

sindre og jeg trålet yttersidene av fjell festning i dag for å finne ut litt om noen teorier og vi fant endel interessant :)

Image

det er vel ett tennrør her?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Image
Last edited by Atle M on 26 May 2007 21:34, edited 2 times in total.
mvh Atle M
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

ble i stuss her på granatteorien da jeg studerte bildet for det er jo en rekke skruer der? hmmm merkelige greier for det er helt klart ett anslagspunkt som var helt tydelig
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Kommentarer til bildene:

1. Bunnen på en granat? Anslagspunktet er tydelig slått inn, som man ser på bildet.

2. Tennrøret? Dette er gjenstanden på bilde nr. 1 sett i en annen vinkel. Nederst var det tre kobberskruer/?. Anslår diameteren til ca 90 mm +/-

3. Et hakekors som er støpt inn i betongen på en MG-stilling, helt vest på anlegget.

4. Dette er en annen del vi fant i tilknytning til det som vises på bildene 1 og 2. Skiven har samme diameter som bunnen (om det er det det er), og hylsen vist hadde litt større diameter. Er det hylsen til granaten?

5. Virkelig interessant ting! Fant denne nede i en fjellhule, som noen har brutt seg inn i.. Vel. Den måler 210x90mm. 90mm KAN være en overdrivelse, da den er slått en del ut i bunnen, og dermed har diameteren økt. Er derfor tilbøyelig til å tro at det er hodet på en 88 mm granat? Det er ingenting inni den, bortsett fra rust - og det som kan se ut som et brannrør eller noe.

Funnet på et sted hvor det ligger haugevis med ammokasser og råtner, tyske 88mm og amerikanske 81mm.

6. Granatdelen (?) fra oppsiden. I bunnen er den SVÆRT lik skiven vist på bilde nr 4! (Se bilde 9.)

7. Gjenstanden sett fra siden igjen.

8. Inngangen til et ammolager? Dette er gjenfylt, dvs- døren er lukket og inngangspartiet er fylt med stein. Bygningen har buet tak, og var ca 3 meter bred, og 7-8 meter lang. Hva er dette for noe? Her trengs taljer og noen sterke hender til å flytte stein! Hadde vært meeeget bra å komme inn der, og se hvorfor det er stengt så til de grader igjen.
Koordinater: UTM, N 6694008, E 283984

For øvrig var vi rundt WR-radaren og så etter stillinger. Det eneste vi fant var tre-fire hjort (som i tillegg stakk av, frekke dyrene) og en grop/grøft/hardt tråkket sti/gravd nedsenkning i terrenget, som virket litt merkelig og unaturlig.



Nå trenger vi hjelp til å finne ut hva alt dette er for noe!


-<edit>-
Legger ut to bilder av en dreiedings vi fant inne i en m19-bunker. Jeg tenkte at det var et slags spjeld, men er da langt fra sikker.

Image

Image

Det var en massiv sak, håndtaket er vel 400 mm tvers over. Hullet er ca 20 mm i diameter. Prøvde å ta et bilde opp i hullet, men det ble ikke vellykket. Antagelig er det fylt igjen også, men det var i alle fall en aksling som gikk oppover, til ett eller annet.. Forslag?
Last edited by Sindre on 26 May 2007 22:36, edited 1 time in total.
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

vi fant også en ny stilling som sindre holdt på og finne veldig brutalt,kun cm fra og tråkke rett nedi hullet men takk og pris så er mannen årvåken så det gikk bra :) forøvrig inntakte klaffbord nede i stillingen :) legg også ut bildet fra dreiedingsen i taket sindre
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:vi fant også en ny stilling som sindre holdt på og finne veldig brutalt,kun cm fra og tråkke rett nedi hullet men takk og pris så er mannen årvåken så det gikk bra :) forøvrig inntakte klaffbord nede i stillingen :) legg også ut bildet fra dreiedingsen i taket sindre
Hehe, ja - holdt på å ramle over en ny stilling :D Nå er bildene fra dreiedingsen også ute, så får man se da...
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå må dere ikke hærje så gæli at noen brekker beina! tenk om dere kommer i avisa og så bestemmer kommunen seg for å asfaltere hele festningen! DA villr dere bli populære! PDT_Armataz_01_14

er ikke noe ekspert på granater. skal sende en mail til en som jeg vet samler på slikt...hvis jeg finner igjen mailen.
Dere ser iallefall ut som dere hadde det gøy der oppe... neste gang skal jeg ta med meg metall-detektoren... miner er også gøy!

Erik H
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

skal skrive en søknad til kommunen ang.detektorsøk så har vi vårt på det tørre :)
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik Hårberg wrote:Nå må dere ikke hærje så gæli at noen brekker beina! tenk om dere kommer i avisa og så bestemmer kommunen seg for å asfaltere hele festningen! DA villr dere bli populære! PDT_Armataz_01_14

er ikke noe ekspert på granater. skal sende en mail til en som jeg vet samler på slikt...hvis jeg finner igjen mailen.
Dere ser iallefall ut som dere hadde det gøy der oppe... neste gang skal jeg ta med meg metall-detektoren... miner er også gøy!

Erik H

Hehe! Det er sant, vi kommer til å ødelegge for alle slik vi holder på. Har unngått de verste skadene til nå, i alle fall.

Etter å ha hørt om metalldetektorens mange fordeler, har jeg nå satt det opp på listen over "må ha-objekter". På et så stort område må det virkelig ligge mye rart under bakken... har heldigvis skaffet meg avtale med en viss hr Atle på dette punktet :D


Hadde vært veldig artig å finne ut hva det er vi har funnet. Det er merkelig om saken er skutt - i så fall burde den være mer i stykker enn det den er, men hvorfor var det da merke etter anslag bak? Delen vi fant inne i den svære hallen (vel, hall i alle fall) er også ganske spesiell. Ser ikke ut til å være jern, da hadde den vært mer rusten enn som så utenpå.


Og finnes det noe bunkertyper for små ammolagre, med én inngang og en ventilasjonspipe, med dør med splitt på midten?
Atle M wrote:skal skrive en søknad til kommunen ang.detektorsøk så har vi vårt på det tørre :)
Den hempen du fant borte ved radaren, jernsaken med to spisse ender bendt 90 grader innover, husker du? Ser at det er flere av dem på bilder jeg har fra løpegangene. Men, brukes vel til masse annet også de der, tømmer etc.
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

siterer en sak av erik lengre nede på siden her så jeg tror at ammolagring er hva denne er brukt til sindre :)



på side 98 i fjørtoft sin bok så står det litt om hvordan ammunisjonslager skal opprettes. bl.a

a Sørge for at ammuniasjon blir beskyttet mot været. Treffsikker lagring skal skaffes i andre utbyggingstrinn
b) ammunisjonsrom skaffes ved å utnytte nisjer i fjellet , avsatser og fjellsprkker. samt skur av mur og tømmer. Delvis er det planlagt å forsyne en del batterier med ammunisjonsbarakker.
c) størrelsen på lagrene avhenger av kanonens kaliber. Beredskapsammunisjon skal lagres på begge sider av kanonen, i en avstand av 5-10 meter. Det skal være 2-3 meter høye rom med et flateinnhold på 10-20 m2. Dette er lagring for 25% av ammunisjonen som tildeles hver kanon i batteriet. For resten av ammunisjonen skal det bygges ca. 6 rom med 100m2 gulvflate hver. Disse lagerene tilpasses terrenget og fordeles over batteriområdet. I nødstilfeller kan det være færre rom med større areal. muligheten for å få ammo frem til kanonene skal tillegges den største betydning
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:siterer en sak av erik lengre nede på siden her så jeg tror at ammolagring er hva denne er brukt til sindre :)
Hoi. Det var bra beskrivelse av det vi fant. Denne er sprengt ned i fjellet, og ligger beskyttet, men kort vei fra en stilling som ville hatt lang vei til nærmeste ammunisjonslager. Veien opp til stillingen var jo derimot litt kronglete, men kanskje det aldri ble ferdig? Passet i alle fall bra. Så er spørsmålet hva som er inni...
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

nyskjerrigheten er tent iallefall :) de "hempene" har jeg funnet på mange plasser men i løpeganger? har det vært for og holde treplater sammen over løpeganger ellerno?
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:nyskjerrigheten er tent iallefall :) de "hempene" har jeg funnet på mange plasser men i løpeganger? har det vært for og holde treplater sammen over løpeganger ellerno?
De står hakket inn i steinen/støpt inn sammen med steinen, sikkert for å stabilisere muren. Ble også brukt armeringsjernbiter, som ble støpt fast her og der.
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”