HKB 12./981 Furenes
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Re: HKB 12./981 Furenes
Inne i et driv her, så noen til. De siste av de som kan publiseres.
Beklager usammenhengende kronologi.
Beklager usammenhengende kronologi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vevang wrote:JEF tok du bilder i 1975?
Ja, gikk gjennom hele S&F i 74/75.Vevang wrote:JEF tok du bilder i 1975?
Mye mer å se da ;-)
JEF
Er noen av disse bildene fra 1975 tilgjengelige digitalt?
Trenger billedmateriale til Festung-Norwegen serien!
Det er både fargebilder og s/h bilder. Har alle negativene, men bildene er kun hurtigskannet for å kunne bla i de på PC. (Typisk 90 - 300 kb)BjørnB wrote:Er noen av disse bildene fra 1975 tilgjengelige digitalt?
Et eksempel her (hadde ikke speilrefleks før i 1976, så kvaliteten er så ymse):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JEF
I følge OT dokumentasjon skal det ha blitt bygget en Regelbau 134 på Fure, noen som vet hvor?
Flora krigshistorielag
Div OT tegninger fra HKB Fure
Flora krigshistorielag
Skisser over fangeleiren på Fure.
Flora krigshistorielag
Det finnes stillingar litt aust for Spruteneset. Min bestefars sitt hus med utsikt ned til Kårlaupvika vart rekvirert av tyskarane i 1942. I henhald til familien vart huset brukt som OP og det vart anlagt skyttergraver med ivertfall to utsprengte OP stillingar i terrenget bak huset. Disse skal ha hatt mosedekka platetak for ekstra kamuflasje.Kvarven wrote:Noen som har info eller bilder om bunker på Spruteneset ved HKB 12./981 Furenes?
Eine av desse vart fjerna av i forbindelse med dreneringsarbeid etter krigen. Den andre fant eg i sommar, skal prøve å få lasta opp bilder

Grunneigar av området ned mot Sprutneset var visst etter det eg fekk fortalt i sommar generelt lite glad i vandring på sin eigendom så eg var aldri der nede for å sjekke

Når det kjem til ryktet om at batteri Fureneset eigentleg skulle ha blitt anlagt på Stadtlandet så verkar det som eitt rykte/historie som har oppstått lokalt i området for å sette tyskarane i dårleg lys. Familien fortel nemleg akkurat den same historia.
Min farmor var vokst opp på Fure, fikk høre historier om hvordan hun lekte i gangene når hun var liten. Da var det mye igjen, hvis jeg husker riktig var det også en del personlig eiendeler.
Planen er å besøke fortet i starten av februar, sammen med en del annet på vestlandet. Fantastisk å se at det er så mye åpent
Planen er å besøke fortet i starten av februar, sammen med en del annet på vestlandet. Fantastisk å se at det er så mye åpent