HKB 62./977 Tittelsnes

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

En litt uvanlig "åpen løsning" for tilgang til "Funkbunker". Som vanlig her på Tittelsnes kun en overbygd dør i løpegravsystemet 35m øst for Leitstand.
Attachments
Inngang til Funkbunker med to antenneutsparinger og gjennomføringsrør.
Inngang til Funkbunker med to antenneutsparinger og gjennomføringsrør.
20080309_075_1.jpg (168.02 KiB) Viewed 497 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nevnte såvidt i første posten "ringstand"(Rs) for BK innebygd i Leitstand (se første bildet under for festeanordning - hvilken modell passer disse 6 boltene til ?)

Okke som - bak Leitstand, ved Funkbunker ca., er der enda en Rs med oppholdsrom i løpegraven.
Hullet i Rs'en er sikret, som også den første var det, men her mangler hele gulvet tydeligvis. Noen som vet hvordan arrangementet har vært her ? Det er riktignok kant for å legge gulv på, men det måtte jo tåle litt - hvilket det nok kanskje ikke har gjort... PDT_Armataz_01_03
Attachments
Inngang til Rs fra oppholdsrom.
Inngang til Rs fra oppholdsrom.
20080309_077_1.jpg (130.38 KiB) Viewed 488 times
Et stykke opp til arbeidshøyde her...
Et stykke opp til arbeidshøyde her...
20080309_076_1.jpg (155.92 KiB) Viewed 488 times
Tønnesøyle for lett BK/granatkaster i Ls.<br />(Har bilde ovenfra)
Tønnesøyle for lett BK/granatkaster i Ls.
(Har bilde ovenfra)
20080309_069_1.jpg (138.93 KiB) Viewed 485 times
Inngang til bunkers med ringstand.
Inngang til bunkers med ringstand.
20080309_081_1.jpg (215.32 KiB) Viewed 485 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Blir nok en tur og to til der - det er grenser for hva en kan finne på bare 4 timer
Skal innom Tittelsnes om ikke lenge :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:)Hadde en flott tur her i dag. Oppdaget at satelitt bildet, litt lenger oppe på siden, er pen retusjert med mer skog. På bildet ser du ingen av kanonstillingene eller kommandobunkeren. Men, når du her finner du dem lett. Legger ved et bilde.
Erling
Attachments
forminsketbilde_13.jpg
forminsketbilde_13.jpg (59.93 KiB) Viewed 413 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Hei
Den stillingen ved veien ved "32 V 303859 6625230" må være en PAK-stilling da ?
Har notert en flakstilling der, samt en pak stilling. Sistnevnte er det eneste jeg har fått til å passe med en 4,7 cm pak, men skal ikke påstå at jeg har rett.
Kan det stemme at den 2cm stillingen (kopi under) ligger ca. på NiB 303905 6625273 da ?

Image



Her er og "en liten luring" - tilsynelatende for seg selv på andre siden av veien.

mvh
KOS
Attachments
NiB 303824 6625251<br />Lite rom i skråningen - formål ukjent. Kanskje husene på høyden sør for har &amp;quot;spist opp&amp;quot; noen nord-vest stillinger ? Eller - kanskje de er der ennå ?
NiB 303824 6625251
Lite rom i skråningen - formål ukjent. Kanskje husene på høyden sør for har &quot;spist opp&quot; noen nord-vest stillinger ? Eller - kanskje de er der ennå ?
20080309_160_1.jpg (233.22 KiB) Viewed 337 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kan det stemme at den 2cm stillingen (kopi under) ligger ca. på NiB 303905 6625273 da ?
Kan vel stemme det Ligger litt bortenfor den evnt. pak stillingen. Er en bunker i nærheten, og noe knask på andre siden av veien.
mvh
Paul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, da får vi "sette våre føtter i den" neste gang vi er der. Vi hadde dette som siste stopp etter å ha tråkket fortet
"fra lyskaster til lyskaster" bokstavelig talt ila. dagen... PDT_Armataz_01_05
Men den nede i bakken, på andre siden av veien, må nesten ha hatt en annen tilknytning f.eks. til nærforsvar ?
Erling wrote:Oppdaget at satelitt bildet, litt lenger oppe på siden, er pen retusjert med mer skog. På bildet ser du ingen av kanonstillingene eller kommandobunkeren. Men, når du her finner du dem lett.
Jeg finner det egentlig litt merkelig at det brukes "krefter" på å retusjere så mye i området - mens de objektene (les:bygningene) som faktisk brukes ligger helt utilsløret ? Kanonstillingene og Ls i området ser jo ikke noe som helst mot fjorden... PDT_Armataz_01_08

KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Jeg finner det egentlig litt merkelig at det brukes "krefter" på å retusjere så mye i området - mens de objektene (les:bygningene) som faktisk brukes ligger helt utilsløret ?
Retusjeringen av luftfoto kan nok ligge et godt stykke tilbake i tid (hvorfor det i det hele tatt ble retusjert på Tittelsnes kan man dog lure på...). Tror nok dette forsvinner etter hvert som Statens kartverk oppdaterer bildedatabasen sin (veldig mange tidligere militære områder, har "kommet frem i dagen" ila de siste par årene, så det er vel bare snakk om at dette området blir overflydd igjen...).
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:Retusjeringen av luftfoto kan nok ligge et godt stykke tilbake i tid (hvorfor det i det hele tatt ble retusjert på Tittelsnes kan man dog lure på...). Tror nok dette forsvinner etter hvert som Statens kartverk oppdaterer bildedatabasen sin (veldig mange tidligere militære områder, har "kommet frem i dagen" ila de siste par årene, så det er vel bare snakk om at dette området blir overflydd igjen...).
Våger meg utpå med en forklaring.
I gamle dager var det Sikkerhetsstaben i Forsvarets overkommando som administrerte listen over sensitive objekter. Senere er dette overført til Nasjonal sikkehetsmyndighet, som opphever sperringer på grunnlag av innmeldinger fra lokal operativ myndighet. Ved nedlegging av kystfortene var man så ivrig etter å oppnå synergieffekter at man først reduserte og deretter la ned Sjøforvarsdistriktene slik at de som skulle melde objekter ut av registeret plutselig ikke var der lenger. Det har medført at forlengst frigitte områder fremdeles sladdes og kamufleres. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er, etter hva jeg kjenner til, klar over dette og har satt i verk tiltak for å rydde opp. Originalopptakene kan derfor lett legges ut uretusjert etter hvert som objekter tas ut av sperrelistene, og det er for så vidt ikke nødvendig å fotografere på nytt.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Våger meg utpå med en forklaring.
Originalopptakene kan derfor lett legges ut uretusjert etter hvert som objekter tas ut av sperrelistene, og det er for så vidt ikke nødvendig å fotografere på nytt.
Takk for oppklarende info!
Så langt er de fleste frigitte områder jeg har sett den siste tiden relativt "nyfotografert". Som stadig tjenestegjørende med noenlunde innblikk i ressurssituasjonen i Forsvaret, tror jeg neppe NSM (eller for den saks skyld Statens Kartverk - som vel er de som faktisk oppdaterer kart/bilder) avsetter mye tid til å lete opp gamle originaler. Da er det sikkert mer aktuelt å tro at de heller legger ut nye bilder fortløpende, etter hvert som områdene refotograferes?
Som ivrig "bunkerjeger" via luftfoto, håper jeg imidlertid at de i første omgang legger ut gamle originaler - ift. å finne objekter er jo eldre bilder uansett å foretrekke :-)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

J E F wrote:Ved nedlegging av kystfortene var man så ivrig etter å oppnå synergieffekter at man først reduserte og deretter la ned Sjøforvarsdistriktene slik at de som skulle melde objekter ut av registeret plutselig ikke var der lenger.
Takk for en plausibel forklaring JEF - så kan en jo bare fundere på hvorfor dette stillings-området er et "sensitivt objekt" fra starten av, det må jo ligge meget langt tilbake i tid i så fall PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ang. det gulvet inni ringstanden tiller jeg at gulvet har bestått av løse plank som ble lagt oppå den kanten der, eller evt festa i et rammeverk. derfor det er borte.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hadde en fantastisk tur ut til Tittelsnes idag i et aldeles nyyydelig vær med en lokalkjent guide.Her var det mye nyttig info å få og gamle historier! :-)
Legger bare ut noen få bilder siden dette fortet er rikt fotografert og lagt ut på forumet allerede. :)

Noe av det første som møtte meg var dette som må ha vært et beskyttelsesrom like ved en av tyskerbrakkene...
Attachments
001.JPG
001.JPG (153.9 KiB) Viewed 106 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hva har dette vært fundament for...?
Attachments
002.JPG
002.JPG (136.61 KiB) Viewed 106 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Vakkert utført arbeid.
Attachments
003.JPG
003.JPG (151.27 KiB) Viewed 106 times
Post Reply

Return to “HORDALAND”