Forsvarsbygg vil rive krigsminner

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Sorce
Posts: 13
Joined: 12 Oct 2013 19:27

Som tittel sier

http://www.nrk.no/rogaland/strid-om-kri ... 1.11819660

De ligger på forsvarets eiendom og er i veldig god stand, så da vil forsvarsbygg rive...
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det var på framsida av papirutgaven av RA i går.

Håper for all del at fornuften seirer.
Mordred
Posts: 5
Joined: 26 Dec 2012 2:37

Så lenge Forsvarsbygg er inne i bildet kan vi nok se langt etter fornuft. Som bruker og kunde av Forsvarsbygg er det en påstand jeg kan siteres på. Mr Arnkværn har kanskje rett i at det i nasjonal målestokk ikke er verneverdig, men i lokal og muligens også europeisk målestokk er det absolutt verneverdig. Mr Arnkværn må ikke glemme at omdømmebygging også er en av Forsvarets oppgaver, og etter diverse vedlikeholdsskandaler og lederfester på Grand Hotel har Forsvarsbygg absolutt en lang vei å gå i så henseende.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå er det rimelig irrelevant å røre sammen retningslinjene for Skifte Eiendom med feks Forsvarsbygg Utleie, selv om en kanskje kan stille spørsmål ved begge...

Jeg er ingen tilhenger av at man raderer alle spor av historien slik en ser eksempler på noen steder, men igjen er det på sin plass å påpeke at Forsvarsbygg (her Skifte Eiendom) kun ivaretar de oppgaver de er pålagt. Om man ikke liker det, må en evt rette kritikken til rett adresse i det minste (i dette tilfellet de instanser som er ansvarlig for å forvalte kulturminner og evt vern av disse).
Uten at jeg kjenner detaljene i avhendingsprosessen på Hundvåg vil det overraske meg om ikke både Riksantikvaren og feks Stavanger kommune har hatt anledning til å uttale seg. Det er selvsagt synd om disse ikke gjør "riktige" vurderinger (eller om de feks av ressurshensyn ikke bruker tid på saken), men det er i så fall ikke Forsvarsbygg sin feil - de er vel primært kun "utøvende enhet" her.
Flott at RKM involverer seg, men de kommer åpenbart sent inn i prosessen (der er det muligens en svakhet ved evt gjennomføring av høringsrunder ol?).

Uansett hvor irrelevant det er, tviler jeg på at omdømmet til Forsvarsbygg er truet på noe vis her: Tror nok vi som har en over middels interesse for krigsminner er i stort mindretall befolkningen sett under ett... PDT_Armataz_01_18
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”