Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by BjørnB »

Burde jo få noen klipp herfra i serien "Festung Norwegen". Hvordan er tilgjengeligheten nå??
Ser 2 store kanonplattformer på flybilder. Er de tilgjengelige? Er det noe kommandoplass her?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by Natter »

Plan for bruk av fjellanlegget ved mobilisering/krig (1957):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by kljohansen »

Jeg har startet å skrive på hjemmesiden min om historikken til 30,5cm kanonene og hvordan de endte i Lødingen. Både de svenske batteriene og de norske på Mågerø og Torgauten er del av dette. Jeg har gravd litt i Stortingsdokumenter og høringer i Militærkommiteen, samt lokalhistoriske artikler mm. Har nå det "store" bildet, men mangler detaljene.

Er det noen som vet:
  • Hva ble faktisk påbegynt/bygd i 1917, hvor lenge holdt de på og hva var status når man gav seg? Var det egen brakkeleir for arbeidere mm?
  • Hva ble bygd av standplasser, kraftstasjon, ammunisjonsmagasiner på kanonene og sentralt, forleggning/kjøkken, forbindelse mellom kanonene? Eventuelt fjellanlegg? Kommandoplass?
  • Er standplassen på Mågerøy klargjort med en "vogn" som løper rundt i ytterkant på kaononbrønnen for tilførsel av granat til vugga på underlavetten tilsvarende de svenske? Ser av en post om 30,5cm at de har en tralle på toppen av brystvernet, men den ser spinkel ut for 365kg... Så hvordan var ammotilførsel tenkt å skje?
  • Hvorfor ble ikke nmark ervervet på Torgauten samtidig, for i følge lokale kilder skjedde det først i 1938? Tilsvarende med oppstarten av grunnarbeidene?
  • Hva ble de facto anskaffet av ammunisjon fra Sverige? Opprinnelig tilbud fra Bofors i aug 1917 var 150 grt per skyts til samlet kr 900.000. Ser av referat fra lukket møte på Stortinget i mai 1939 at noe var i bestilling til Mågerø, ingenting til Torgauten - og samtlige mente det uansett var utilstrekkelig. Arbeidene på Torgauten hadde på tidspunktet heller ikke startet i følge en av debattantene
  • Gjorde tyskerne noen utbedringer eller tenkte å bruke batteriet mm før de demonterte kanonene og sendte dem nordover?
  • Hva finnes i dag av rester etter anlegget utover de to standplassene?
Beklager dersom dette ble altfor detaljert

// Klaus
fortressvestfjord.com
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by kljohansen »

Tusen takk for tipsene Natter. Der var det arkiver jeg selv ikke ville funnet på å lete. Det var flere andre interessante også :bra:
Jeg tjenestegjør midlertidig i Tampa, Florida, fram til sommeren/høsten 2023, så jeg har dessverre ingen mulighet til å besøke RA. Jeg noterer meg dem og setter dem på lista - så skal jeg heller justere hjemmesiden min når den tid kommer. Lista over bokser jeg gjerne "skulle sett" begyner å bli lang. Må snart bestikke kona for å få lov å ta en hel sommerferie på arkivet for å rekke gjennom alt :D
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by Espen K »

BjørnB wrote: 02 Jul 2018 15:43 Burde jo få noen klipp herfra i serien "Festung Norwegen". Hvordan er tilgjengeligheten nå??
Ser 2 store kanonplattformer på flybilder. Er de tilgjengelige? Er det noe kommandoplass her?
Forsvaret i en prosess med å avhende byggene og området, når dette er sluttført vil området bli åpnet for allmenheten.
Selve grunnen blir kommunal men byggene er lagt ut for salg til private/firmaer.
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

Re: Stabsbatterie MAA 501 (Mågerø fort/CRC Mågerø)

Post by yngvarH »

Mågerø fort er åpnet, og det meste er tilgjengelig. En del av gjerdene er fremdeles der men to innganger er åpne og alle kan bruke det fantastiske området med utsikt over Bolærne og alle de andre øyene utenfor, samt god sikt til Østfold siden. For å finne inngangen så gikk vi en sti gjennom skogen og så ikke bommen på veien som gikk ned til Kongens området. Men tydeligvis så har de kamera inne i skogen for vi ble møtt av en hyggelig politi i sivil som lurte på om vi ikke hadde gått feil, og det hadde vi jo gjort.
Alle hus på fortet er vernet, to innganger til fjellanlegget er stengt med solide gitter. Det finnes noen "moderne" nærstrids anlegg og begge stillingene til de to store kanonene fra før krigen er intakt.
IMG_2012.JPG
IMG_2009.JPG
IMG_2005.JPG
IMG_2003.JPG
IMG_1986.JPG
IMG_1980.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”