Luftvern på Frosta

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

Jeg fant dette flyfotoet fra 1955 på norgeibilder.no:

http://www.norgeibilder.no/?zoom=15&lat ... EPSG:32632

Dette var et tysk luftvernbatteri (jeg har ikke betegnelse tilgjengelig her). Kanonene har blitt fjernet (kan ha blitt fjernet av tyskerne i 44-45), men det er fortsatt tydelig hvordan utformingen av batteriet har vært. Det ligger 2-3 mindre utsprengte rom for ammunisjon i nordre del av stillingen.
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

jeg ser at linken viser bilde fra dagens situasjon. Om noen klarer å få til at bildet fra 1955 kommer i default må de gjerne gjøre det. Ellers er det bare å klikke på linken, klikke på bildet og velge bilde fra 1955.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Brannåsen eller Gammelplassberga. Vanligvis refrert til som Sundalshøgda. Hører så vidt til under Levanger kommune.
Dette var et tungt luftvernbatteri (8,8 cm) under Flak Abt. 502 Sch. Mest sannsynlig under 4. batteri.
Ett av mange rundt Åsen og ved Frosta.
Veldig nedgrodd og utradert dette batteriet, og vanskelig å skille ut stillingene i terrenget. Det ligger også et stykke oppe i åsen uten særlig mye annet enn natur rundt.
Best bevart er vel ammolagrene i fjell.
Attachments
Brannaasen mix2.jpg
Brannaasen mix2.jpg (818.1 KiB) Viewed 121 times
JornN
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”