Bunkere som er gjort uttilgjengelige

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

På flere bilder fra kystfortene ser vi at innganger er fylt med betong. Er det bare inngangen som har fått en betongpropp eller er hele bunkeren full? Er det realistisk å fjerne disse evt "proppene" eller er det forbudt?

Hilsen
Bjørn
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er nok bare snakk om en "propp". Ville gått med en del betong for å fylle hele bunkere. Fjerning av disse vil nok på et vis være lovstridig, men akkurat det vil jeg tro er det minste problemet. Ville bekymret meg mer for hvordan du har tenkt å drasse med deg pressluftbor eller betongsag langt ut i skauen.
Forbudt? Tja. Gjennomførbart? Jepp. Realistisk. Nope! Dessverre. Men dersom du vil gjøre alvor av disse planene er jeg med! Stiller opp med finlandshette og vernesko! PDT_Armataz_01_11 Foreslår vi begynner med torpedobatteriet på kvarven!
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Tarjei wrote:Er nok bare snakk om en "propp". Ville gått med en del betong for å fylle hele bunkere. Fjerning av disse vil nok på et vis være lovstridig, men akkurat det vil jeg tro er det minste problemet. Ville bekymret meg mer for hvordan du har tenkt å drasse med deg pressluftbor eller betongsag langt ut i skauen.
Forbudt? Tja. Gjennomførbart? Jepp. Realistisk. Nope! Dessverre. Men dersom du vil gjøre alvor av disse planene er jeg med! Stiller opp med finlandshette og vernesko! PDT_Armataz_01_11 Foreslår vi begynner med torpedobatteriet på kvarven!

Endelig noen som tar sleiva i egen hånd... Stå på!! Støtter slike operasjoner! Det er vel ingenting som er mer irriterende enn å møte igjen-murte innganger... Fantasien bare svirrer rundt... "Hva er på den andre siden" :D
Andrè Aga
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Andre Aga wrote:Endelig noen som tar sleiva i egen hånd... Stå på!!
Blir vel egentlig "slegga i egne hender" :lol:

Lurer på hvor initiativene til disse igjenmuring- og steinfyllings-aksjonene kommer fra. Virker jo ikke som noe offentlig gjennomføring - så sporadisk som det er gjennomført (ihvertfall her på Haugalandet)...


mvh
KOS
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Virker jo ikke som noe offentlig gjennomføring - så sporadisk som det er gjennomført
Det er vel nettop det som er problemet. Min oppfatning er at dette i mange tilfeller er et resultat av enkeltpersoners oppfatninger og handlinger, som ikke har noe med en sentral offentlig strategi og gjøre, men heller med mangelen på en sådan. Dette kan være personer som vil sørge for at de i alle fall har "sitt på det tørre", både innenfor forsvaret og kommunale tekniske etater. Unntak er omfattende sikringsarbeider som for eksempel Rakke, men også disse er etter min oppfatning et resultat av manglende engasjement fra sentralt hold. Når man ikke har noe annet å forholde seg til velger man derfor den "enkleste" løsningen.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Så moralen er: Ha alltid med lommerlykt og kamera med på tur.
For flere år siden var den noen som hadde hakket hull i lecaveggen som stengt inngangen til torpedobatteriet på Kvarven. Da benyttet jeg muligheten til å ta noen bilder. Men, så kom "frimurene" og murte den igjen.
Erling
Attachments
torpedobatteri-3a.jpg
torpedobatteri-3a.jpg (141.62 KiB) Viewed 702 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Eg må repetere eit av mine innlegg i ein annan tråd:

Utrulig kor mykje tid, krefter og ressursar folk skal bruke på å fylle ei lyskastarstilling med betong! Eller støype igjen ein inngang til ein (som oftast ufarlig) bunker. Spora etter okkupasjonsmakta er der like fullt og like synlige. Har aldri heilt skjønt denne mentaliteten. Kanskje dei får ein liten tilfredsstillelse av å "ødelegge" noko som var uønska, eller litt hevn over tyskarane. Nett som om det er noko hjelp i....
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Om man skulle klare å fjerne "proppen" med handmakt eller litt retningsbestemt sprengning, er det da noe å finne der inne?

Dere som har vært rundt om og sikkert snakket med noen som var med å lage "proppen", har de sagt noen om dette var urørte bunkere?

PDT_Armataz_01_15
RasmusTerne

Hei!
Har inntrykk av at det helst der forsvaret har benyttet fortene etter krigen at sementen er tatt i bruk.På fortene på privat grunn ser det ut som det er stort sett praktiske hensyn (beite,dyrket mark osv.) som har ført til gjennfylling med stein,jord,gammelt skrap og søppel.Fant på et fort en gammel fryseboks som vat dratt flere hundre meter opp i skauen og dumpet ned i et fjellanlegg.Bildene illustrerer hva jeg mener.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
De glemte fryseboksen.jpg
De glemte fryseboksen.jpg (53.15 KiB) Viewed 667 times
Stengt 3.jpg
Stengt 3.jpg (127.95 KiB) Viewed 667 times
Stengt 2.jpg
Stengt 2.jpg (194.71 KiB) Viewed 667 times
Stengt.jpg
Stengt.jpg (158.44 KiB) Viewed 667 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Om man skulle klare å fjerne "proppen" med handmakt eller litt retningsbestemt sprengning, er det da noe å finne der inne?

Dere som har vært rundt om og sikkert snakket med noen som var med å lage "proppen", har de sagt noen om dette var urørte bunkere
?


Det handler ikke om at det er noe å finne. Grunnen til at bunkere er forseglet er ikke, slik du antyder, å bevare inneholdet, men for at ingen skal skade seg på dem. Med andre ord, beskytte folk fra sin egen dumhet.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Jo, det er greit at det er gjort slik at ikke noen som ikke vet hva de gjør skader seg i dem, men er det realistisk å finne "intakte" bunkerser bak "proppen"? Vil det være noen historisk verdi å hjelpe til å åpne de eller er det størst sjanse å finne de ribbet og herjet?

Har ingen umiddelbare planer om noe action, men om det finnes håp om å finne noe historisk interessant blir det jo fort lett å trimme litt med slegga.

Men nå er det godes natt!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg er sikker på at disse innleggene er skrevet i munter tone, men som aktører på et område hvor vi ønsker et godt sammarbeid med stat, fylke og kommune så er det viktig vise at vi respekterer loven.

Kystfort.com med eier og administrasjon tar sterk avstand fra overtredelser av straffeloven ifm. å ta seg inn på militære/private områder uten tillatelse.
Denne typen aktivitet kan og vil ødelegge for seriøse aktører som i samme ærend har innhentet tillatelser på forhånd.

Slår man hull i en gjenstøpt bunker, vil man bare oppnå at det neste gang blir brukt mer betong, eller at bunkeren fjernes permanent. Slik tankeløshet vil dermed kunne bli en meget egoistisk handling og man sitter igjen med et knippe bilder man ikke kan publisere da de er skaffet på ulovlig vis!

Kystfort.com oppfordrer istedet folk til å ta kontakt med rette instans/myndighet og innhente tillatelser for denne typen aktivitet, slik at offentligheten en gang i fremtiden kan dra nytte av informasjonen som blir samlet inn.

Underskrevet
Erik H. - Erik E. - Erling H.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Du har nok rett. (Sukk) Noen ganger skal det bare så lite til før frustrasjonen kommer til uttrykk. PDT_Armataz_01_09 Det er så lett å snakke om å ta kontakt med rette instans og skaffe tillatelser, men når man bare møter veggen er det lett å føle litt maktesløshet, og ønske å ta saken (slegga) i egne hender.

Jeg vil riktignok ta sterk avstand fra folk som ønsker å bryte seg inn i bunkere med eneste formål å jakte på "suvenirer".

En bunker i seg selv er et enestående stykke ingeniørkunst, selv uten "innmat", og ved å forsegle denne fjerner man store deler av dens identitet, og bunkeren blir bare en taus betongkoloss. Et glimrende eksempel er kasematten på bildet over.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Er nok litt misforståelse rundt denne tråden. Er verken suvernirjeger eller vandal som ønsker å ødelegge for meg selv og andre. Skal man fjerne en propp er det selvsagt i et samarbeid med f.eks et historielag e.l.

Et slikt brekk skal jo selvsagt dokumenteres fra A til Å.

En en proppfull aften.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Tarjei wrote:Du har nok rett. (Sukk) Noen ganger skal det bare så lite til før frustrasjonen kommer til uttrykk. PDT_Armataz_01_09 Det er så lett å snakke om å ta kontakt med rette instans og skaffe tillatelser, men når man bare møter veggen er det lett å føle litt maktesløshet, og ønske å ta saken (slegga) i egne hender.

Jeg vil riktignok ta sterk avstand fra folk som ønsker å bryte seg inn i bunkere med eneste formål å jakte på "suvenirer".

En bunker i seg selv er et enestående stykke ingeniørkunst, selv uten "innmat", og ved å forsegle denne fjerner man store deler av dens identitet, og bunkeren blir bare en taus betongkoloss. Et glimrende eksempel er kasematten på bildet over.
jeg foreslår at du presser på de rette instanser og får med deg noen som kan trykke på de rette knappene i stedet for "å ta slegga i egne hender"

du aner ikke hvor mye det vil ødelegge for oss som faktisk er seriøst interessert i historie...nå sier jeg ikke at du ikke er det,misforstå meg rett men spill med åpne kort så er det så mye enklere istedet for at det skal komme en lei sak i media der en etterpå kan risikere å bli "uglesett" for å "snoke" rundt som vi gjør ;)

Og igjen ,ta ikke dette som en pekefinger opp i ansiktet...bare ett godt råd :)

Edit: så det med historielag osv så betrakt pekefingeren som noe senket hehe
mvh Atle M
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”