Ukjent leir ved Totland

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Brakkebygninger ved "Totland", jeg klarer ikke helt å plassere denne leiren geografisk, noen ideer?
Attachments
Totland_ukjentsted.jpg
Totland_ukjentsted.jpg (264.12 KiB) Viewed 358 times
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Brakkebygninger ved "Totland", jeg klarer ikke helt å plassere denne leiren geografisk, noen ideer?
Du er i nærheten av min andedam :-) Det er "Lager Frøland" ved Totland. Ligger i Samnanger kommune.
mvh
PAul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Enda en geografisk fulltreffer fra deg, takker :-) Er det noe rester igjen av denne leiren i dag?
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Var en og en halv brakke igjen for noen år siden. Siste som røk til var den lyse man ser lengst borte ved låven.
Har du flere bilder fra området. Området er tett på leirene ved Tysse og Ådland.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var så vidt jeg kunne se det eneste bildet fra stedet i albumet.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tror soldaten som tok bildene har tilhørt I. eller II./GR 730, siden disse to bataljonene var i den vestlige andedammen før ferden gikk videre sørover i februar 1943.
Mvh
Tormod
inge_froland
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2018 11:54

Hei,
Eg kjem i frå/bur der so biletet er ifrå.
Kvar fekk du biletet frå? Eg har ikkje sett dette før, men far min har og eit hengande på veggen heima, teke omtrent samtidig, men frå ein annan vinkel.
Er du sikker på at det ikkje er fleire bileter frå områda/landskapa rundt?
Når det gjeld bygningar so er det ingen att, bror min brant ner den siste for nokon år sida for og gjere plass til nytt hus. Far min vaks opp i denne barakka.
Men ein del av bygningsmatrialet frå barakkene er brukt oppatt i eksisterande hus.
Og rett oppom huset mitt er det att ei 30-40 meter lang hole i fjellet som tyskarane dreiv ut, far min sei den vart brukt til ammunisjonslagring bl.a.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Her har du ett bilde til fra samme sted. Var der for en del år siden i forbindelse med registreringer av krigsminner. Vi fikk god hjelp og forfriskninger på en varm sommerdag av ett hyggelig ektepar som bodde i skråningen ovenfor leiren ( nr 25), de hadde også ett bilde av leiren. Vi snakket også med en eldre kar som bodde i ene brakken. Bygget nytt hus der nå, nr 24.
mvh
Paul S
Attachments
frøland.jpg
frøland.jpg (126.17 KiB) Viewed 144 times
inge_froland
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2018 11:54

OK, då var det foreldra mine du snakka med, dei bur i nr 25. So då har du nok fått vite det meste av historia rundt denne leiren.
Og då har du nok sett det biletet som eg snakkar om og.
Men dei hadde ikkje sett det biletet som er postet i denne tråden før. Dette biletet du poster no og har eg heller aldri sett, so det er veldig spanande :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hei,
bildet kommer fra et tysk fotoalbum, jeg kunne dessverre ikke se noen flere bilder med tilsvarende landskap i samme album.
inge_froland wrote:Hei,
Eg kjem i frå/bur der so biletet er ifrå.
Kvar fekk du biletet frå? Eg har ikkje sett dette før, men far min har og eit hengande på veggen heima, teke omtrent samtidig, men frå ein annan vinkel.
Er du sikker på at det ikkje er fleire bileter frå områda/landskapa rundt?
Når det gjeld bygningar so er det ingen att, bror min brant ner den siste for nokon år sida for og gjere plass til nytt hus. Far min vaks opp i denne barakka.
Men ein del av bygningsmatrialet frå barakkene er brukt oppatt i eksisterande hus.
Og rett oppom huset mitt er det att ei 30-40 meter lang hole i fjellet som tyskarane dreiv ut, far min sei den vart brukt til ammunisjonslagring bl.a.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”