Smått av Byfjell

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

I forbindelse med kartlegging av alle slags ruiner på Byfjellet Nord kommer jeg regelmessig borti spor av krigen eller det jeg antar er militære installasjoner fra nøytralitetstiden, andre verdenskrig eller den kalde krigen.
Vi vet jo om Blåmanen, Sandviken, Hellen... her kommer jeg til å poste noe snadder som ikke står på kart eller er mindre velkjent.

Vi begynner med området nord for gården Øyjorden.

PS: hvordan kan jeg laste opp bilder i liten st. med som beholder full oppløsning når man trykker på de? Må eg laste opp eksternt? Kan ikke redigere inlegget...
Attachments
Screenshot_2017-10-05_23_09_32.jpg
Screenshot_2017-10-05_23_09_32.jpg (343.31 KiB) Viewed 156 times
Screenshot 2017-10-05 23.09.33.jpg
Screenshot 2017-10-05 23.09.33.jpg (506.07 KiB) Viewed 156 times
Last edited by Skygge i Bjørgvin on 20 Apr 2019 18:02, edited 4 times in total.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

De tre stillingene som er ovenfor Hellen Festning er lette tilgjengelige. Den tredje (siste bildet) på knatten nordover ligger i vanskelig terreng, måtte klatre en del.

Edit: vel jeg sa jeg skulle begynne med Øyjordsfjellet, gikk ikke etter planen :D
Attachments
DSCF4284.jpg
DSCF4284.jpg (314.88 KiB) Viewed 357 times
DSCF4296.jpg
DSCF4296.jpg (264.09 KiB) Viewed 357 times
DSCF4300.jpg
DSCF4300.jpg (364.09 KiB) Viewed 357 times
2017-09-19 10.10.30.jpg
2017-09-19 10.10.30.jpg (525.07 KiB) Viewed 357 times
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

På Øyjordsfjellet et det mye spennende. Det britiske kartet fra 1944 viser til en brakke fra "the old norwegian battery" som ble revet av tyskerne. Jeg tror at det er byggfundamentet / flate som jeg fant.

Området har tydelige anlagte stier, men jeg fant ingen skyttergrav. Fagerdalen derimot er strødd med stein som ikke stemmer fra steingjerder, så det tror det ble plassert som hindringer.

På knatten er det mye rart. Se bildene. Det er også flere gamle rester av master, i treverk og i betong, men disse har jeg ikke tatt bilde av fordi jeg visste hva de var takk til flybildene fra 1951.

Neste gang poster jeg noe veldig stort fra Ørneberget.
Attachments
Høydebasseng og bunker. Gjenmurt.
Høydebasseng og bunker. Gjenmurt.
2017-09-06 13.30.36.jpg (375.37 KiB) Viewed 356 times
Hul
Hul
2017-09-06 13.37.48.jpg (365.32 KiB) Viewed 356 times
Stilling
Stilling
2017-09-06 13.38.16 HDR.jpg (272.47 KiB) Viewed 356 times
Stort hul som har en utgang på toppen av knatten
Stort hul som har en utgang på toppen av knatten
2017-09-06 13.39.42.jpg (382.01 KiB) Viewed 356 times
En hytte litt nordvest fra knatten, rett utenfor bildet
En hytte litt nordvest fra knatten, rett utenfor bildet
2017-09-06 13.44.05 HDR.jpg (300.5 KiB) Viewed 356 times
Fundament / flate til ett bygg?
Fundament / flate til ett bygg?
2017-09-06 13.49.00 HDR.jpg (429.52 KiB) Viewed 356 times
Stilling
Stilling
2017-09-19 09.34.34 HDR.jpg (431.07 KiB) Viewed 356 times
Har sett disse hvite firkantene før, hva er det?
Har sett disse hvite firkantene før, hva er det?
2017-09-19 09.38.13.jpg (236.36 KiB) Viewed 356 times
??? Noe som er smeltet i berget?
??? Noe som er smeltet i berget?
2017-09-19 09.40.48.jpg (419.41 KiB) Viewed 356 times
Fagerdalen
Fagerdalen
2017-09-19 09.47.50 HDR.jpg (339.15 KiB) Viewed 356 times
Sjekk n. 45
Sjekk n. 45
z1943 Eidsvågen.jpg (199.97 KiB) Viewed 356 times
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bravo
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Skygge i Bjørgvin wrote:Har sett disse hvite firkantene før, hva er det?
Referansemerker for flyfotografering (markerer ofte posisjon til fastmerker/trigonometriske punkt). Malte en del slike i min ungdom da jeg hadde sommerjobb i kommunen. Da mener jeg de skulle være 50x50cm. Mulig de er mindre i dag mtp bedre oppløsning på kamerautstyret.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er en "fin" ringstand el to rett bortenfor den små banen nedenfor det norske 7,5 batteriet.(første bilde) Vedlagt noen bilder fra Øyjorden, brukte de på en posting på AHF for noen år siden. Om du er i området ved Kvitebjørn så kan jo du se om du finner restene av ett tårn til en Heinrich peiler(Luftwaffe), jeg finner det ikke :-( Det andre lå mer mot sørvest.
mvh
Paul S.
Attachments
IMG_1021.jpg
IMG_1021.jpg (213.03 KiB) Viewed 322 times
ei-II.jpg
ei-II.jpg (89.84 KiB) Viewed 322 times
ei.jpg
ei.jpg (60.29 KiB) Viewed 322 times
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Paul, skjønner ikke helt hva du mener her. Det bildet du postet, hvor er det tatt?

Når det gjelder Kvitebjørn, har jeg enda ikke vært der i forbindelse med mitt prosjekt (der, og hele Varegga gjenstår). Jeg har allerede merket med hjelp av kart, flybilder og skråbilder mye rart. Jeg vet ikke om jeg rekker det før vinteren. men uten å ha vært der tror jeg jeg vet hvor peileren sto. I området Rundemanen har jeg funnet mye rart, kan poste senere.

På Furukammen litt sør for Hellen Batteri var det stillinger (se flybilder fra 1951) men det er veldig lite igjen.

Vi fortsetter nå med Ørneberget (de oransje pilene).

Det begynte med et kart fra 1927-8 som viser at det er noe der. Den øverste pilen peker på noe som er merket på kartet, men som nå er under en splitter ny grind siden BSTS har anlagt en ny sti mellom Øyjordsfjellet og Langevatnet. Jeg vet derfor ikke om der var rester av noe før grinden ble bygget. Glem den nederste rose pilen, jeg trodde det var noe der som jeg så på flybildene, men jeg så ikke noe.

Flybildet fra 1951 viser som dere ser at skaret er brukt som sti (gjengrodd nå). Det er ikke tydelig, og veldig vanskelig å at bilde av, men den pilen til venstre peker mot en ring av løs stein, kanskje 2 meter høy, 15 meter i diameter. Et monster. Pilen i midten peker mot en blanding av løsmasser og det som ser ut som en stige som er boltet horisontalt i bakken. Ved siden av et... epletre. Pilen til høyre peker mot en mer eller mindre firkantet struktur av løssteiner. Hvorfor har jeg peket på et lite vann? Vel, det ligget rett der og jeg regner med at det hadde vært veldig lett å drenere eller gjenfylle. Jeg tenker derfor at det vannet ble brukt til noe (kjøling?). Området har også flere tydelige stier.

Neste post kommer jeg med noe veldig rart som jeg har funnet nedenfor Garpetjernet. Mest sannsynlig ikke WWII, men dere er so klokke at der kan sikkert finne ut av det :P
Attachments
Forsøk på å vise den store, 15m stilling
Forsøk på å vise den store, 15m stilling
2017-09-06 14.03.29.jpg (183.29 KiB) Viewed 318 times
Whatever this is...
Whatever this is...
2017-09-06 14.09.57.jpg (476.34 KiB) Viewed 318 times
1927_pdf__1_page_ (1).jpg
1927_pdf__1_page_ (1).jpg (281.33 KiB) Viewed 318 times
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Paul, skjønner ikke helt hva du mener her. Det bildet du postet, hvor er det tatt?
Har ringet inn området på det vedlagte bilde.
Når det gjelder Kvitebjørn, har jeg enda ikke vært der i forbindelse med mitt prosjekt (der, og hele Varegga gjenstår). Jeg har allerede merket med hjelp av kart, flybilder og skråbilder mye rart. Jeg vet ikke om jeg rekker det før vinteren. men uten å ha vært der tror jeg jeg vet hvor peileren sto.
Hadde vært kjekt om du fant ut hvor tårnet stod. Det andre stod på/ved Lavet, er rester av fundamentet m.m der enda.
mvh
Paul S.
Attachments
Skjermbilde 2017-10-07 11.20.44.jpg
Skjermbilde 2017-10-07 11.20.44.jpg (149.47 KiB) Viewed 306 times
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Paul,jeg tenkte på Lavet jeg også, men folk flest regner Lavet som en del at Kvitebjørn.

Jeg har ikke merket noe som kan være søtterter til peiler, men som sagt har ikke besøkte Kvitebjørn med kartlegging i tankene. Har du kilde som vider til at de hadde noe der oppe? Det jeg kan derimot si i forhold til det som jeg har funnet / leter etter er at Kvitebjørn er det "tommeste" stedet på Byfjellene.
Jeg laster opp en fil med noe av det jeg har merket (ikke bare militær) så kan du se for deg selv. Vi kan eventuelt ta turen sammen en dag, jeg må fotografere og sjekke alle punktene som jeg har på KMLen uansett. I dag skal jeg for eksempel prøve å finne igjen den opprinelige stien Skomarkerdiket - Brushytten, og i morgen skal jeg prøve å finne noen ruine som skal være på Brennhaugen og i Munkebotnsdalen.

https://www.dropbox.com/s/67mv3t6ttkls6 ... n.kmz?dl=0
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Jeg skulle egentlig bare sjekke noe som jeg skal ta bilde av (det som er i skogen og mest sannsynlig er noe reservoar) når jeg så med en gang peileren din, Paul.

Jeg brukte timesvis på å se området med kart, skråfoto og flyfoto. Det er så rart. Gulesider sine bilder viser mye mer enn Bergenskart. Det 2 "hatchene" som gulesider viser er ikke synlige noen andre steder og ikke på skråfoto heller.
Mye på 1980 bildene ser ut som geometriske steinsirkler men de er jo naturlige, jeg føler jeg hallucinerer... anyways. Jeg skal opp og sjekker dette i helg, om noen er keen. Jeg har merket mange punkter som jeg tror kan være noe, men det kan også bare være stein...

EDIT: Har slettet skråbildet, var kanskje litt fort i svingene med tolkning av det, men skal opp snart for å se om peileren er der. Jeg tror nok den er / var der, der er jo en logisk plassering.
Attachments
gulesider.jpg
gulesider.jpg (342.21 KiB) Viewed 265 times
Last edited by Skygge i Bjørgvin on 13 Oct 2017 20:48, edited 1 time in total.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Imponerende arbeid du gjør med disse registreringene :-) Er ikke alltid lett å se hva som er hva på flyfoto men det virker som om du er inne på noe.
Posisjonene på tårnene ved Lavet og Kvitebjørn kommer fra ett tysk kart(har ikke det tilgejngelig nå dessverre). Det ene tårnet lå ved Lavet(türm 1), det andre ved Kvitebjørn (türm 2), sånn som det er nevnt på det vedlagte kart. Vedlagt også noen bilder som viser hvordan det ser ut i terrenget, også en tegning fra Gyges.dk som viser hvordan det så ut. Selve tårnet er ca 8X8M med en hytte i midten. Der er også en annen posisjon litt lenger sør enn selve tårnet.
mvh
Paul S.
Attachments
Kvitebjørn.jpg
Kvitebjørn.jpg (696.12 KiB) Viewed 259 times
flyfoto türm.jpg
flyfoto türm.jpg (279.5 KiB) Viewed 259 times
Peiltürm.jpg
Peiltürm.jpg (739.85 KiB) Viewed 259 times
gyges.jpg
gyges.jpg (21.44 KiB) Viewed 259 times
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Kanskje det er det du mente men for ordens skyld er dine bilder fra toppen av Lavet (tårnet) og litt sør mot Nordlyshytten (det som er omringet på bildet ditt). I dalen rett nedenfor Nordlys er det 2-3 ruiner. Usikker om fra WWII men litt stort til å være gårdsbruk og ikke merket på kartet mitt fra 1927. Jeg har ikke tid i disse dager men skal prøve å gå opp i helg.

Ellers noen aning om hva stillingene på Ørneberget var?
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Skygge i Bjørgvin wrote:Gulesider sine bilder viser mye mer enn Bergenskart. Det 2 "hatchene" som gulesider viser er ikke synlige noen andre steder og ikke på skråfoto heller.
Altså, bruk Gulesider sine flyfoto for å se de mystiske lukene...
Nå er det meg bekjent kun en kilde til disse luftfotoene, og det er Statens Kartverk. Det er mao i utgangspunktet ikke forskjell på bilder hos Gule Sider, Bergen Kommune, FINN, 1881, Norge i bilder osv.
Det som kan variere, er hvor god oppløsning de forskjellige aktørene velger å legge ut, evt komprimering og om de tilbyr historiske foto.
Jeg har tilbrakt x-antall hundre timer med å studere luftfoto over det ganske land, og jeg er av den klare oppfatning (sikkert noe subjektiv) at 1881 leverer det beste produktet ift best oppløsning/lav komprimering og (ikke minst) tilgang til historiske foto.

Bildene du har hentet fra Gule Sider er så vidt jeg kan se fra 2014. "Lukene" er godt synlige på de fleste historiske foto hos 1881 (inkl skråfoto), men ser for meg kun ut til å være en steinformasjon... Hadde vært kjekt om du finner noe annet dog :)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kanskje det er det du mente men for ordens skyld er dine bilder fra toppen av Lavet (tårnet) og litt sør mot Nordlyshytten (det som er omringet på bildet ditt
).
Det som er merket er toppen av Lavet. Det store tårnet ligger 120/130 meter nordvest for toppen. Det på toppen er vel ikke fra en hytte, er merket av på det tyske kart. ligger ellers en grunnmur rett ved.
Ellers noen aning om hva stillingene på Ørneberget var?
Blitt fortalt at disse og tilsvarende på Eidsvåg er påbegynte flakstillinger men de kom aldri lenger enn å sprenge ut masser.
mvh
Paul S.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Begynt av hvem? Når?

Ser ut som jeg hallusinerer ja... var i dag på Blåmanen og så etter noen ting som så ut som borhull men det var ikke det - ikke noe som ser på det en gang! Det er en kar hos Gulesider som får naturen til å se ut som metal eller betong :)
Dere må jo inrømme at det som jeg kaller lukene er, på Gulesider sine bilder, grå sirkler med det som ligner på 3 store bolter i midten

:?
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”