Bunkere, kystfort, og div. i Tønsberg området

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
theseagull12514
Posts: 4
Joined: 04 May 2019 22:49

Hei, jeg er relativt ny i urban exploration faget og jeg lurer på om det er noen som veit om noen interessante steder i Tønsberg området. Jeg vet det er masse rundt i Sandefjord og Larvik, men vet ikke om noen steder i Tønsberg.

På forhånd, takk for hjelpen. :)

P.S. litt off topic, men forlatte hus og fabrikker etc. er også innen for :))
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Området rundt Vardås på Nøtterøy har 3 - 4 mindre fjellanlegg i varierende grad av ferdigstilling. Torås på Tjøme har også omvisninger i fjellanlegg som er ganske store. På Torås er det også masse gøy ute i terrenget hvis du ikke er redd for edderkopper, flått og andre rovdyr.
theseagull12514
Posts: 4
Joined: 04 May 2019 22:49

superfuzz wrote:Området rundt Vardås på Nøtterøy har 3 - 4 mindre fjellanlegg i varierende grad av ferdigstilling. Torås på Tjøme har også omvisninger i fjellanlegg som er ganske store. På Torås er det også masse gøy ute i terrenget hvis du ikke er redd for edderkopper, flått og andre rovdyr.
Tusen takk!! Skal dra ned dit å sjekke det ut om ikke så alt for lenge.
Hørtes veldig spennende ut med fjellanlegg... Veit du noe om hva de har blitt brukt til?
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

På Nøtterøy: Et er dekningsrom for mannskap ved fangeleiren på Bergan, et er dekningsrom for et påbegynt flak-batteri sørvest for Vardås, de andre er litt usikre siden de bare er grovsprengt i forbindelse med påbegynte nærforsvarstillinger på høydepunkt rundt Vardås. Sannsynligvis er de dekningsrom for planlagte luftforsvar eller lyskasterstilling.
På Torås er alle fjellanlegg enten til kanonene, mannskap eller til forsvar av disse.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”