MKB 4/514 Rishaugen

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Mr_Znoid
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2020 12:01

MKB 4/514 Rishaugen

Post by Mr_Znoid »

Jeg ser i en annen tråd at Rishaugen nevnes i forbindelse med de ulike utbygningsperiodene i og rundt Stamsund, Vestvågøy i Lofoten.

Litt info om batteriet, kilden her er Thomas Lillevoll sin hjemmeside, som har vært en svært god turguide i Nordland. Batteriet kom fra Alta, som et resultat av Operation Nordlicht og evakueringen av Finnmark i 1944. Batteriet skulle hatt tre russiske 13 cm L/55, som var kommet til Stamsund, men ble aldri montert i stillingene sine, da krigen var over i 1945.

Senere ble kanonene tydligvis dumpet i sjøen, hvorpå en av kanonene ble funnet av dykkere, og hentet opp igjen. Denne står i utstilling foran museet i Stamsund. (Jeg hadde ikke tid til å kikke på den).

Rishaugen heter det, og navnet er dekkende. Det er svært mye krattskog her, og vanskelig å se noe som helst egentlig. Det skal være et fjellanlegg her også, det fant jeg ikke. Kommandobunker tror jeg ikke de hadde satt opp. "Modus" ser ut til å være det samme, det er fokus på å få skytset opp i stillingene, og så lage det som trengs av øvrig infrastruktur etterpå. (Men det rakk de aldri). Jeg var også på HKB 36/971 Ramberg og MKB 2/514 Olnilsøen, og det ser ut som mye av den samme "malen" er brukt for alle batteriene. Bildene er tatt av meg i juli/august 2021, og jeg kommer til å legge ut noen fra Ramberg også.

Rishaugen er ikke et spesielt spennede fort, men kan være et eksempel på hvordan slike reetablerte batterier så ut ved krigens slutt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “NORDLAND”