Flak-U-Gruko Süd, Knappen (Bergen)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Var en snartur i det fine været PDT_Armataz_01_11 i ettermiddag. Denne lille åsen har jeg vært nysjerrig på helt siden jeg skjønte at tyskerne hadde vært der. For å komme dit kjører man til Straume bro, og tar av til Knappenveien rett før broen, på vestsiden av strømmen. Følg Knappenveien til den Psykiatriske Institusjonen(DPS). Herfra går det en fin vei opp til toppen. Synd jeg ikke oppdaget det før jeg skulle ned igjen.
Jeg valgte å angripe høyden "bakfra" (nordfra). Konsekvensen ble at jeg ikke så spor av tyske inngrep før jeg plutselig stod ansikt til ansikt med "huset":

EDIT: I etterkant av diverse forumoppgraderinger har bildene havnet hulter i bulter. Vi beklager de ulemper dette måtte medføre.
Attachments
Ikke godt å vite hva man skal tro når man snubler over dette midt i skauen. Jeg har vel og merke drevet litt research på forhånd og har latt meg fortelle at dette skal ha vært en slags kommandosentral for luftvernet i området. Litt pinglete til å være en
Ikke godt å vite hva man skal tro når man snubler over dette midt i skauen. Jeg har vel og merke drevet litt research på forhånd og har latt meg fortelle at dette skal ha vært en slags kommandosentral for luftvernet i området. Litt pinglete til å være en
mini-DSC_0140.JPG (133.79 KiB) Viewed 725 times
Envher kommandosentral med respekt for seg selv må jo ha takterrasse....
Envher kommandosentral med respekt for seg selv må jo ha takterrasse....
mini-DSC_0141.JPG (132.05 KiB) Viewed 725 times
Selve bygget var oppført i teglsteinsmur (hulmur) Ikke den mest solide kontruksjonen hvis man tenker seg at den skal motstå noen form for angrep. Her burde det vært malt en stor L et sted....
Selve bygget var oppført i teglsteinsmur (hulmur) Ikke den mest solide kontruksjonen hvis man tenker seg at den skal motstå noen form for angrep. Her burde det vært malt en stor L et sted....
mini-DSC_0142.JPG (158.3 KiB) Viewed 725 times
Første etasje hadde lite å by på, så vi går rett på andre etasje.... Betongtak er en fordel når det regner litt kraftigere ting enn vanlig Bergensregn.
Første etasje hadde lite å by på, så vi går rett på andre etasje.... Betongtak er en fordel når det regner litt kraftigere ting enn vanlig Bergensregn.
mini-DSC_0145.JPG (105.6 KiB) Viewed 725 times
Takterrasen sett fra innsiden. Skal man få sett denne fra oppsiden må det klatres. Men hva gjør man ikke for å tilfredstille publikum
Takterrasen sett fra innsiden. Skal man få sett denne fra oppsiden må det klatres. Men hva gjør man ikke for å tilfredstille publikum
mini-DSC_0146.JPG (129.36 KiB) Viewed 725 times
En liten klatreøkt og mye banning senere kan det konstateres at sikten var "så og sei null". Da konsentrerer vi oss heller om detaljene: Som disse underlige sporene i betongen for eksempel.
En liten klatreøkt og mye banning senere kan det konstateres at sikten var "så og sei null". Da konsentrerer vi oss heller om detaljene: Som disse underlige sporene i betongen for eksempel.
mini-DSC_0147.JPG (101.07 KiB) Viewed 725 times
Drenering var det tydeligvis ingen som hadde tenkt på. Støvler var nok standardutstyr for stakkarene som stod her opppe i kuleregnet.
Drenering var det tydeligvis ingen som hadde tenkt på. Støvler var nok standardutstyr for stakkarene som stod her opppe i kuleregnet.
mini-DSC_0151.JPG (80.2 KiB) Viewed 725 times
Last edited by Tarjei on 23 May 2010 8:10, edited 1 time in total.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det som undret meg var mangelen på andre spor etter tyskerne her oppe. Jeg hadde sett flere stillinger på flyfoto av området, men hvor? Fortvilet trakker jeg bortover, og oppdager plutselig at jeg befinner meg på en rett og fin "vei" midt i skogen:
Attachments
Dette ser lovende ut...
Dette ser lovende ut...
mini-DSC_0154.JPG (168.63 KiB) Viewed 721 times
Ut ifra høyden på trærne er det nok lenge siden det har stått et hus på disse murene.
Ut ifra høyden på trærne er det nok lenge siden det har stått et hus på disse murene.
mini-DSC_0156.JPG (167.45 KiB) Viewed 721 times
Litt bortenfor finner vi den første og største lyskasterstilingen. Faktisk er den så stor at det viste seg umulig å finne et sted hvor det lot seg gjøre å ta bilde av hele stillingen. Det tåkete bildet skyldes faktisk nettopp tåke..
Litt bortenfor finner vi den første og største lyskasterstilingen. Faktisk er den så stor at det viste seg umulig å finne et sted hvor det lot seg gjøre å ta bilde av hele stillingen. Det tåkete bildet skyldes faktisk nettopp tåke..
mini-DSC_0158.JPG (83.62 KiB) Viewed 721 times
Andre bilde av stillingen...
Andre bilde av stillingen...
mini-DSC_0159.JPG (88.7 KiB) Viewed 721 times
Litt lengre borte finner vi dette platået, med tre fester i et triangulert mønster. Uvisst hva som har stått her.
Litt lengre borte finner vi dette platået, med tre fester i et triangulert mønster. Uvisst hva som har stått her.
mini-DSC_0161.JPG (152.75 KiB) Viewed 721 times
Fra den første stillingen går denne solide kabelgrøften med inspeksjonsluke....
Fra den første stillingen går denne solide kabelgrøften med inspeksjonsluke....
mini-DSC_0163.JPG (168.04 KiB) Viewed 721 times
Bort til den noe mindre stillingen, som sannsynligvis også har vært en lyskasterstilling, bare noe mindre...
Bort til den noe mindre stillingen, som sannsynligvis også har vært en lyskasterstilling, bare noe mindre...
mini-DSC_0164.JPG (141.59 KiB) Viewed 721 times
Nå også med hattehyller....
Nå også med hattehyller....
mini-DSC_0165.JPG (163.13 KiB) Viewed 721 times
Og dekningsrom. Må ha vært slitsomt å klatre over dette treet hver gang man måtte søke dekning...
Og dekningsrom. Må ha vært slitsomt å klatre over dette treet hver gang man måtte søke dekning...
mini-DSC_0166.JPG (161.52 KiB) Viewed 721 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Merkelige ting skjer med vedleggene mine...rekkefølgen er blitt litt stokket om....skal prøve å ordne det i morgen.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Riktig, kommandosentralen er FLAK U-Gruko Süd (Regelbau FI 250). Når det gjelder bruk at tegelstein mellom betongsøylene er det helt vanlig byggteknikk. Det brukes faktisk i dag også. Det hadde jo vært morsomt å sett noen gamle bilder herfra.
Lyskasterne hører til Marine FLAK Abteilung 7/802 Batteri Løvaas. Det sies at det pleier å være to lyskastergrupper til hvert FLAK batteri. (det andre liggere på lyskasterhaugen i Fyllingsdalen) Til lyskastergruppen på Knappen høres også en Horchgerät og Leitrichgerät.
Men, tar du turen opp her en dag uten tåke, er det en flott utsikt. Haakonsvern til høyre og Sotra i bakgrunnen rett frem.
Erling
Attachments
lyskasterstilling-1.jpg
lyskasterstilling-1.jpg (242.78 KiB) Viewed 686 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Trodde dette var en Fl250:
Attachments
FL250.jpg
FL250.jpg (27.19 KiB) Viewed 651 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Litt flere detaljer fra området rundt lyskasterstillingene:
Attachments
Denne underlige kassen var plassert litt høyere enn resten av området. Hva har stått her? Høreapparatet kanskje?
Denne underlige kassen var plassert litt høyere enn resten av området. Hva har stått her? Høreapparatet kanskje?
mini-DSC_0176.JPG (137.33 KiB) Viewed 646 times
Dekningsrom? Ligger i så fall veldig snodig plassert helt mot syd.
Dekningsrom? Ligger i så fall veldig snodig plassert helt mot syd.
mini-DSC_0171.JPG (151.83 KiB) Viewed 646 times
Nærforsvarsstilling. Åpningene peker bort fra sjøen, så man forventet tydeligvis at et eventuelt angrep ville komme fra landsiden.
Nærforsvarsstilling. Åpningene peker bort fra sjøen, så man forventet tydeligvis at et eventuelt angrep ville komme fra landsiden.
mini-DSC_0170.JPG (151.68 KiB) Viewed 646 times
"Boulevarden"
"Boulevarden"
mini-DSC_0173.JPG (203.16 KiB) Viewed 645 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Var det ingen som viste benevnelsen på kommandosentralen?
Her kan jo du leke deg litt å tegne kamofarger på huset. Det var ofte vanlig det også. Eller legg et kamoflasjenett over. Det var jo en haug ganske tett inntil huset.
Du finner også en ute på Helleneset. Men, den bor det folk i. Så vis hensyn. Finnes det tilsvarende bygg rundt i det ganske land?
Skulle være interessant å se hvordan det så ut inni når den var i bruk.
Erling
Attachments
kommandosentralen_2.jpg
kommandosentralen_2.jpg (101.91 KiB) Viewed 526 times
Hadrian1984
Posts: 28
Joined: 20 May 2010 5:06

Hey=)

Eg leste det du skrev om at hvert flakbatt hadde 2 lyskaster stilinger.

Da er løvåsen flakbatt sine 2 lyskaster stillinger veldig langt fra hverandre og når man vet hvor mangen flakbatt stillinger det er i bergen området så er det da en drøss med lyskaster stillinger gjemt rundt om.

Hordaland Flakbatt. 1/802 Natland I
Hordaland Flakbatt. 1/802 Natland II
Hordaland Flakbatt. 4/802 Blåman
Hordaland Flakbatt. 2/280 Varden
Hordaland Flakbatt. ?/? Florväg
Hordaland Flakbatt. ?/? Kleppe
Hordaland Flakbatt. ?/? Ramsøy
Hordaland Flakbatt. 3/280 Straum
Hordaland Flakbatt. 1/280 Selo
Hordaland Flakbatt. 2/802 Askøy I
Hordaland Flakbatt. 2/802 Askøy II
Hordaland Flakbatt. 5/802 Fjell
Hordaland Marine Flakbatt. 11/802 Holmengraa [2x2cm Madsen]
Hordaland Marine Flakbatt. 3/802 Fagerdal [4x10,5cm SKC/32]
Hordaland Marine Flakbatt. 5/802 Olsvik [4x10,5cm SKC/32]
Hordaland Marine Flakbatt. 6/802 Storrind [4x10,5cm SKC/32]
Hordaland Marine Flakbatt. 8/802 Scheinwerf. Battr. [150+200cm]

Det blir en god del lyskastere=p
Rettskrivning er ikke min sterkeste side så jeg håper dere holder ut=p
Bergensia
Posts: 3
Joined: 05 May 2013 9:24

Hei. Jeg var der oppe senest i går. Og lurer på noe ang det huset nærmest mobil-masten: er dette av nyere dato, og i såfall hva ble det brukt til? Jeg prøver å legge ved et fly-foto av huset. Hentet fra Bergen kommunes glimrende app.

På taket er det laget til en platning med mur rundt. Hva er denne til? Merkelig om det skulle være et observasjonssted.
Attachments
image.jpg
image.jpg (226.07 KiB) Viewed 267 times
Bergensia
Posts: 3
Joined: 05 May 2013 9:24

Ha ha. Nå som jeg er logget inn, ser jeg plutselig bildene dere andre har lagt inn. Med kommentarer.
Vedr det som blir kalt lyskaster-stillinger: det er ikke batteriene som har stått der da? Jfr rom for ammo-kasser i veggen, samt nedfelt mur. Jeg antok det var for å kunne beskyte båter.
Bergensia
Posts: 3
Joined: 05 May 2013 9:24

Og om man tenker hele fjellet som et militært område: dette huset må jo ha stukket seg ut som en diger blink der oppe. Jfr at det neppe var like mye vegetasjon som nå. Og bør man ligge en obs-plass på taket av egen stabsbygn?

På meg virker det som om dette bygget har blitt bygget senere i fredstid feks. Og de grunnmurer vi ellers ser i området var dersom faktisk var bygget som en del av leiren.

Men jeg vet jo ikke da......

Fikk forøvrig litt flashback når dette huset dukket opp. Jeg har sett lignende hus i Libanon og jugoslavia. Ikke noe hyggelig.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ugruko'n ble vel etablert tidlig i krigen? Her er en skisse av den ene brakken som er datert august 1940.
Attachments
del-1.jpg
del-1.jpg (48.5 KiB) Viewed 250 times
del-2.jpg
del-2.jpg (72.36 KiB) Viewed 250 times
del-3.jpg
del-3.jpg (254.75 KiB) Viewed 250 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”