Stellung Arnika (Tromøy, Arendal)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Store bygget midt i bildet er den gamle skolen.
Attachments
Solheim.JPG
Solheim.JPG (87.71 KiB) Viewed 501 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

nesten riktig du skal ca 2-300 meter lengre nedover så kommer du til Brekke gamle skole

Werner
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

OK, da skal jeg sjekke ut det neste gang jeg er der nede. Ligger det mer rundt den lystkasterstillingen ved Solheim ref kartet du sendte meg?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Nei det er kun det som er på toppen, ligger en tønne eller 2 i skråningen ellers ingen ting rett rundt det området.


Werner
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

OK, takk.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

holder på å sortere litt bilder fra Tromøy, her er et par bilder fra lyskasteren.
Image
Image
Image


Du må gjerne si i fra når du er på øya slik at vi kan ta oss en tur.

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

da har jeg fått sortert bildene i fra turen til Tromøy sammen med Werner og Tormod.

Legger ut et nærbilde av FuMO214 restene som står ved solheim, Brekke gamle skole.

Metallbåndene som er avbildet er jordingen. Det gikk ned to slike bånd på hver side av fundamentet fra selve radaren.
Attachments
FuMO214jording.jpg
FuMO214jording.jpg (151.32 KiB) Viewed 411 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

krysser fingrene for at du får med bildene også


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder bilder fra demonteringen så er det også etresangt, jeg holder på med registrering av alt tysk byggverk på Tromøy og all informasjon er av interesse, sitter på noen dårlige bilder fra demonteringen/artikkel fra Sverige som jeg for noen år siden fikk fra nå avdøde Nøding i Kristiansand, du får si i fra hvis det er noe som er av interesse rundt Tromøy.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Nøding fikk bilder og beskrivelse av meg. Jeg har fått bildene ++ direkte av svenskene som fikk kjøpe radarer i Norge etter krigen. Det hører med til historien at en av de svenske "demontørene" ble veldig glad i en dame fra Lillesand og visstnok ble igjen i området.

Jeg kjenner ikke historien til alle radarer som tyskerne hadde satt opp i Norge, men en god del av radarutstyret som stod på Flekkerøy, Justøy og Tromøy ble hentet av svenske forskere (En radar er hentet tilbake og ligger demontert på Batterie Vara, Møvik, men ingen vil sette den opp). 3 av radarene på Lista ble hentet av norske forskere og senere satt opp på Solobservatoriet på Harestua. Mye av sistenevnte har via via kommet til Sola Flymuseum, mens en radar står visstnok igjen på Harestua med en annen parabol. Har bilder fra demontering på Lista og oppmontering på Harestua også om noen har interesse.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

overland53 wrote:(En radar er hentet tilbake og ligger demontert på Batterie Vara, Møvik, men ingen vil sette den opp)
Og en er her på vei her (nederst i tråden)

KOS
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

alle bilder og info er av interesse, selv om det er etterkrigs, går mere på sporing av utstyret i ettertid, som kan være greit.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Stutzpunkt wrote:
overland53 wrote:Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.
Det bildet er definitvt fra Tromøy..her er to bilder tatt ved selve stillingen og den tidligere operatørhytta ned mot den moreneryggen ditt bilde er tatt fra.
Denne radaren har jeg bilde av, tatt i 1947. Denne (eller en annen på Tromøya ble i 45 forsøksvis prøvet for ledelse av Biber Kleinst-U-Booten. Se Fritz Trenkle: Die Deutscen Funkmessverfahren, side 186.
Dessverre er min Pcbruk stort sett begrenset til skrivefunksjon. Bildene har jeg på pc men å få dem med på et innlegg er det verre med.
Ellers har jeg bilder og mye info om anleggene på Nesodden, og bilder fra anleggene ved Hankø.
Ervold
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Stutzpunkt wrote:
overland53 wrote:Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.
Det bildet er definitvt fra Tromøy..her er to bilder tatt ved selve stillingen og den tidligere operatørhytta ned mot den moreneryggen ditt bilde er tatt fra.
Har et bilde av dette anlegget tatt fra den motsatte siden i 1947. Ifølge Trenkle`s bok Die Deutschen Funkmessverfahren Bis 1945, ble det gjordt forsøk med ledelse av Kleinst-U-Booten Biber herfra i 45. Så det er tydelig at WR kunne brukes til mye. Dessverre har jeg ikke kompetanse til å få ut bildene på forumet enda. TRENGER VEILEDNING. Ble registrert som spam avsender da jeg la inn fornavnet til foratteren. Det begynner på F og slutter på Z og brukes som økenavn for tyskere. Mellom bokstavene er det frit og sidenummeret er 186.

Ervold
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har kikket etter Fritz Trenkles bok før Die Deutschen Funkmessverfahren Bis 1945, og den er ikke lett å få tak i, hvis det er noen som har noen hint om hvor denne er tilgjengelig, så si i fra.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”