MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Yngvar »

Det ser ut som om forsvaret har besluttet i disse dager, at dette fortet ikke skal "legges ned" men brukes til øvelser. Dette syns jeg er en god nyhet for da blir alt som det er, og langt det meste tatt vare på. Ikke noen igjenmurte bunkere etc

Mvh
Yngvar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Vedlikehold

Post by ULKA Johansen »

Blir fortet fortsatt eid av Forsvaret, håper jeg også de tar seg av vedlikeholdet.......
Hva med vakthold etc, med tanke på herverk o.l
Kystartillerist 9204
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Post by Yngvar »

Det er vakt ansatt, som er der hver dag. Det er også ofte øvelser der. Når større ting skal vedlikeholdes leies det inn håndverkere.

Mvh
Yngvar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Fant en notis i noen tyske papirer, kanskje av interesse for noen?

Höh.Küst.Art.Kdr.Nord holdt mellom 24. – 26.8.42 et kurs for artilleri kommandører og Stoarts av høyere kommando i Mar.-batteri 2./501 på Rauøy.

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Post by Yngvar »

Takk for info, små ting er også viktig

Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Post by Pingvinen »

Tøffet forbi der idag, og synes det ser ut som om endel er tettet igjen, og noe fjernet, mens andre ting ser ganske nytt ut (for meg).
Ryktet sier også at noe av øya er åpen, men dette vet jeg ikke sikkert.
Dette må jo være et vannvittig stort anlegg.
:)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Post by Yngvar »

Ingen ting er steng ( murt igjen) på Rauøy Flere av anleggene er gitt opp, dvs at det ikke går avfuktere dere lenger. Ellers er det et stort anlegg med stillinger fra flere epoker, før og etter krigen.
Fortet blir brukt til skarpe øvelser og det er vaktmann der det meste av tiden. Det er bestemt at det skal være slik fremover. Øya er miltær.
Mvh
Yngvar
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Post by BSKA77 »

Forsøkte å tegne litt på et utsnitt av et av bildene ( ble dårlig ).
I: Viser restene av toppen av bunkeren etter sprengningen i 1978/79.
II: Viser slik den omtrent så ut originalt (ble litt bred og litt høy på tegingen).
III: Viser nyere NF-stillinger bygget i.f.m. bygginen av 75mm batteriet i 1979/80.
IV: Viser radarkuppelen til hovedmålestasjon (RANDI) for 75mm btt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Post by BSKA77 »

Jeg kan jo like gjerne knytte noen kommentarer til de andre bildene også!
DSC 04696: Kasematt for 150cm Lyskaster.
DSC 04701: Masematt m/150mm SKC/28, Kanon IV, Lyskanonen i batteriet. Denne er forøvrig den eneste av kanonene med direkte tilknytning til Fjellanlegget i Singelfjell. På toppen bak kasematten ligger stillinger for 2 stk 40mm L/60 Bofors LV-kanoner.
DSC 04702 og 04699: Kasematten der 150mm SKC/28 Kanon II stod!
DSC 04703: Søppelforbrenningsovn av ukjent type og modell! Muligens lokalt designet!
DSC04704: Kasematten der 150mm SKC/28 Kanon I stod!
Synd du ikke hadde bilde av Kasematten til Kanon III, som er en lekkerbisken i seg selv: Frittstående kasematt til denne type kanon finnes ikke over alt! I tillegg kunne jeg godt tenkt meg et foto av batteriets Målestasjon-II, som i hovedsak er original tysk med 6m Horisontal-avstandsmåler i toppetasjen, og Ottway Vertikal-avstandsmåler samt en gammel Decca varslingsradar i etasjen under!
Etter det jeg vet er denne MST-II det eneste anlegget i 150mm-batteriet som er originalt tysk, resten er bygget på 60-tallet i forbindelse med atableringen av 150mm-batteriet, som opprinnelig var tiltenkt Bolærne!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Synd du ikke hadde bilde av Kasematten til Kanon III, som er en lekkerbisken i seg selv:
Denne?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Post by BSKA77 »

Praktfullt!!!
Har du flere gjerne tatt på litt større avstand som viser hele kasematten??
Gjerne også noe av de andre i litt bedre kvalitet enn de "mobil-bildene" over?
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Post by Yngvar »

Bra med informasjon det her, takk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Har du flere gjerne tatt på litt større avstand som viser hele kasematten??
Dessverre.... Regnet kattunger den dagen, så jeg stakk bare hodet utfor i et halvt minutt.... Fordelen med regn på Rauøy er at halvparten av øyas 2 milliarder flått holder seg borte!

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Erik E wrote:Fordelen med regn på Rauøy er at halvparten av øyas 2 milliarder flått holder seg borte!
Det problemet er visstnok historie nå:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 66366.html
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Så bra bilder av pingvinen at jeg måtte laste de ned, resize, justere blackwhite etc.

dette er vel en plass som de fleste ikke kommer seg på land? hvis du ikke har båt da.. men det er vel neppe lov.

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”