MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

trno
Posts: 1
Joined: 31 Mar 2015 13:27

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by trno »

Hei.
Hvis det er mulighet for omvisning så har jeg har en snekke liggende ved Engelsviken.
Den har plass til 8 mann.
Har vært på mange fisketurer rundt Rauøy og har alltid hatt lyst til å gå i land og se på alle installasjonene.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Yngvar »

Heian, så fint. Problemet er bestandig å komme over fjorden til øya. Kan du gi meg mobil nummeret ditt på en PM, så skal jeg ordne tilgang til øya.
Mvh
Yngvar
martinbratlie
Posts: 4
Joined: 23 Feb 2014 2:02
Location: Engelsviken

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by martinbratlie »

Flott markering på Rauer idag. NRK Østfold lagde en liten reportasje som kan sees her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestfold
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Et par kartskisser:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Usikker på om denne korresponderer med den tyske skissen ovenfor?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by meteor »

For de interesserte har nasjonalbiblioteket gjort tilgjengelig et par radioreportasjer gjort ifbm. den utilsiktede detonasjonen i minefeltet ved Rauøy.
https://www.nb.no/nbsok/nb/a8fd6da7a043 ... 5d?index=2
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Stutzpunkt »

meteor wrote:For de interesserte har nasjonalbiblioteket gjort tilgjengelig et par radioreportasjer gjort ifbm. den utilsiktede detonasjonen i minefeltet ved Rauøy.
https://www.nb.no/nbsok/nb/a8fd6da7a043 ... 5d?index=2
Fra Aftenposten 15.08.90.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Tarjei »

Den utilsiktede detonasjonen skyldtes et lynnedslag. Noen som har litt tekniske detaljer hvordan det kunne skje (Natter?), og hvilke tiltak som ble gjort i etterkant for å forhindre slikt?

EDIT: Ser at Natter allerede har vært innom dette (for ti år siden!)på et annet forum:
Årsaken var lynnedslag (i motsetning til de øvrige feltene i landet som brukte et amerikansk minesystem, var det på Rauøy installert et gammelt britisk system med visse svakheter). Da de kontrollerbare feltene ble modernisert på 90-tallet var det med betydelig høyere grad av sikkerhet mot utilsiktet avfyring (herunder spesiell sikring av forankrede miner som evt. skulle bli frigjort og drifte av).
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Espen K »

Jeg har ifølge min kilde som jobbet med miner på Bolærne i denne tidsperioden fått høre at det var personell på opplæring/øving i minestasjonen når dette skjedde.

Så om det var en uheldig avfyring eller et lynnedslag får vi nok aldri vite.
Jeg har forsøkt å finne ut om det er noen offisiell rapport i forsvaret rundt denne hendelsen men har ikke funnet noe slikt.
Det er mulig det finnes en slik rapport men at den fremdeles er hemmeligstemplet og ligger i et arkiv et sted.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by meteor »

Skal ikke hevde at jeg sitter med noe inngående kunnskaper her, men jobber som noen kanskje har fått med seg på Herdla, og har derfor lest igjennom en del dokumentasjon fra IDA-prosjektet. Ut i fra det jeg har lest er det lynnedslaget sammen med materiellsvakhet som er årsaken. Ingenting av det jeg har lest som antyder at det er menneskelig svikt som er årsaken.

Ble det drevet utdanning på det britiske systemet så sent som i 1990?
Med vennlig hilsen Meteor
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by lilje »

Jeg innbiller meg at noen her (Natter eller J E F?) skrev litt mer om årsaken til kjempesmellen en eller annen gang et eller annet sted her på forumet, men jeg klarer ikke å finne det igjen. Var det ikke noe med manglende vedlikehold (jording?) som hadde gjort at spenning hadde bygget seg opp i tid som sammen med lynnedslag ga avfyringen???
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Tegninger av minestasjonen på Rauøy fort (1958-59):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

På 50-tallet planla man et 4 x 10,5cm "mineavvergingsbatteri" på Rauøy fort (i Singelfjell). Fikk ikke tid til å lese alle sakspapirene (en tykk bunke, inkl masse tegninger), så jeg fikk ikke helt med meg hensikten med dette. Litt omfattende bestrykningsbatteri, så jeg antar at det var et batteri med hovedoppgave å hindre fiendlig minelegging? Uansett ble planene lagt bort etter hvert.

Tegninger fra ett av utkastene:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Et annet utkast viser et betydelig mer omfattende anlegg (diger tegning som jeg ikke fikk brettet skikkelig ut).
Den som har interesse av det, kan evt pusle disse utsnittene sammen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Yngvar »

Takk for at du deler Natter. Den stor tegningen viser et vesentlig større anlegg enn det som er. I utgangspunktet ser det ut til å være på samme området men i flere høyder.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”