10,5cm, K332(f) Rekkevidde 16.000 meter
Posted: 23 Jul 2007 23:00
10,5 cm K332(f)
Fransk betegnelse - Canon de 105 L mle 1936 Schneider
Tysk betegnelse - 10,5cm Kanone 332(f)
Kaliber - 10,5cm (105mm)
Vekt - 4.600 Kg i sokkellavett
(Sockellafette IV fra 1944)
Elevasjon ca. -9 til +35 grader
Utgangshastighet 750 m/sek
Vekt av granat - 16Kg
Rekkevidde - 16000 meter
Skuddtakt – 5 skudd/min. (teoretisk)
Fabrikat – Schneider, Frankrike Modell - 1936
Dette var den kanonen som kom på tredje plass hvis man regner forekomst i det tyske kystartilleriet i Norge. Den ble benyttet i kystbatterier over hele landet. Samlet ble 95 kanoner montert i 24 kystbatterier i Norge.
I Rogaland og Hordaland var disse batteriene oppsatt med 10,5cm. K332(f):
- HKB 17/ 978 Horr – 4 kanoner
- HKB 2/978 Bokn - 4 kanoner i tyske sokkellavetter
- HKB 49/ 977 Reksteren-Nord – 5 kanoner
- HKB 34/ 977 Gavlen – 4 kanoner
- HKB 38/ 977 Maröy-Nord – 4 kanoner
- Også HKB 51/ 977 Innstrandi hadde 4 kanoner, men ble fjernet i 1944.
- Før omvæpning til 8,8cm. FLAK(r) i 1943, hadde også HKB 61/ 977 Leirvik 4 stk, 10,5cm. K332(f)
Jeg er ikke sikker på hvor mange andre batterier enn Bokn som ble ferdig ombygget i sokkellavetter før krigen sluttet. På Bokn har vi også funnet to av hjulene til den opprinnelige lavetten, noe som kan tyde på at ikke alle de franske kanonlavettene ble fjernet like etter ombygningen?
Dette var en god feltkanon, innført i den franske hæren i 1936 - den mest moderne franske 105mm. Kanonen i 1940. De kanonene som overlevde kampene i 1940 ble tatt som tysk krigsbytte, og over halvparten av disse ble overført til det tyske kystartilleriet i Norge.
Som feltkanon hadde den sprikelavett montert på en aksling med to store gummihjul. Dekkene var fylt med et gummilignende stoff slik at de ikke kunne punktere. I utgangspunktet ble kanonene festet på enkel dreieskive, i sin opprinnelige form, i rollen som tysk kystartilleri. Kanonen kunne da siderettes 50 grader uten å måtte flytte manuelt på lavetten, noe som gjorde kanonen bedre egnet som kystartilleri.
Mot slutten av krigen var disse kanonene i ferd med å bli bygget om i tyskproduserte sokkellavetter (Sockellafette IV) med doble splintskjold, noe som oppgraderte kanonen til ekte kystartilleri, som nå kunne følge målet og avgi rettet ild direkte mot sjømål.
Det finnes trolig ikke mange igjen av 10,5cm. K332(f) i dag. Noen sterkt korroderte rester står det enda langs kysten, samt at et par relativt komplette kanoner oppsatt som museumskanoner i opprinnelige stillinger (Varnes ved Lista og Tellevik ved Bergen). I tillegg er en komplett kanon i tysk sokkellavett under restaurering ved Arquebus krigshistorisk museum i Haugesund.
Kilder
- Bok: Jan Egil Fjørtoft - Tyske kystfort i Norge
- Arkivmateriale: Arquebus krigshistorisk museum (diverse notater og rapport Btt. Loten (Bokn) 1945)
Fransk betegnelse - Canon de 105 L mle 1936 Schneider
Tysk betegnelse - 10,5cm Kanone 332(f)
Kaliber - 10,5cm (105mm)
Vekt - 4.600 Kg i sokkellavett
(Sockellafette IV fra 1944)
Elevasjon ca. -9 til +35 grader
Utgangshastighet 750 m/sek
Vekt av granat - 16Kg
Rekkevidde - 16000 meter
Skuddtakt – 5 skudd/min. (teoretisk)
Fabrikat – Schneider, Frankrike Modell - 1936
Dette var den kanonen som kom på tredje plass hvis man regner forekomst i det tyske kystartilleriet i Norge. Den ble benyttet i kystbatterier over hele landet. Samlet ble 95 kanoner montert i 24 kystbatterier i Norge.
I Rogaland og Hordaland var disse batteriene oppsatt med 10,5cm. K332(f):
- HKB 17/ 978 Horr – 4 kanoner
- HKB 2/978 Bokn - 4 kanoner i tyske sokkellavetter
- HKB 49/ 977 Reksteren-Nord – 5 kanoner
- HKB 34/ 977 Gavlen – 4 kanoner
- HKB 38/ 977 Maröy-Nord – 4 kanoner
- Også HKB 51/ 977 Innstrandi hadde 4 kanoner, men ble fjernet i 1944.
- Før omvæpning til 8,8cm. FLAK(r) i 1943, hadde også HKB 61/ 977 Leirvik 4 stk, 10,5cm. K332(f)
Jeg er ikke sikker på hvor mange andre batterier enn Bokn som ble ferdig ombygget i sokkellavetter før krigen sluttet. På Bokn har vi også funnet to av hjulene til den opprinnelige lavetten, noe som kan tyde på at ikke alle de franske kanonlavettene ble fjernet like etter ombygningen?
Dette var en god feltkanon, innført i den franske hæren i 1936 - den mest moderne franske 105mm. Kanonen i 1940. De kanonene som overlevde kampene i 1940 ble tatt som tysk krigsbytte, og over halvparten av disse ble overført til det tyske kystartilleriet i Norge.
Som feltkanon hadde den sprikelavett montert på en aksling med to store gummihjul. Dekkene var fylt med et gummilignende stoff slik at de ikke kunne punktere. I utgangspunktet ble kanonene festet på enkel dreieskive, i sin opprinnelige form, i rollen som tysk kystartilleri. Kanonen kunne da siderettes 50 grader uten å måtte flytte manuelt på lavetten, noe som gjorde kanonen bedre egnet som kystartilleri.
Mot slutten av krigen var disse kanonene i ferd med å bli bygget om i tyskproduserte sokkellavetter (Sockellafette IV) med doble splintskjold, noe som oppgraderte kanonen til ekte kystartilleri, som nå kunne følge målet og avgi rettet ild direkte mot sjømål.
Det finnes trolig ikke mange igjen av 10,5cm. K332(f) i dag. Noen sterkt korroderte rester står det enda langs kysten, samt at et par relativt komplette kanoner oppsatt som museumskanoner i opprinnelige stillinger (Varnes ved Lista og Tellevik ved Bergen). I tillegg er en komplett kanon i tysk sokkellavett under restaurering ved Arquebus krigshistorisk museum i Haugesund.
Kilder
- Bok: Jan Egil Fjørtoft - Tyske kystfort i Norge
- Arkivmateriale: Arquebus krigshistorisk museum (diverse notater og rapport Btt. Loten (Bokn) 1945)