Tysk beplantning av trær på fortene

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

For mange år siden snakket min bror med en mann på fortet i Ny Hellesund, og han fortalte at tyskerne hadde med seg planter/frø til hurtgivoksende trær som de plantet for å dekke over utspregninger etc. De fylte på jord, plantet og dekket jorden med tjærepapp og et lag til med jord. Disse trærne vokste fort og lignet på piletrær. På fortet i Ny Hellesund er nå disse trærne blitt veldig store.
Har også sett piletrær på flere fort der det normalt ikke skulle vokse slike.
Er det noen som vet noe mer om dette?

Mvh
Yngvar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg vet tyskerne plantet busker i stor stil på kontinetet. Det ble annlagt en jordvoll hvor spesielle planter med kraftigge røtter skulle gjøre vollen til en slags vegg.
Jeg har faktisk ikke tenkt så mye på dette i Norge, men man kan da kanskje starte med å se spesielt etter slike busker/trær?

ErikH
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Et annet tips er vel å se etter poppel. Tyskerne pleide ofte å plante slike trær ved bebyggelse eller hus hvor de hadde tilholdssted.
Frank Nilsen
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var på Vardås (nøtterøy) med en kjentmann og han viste meg flere store "Tyskertrær" som de angivelig slulle ha plantet. Skal ta et bilde av det og spørre en gartner om hva dette er.

Mvh
Yngvar
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej

Jeg er ikke stødt på aktuel beplantning af rigtige træer i forbindelse med tyske stillinger i Danmark - men - ved flakbatteriet i Hals i Nordjylland lavede tyskerne en hel skov af kunstige træer.

Nedgravede grantræer dækket af papirstrimler med præpareret stof således at træerne så levende ud fra luften.

Billeder og oplysninger fra:

Besat og Befriet - af Henrik Gjøde Nielsen - ISBN87-985457-0-1
Attachments
Hals, flakbatteri, ammunition, Nordmandshage.jpg
Hals, flakbatteri, ammunition, Nordmandshage.jpg (230.93 KiB) Viewed 183 times
Hals, flakbatteri Nordmandshage.1.jpg
Hals, flakbatteri Nordmandshage.1.jpg (332.24 KiB) Viewed 183 times
Hals, flakbatteri Nordmandshage.jpg
Hals, flakbatteri Nordmandshage.jpg (230.57 KiB) Viewed 183 times
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det øverste bildet viser ammo. og magasiner til 20mm. Madsen maskinkanon - meget utbredt i det tyske kystartilleriet.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”