Jagdabschnittsführer Führer Norwegen.

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Mange åbne spørgsmål:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... 20Norw.htm
det ville bla. være "grejt" med en tegning af Jåttan bunkeren.
mvh
SES
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Denne er ombygd, men fremdeles i bruk av det norske Forsvaret og NATO. Den huser i dag Fellesoperativt Hovedkvarter og NATOs Joint Warfare Centre. Derfor er nok alle opplysninger om fjellanlegget gradert.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Mit håb er at nogen måske evt. kunne få adgang til en brandplan, det ville da være en start. Det ser ud som om ingen har fundet tyske dokumenter på dette sted.
mvh
SES
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
Ang. "Casablanca" bunkeren på Forus:
Image

Så hadde vi lenge mistanke om at de to store "skyeskårene" eller hva det måtte være enten var tiltenkt våpen som forsvar av flyplassen (Da bunkeren ble bygget var det så godt som ingenting av utbygde forsvarsverk på Forus) Uansett ville det vært merkelig å kombinere et viktig hovedkvarter med en nærforsvarsbunker??
- Eller at det var eller annen form for kommunikasjon, f.eks "Lichtsprechgerät"...

Fikk tak i et bilde som viser de gigantiske skyteskårene fra utsiden og dette likner ikke på noe jeg har sett andre steder...
Noen som tør å gjette? :-)
Attachments
Jafu stab Forus.JPG
Jafu stab Forus.JPG (62.92 KiB) Viewed 707 times
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
I Holland var disse store "åbninger" ganske normale i FlH GefStd.
mvh
SES
Attachments
Texel E25 (Large).JPG
Texel E25 (Large).JPG (82.84 KiB) Viewed 701 times
Befehlsbunker_small (Large).jpg
Befehlsbunker_small (Large).jpg (66.11 KiB) Viewed 701 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jagdfliegerführer Norwegen(J.G.5) Stavanger-Forus hadde pr mai 45 13 Offz und beamte, og 31 uffz und mannschaften. De hadde også 4 tyske sivile kvinner.(weibl.dtsch.Zivil)
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Mange tak.
mvh
SES
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Snakker vi her om den store som lå ved refsnesberget på forus?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Snakker vi her om den store som lå ved refsnesberget på forus?
Hallo - Velkommen til forumet!
Ukjent navn for meg, men siden Refsnesveien begynner her, så høres det riktig ut :-)
Bunkeren lå der Lagerveien 23 er i dag.....

Mvh
Erik E
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Da snakker vi om samme bunkers.
Jeg mener å ha vert i denne bunkeren før den ble sprengt vekk.
Var og i dialog med han som bodde på baksiden av refsnesberget tidligere, en gammel granatskadd kar... han bodde like ved der det nå ligger et coca cola bygg. På tomten hadde han et par bunkere, og fortalte om denne store "casablanka" som hadde vert den største av dem alle.
I kjelleren hadde han en del gjenstander fra krigen, og flere av disse amunisjons/forsynings kassene var flittig brukt.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mange åbne spørgsmål:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... 20Norw.htm
det ville bla. være "grejt" med en tegning af Jåttan bunkeren.
På Jåttanuten er der som nevnt tidligere listet :Tunnel. Bygd i U-form med 2 inngangstunneller. Stammen 20 X 4m, flensene 20 X 4m og 16 X 4m. Høyden 4m. Inngangstunellene 5 X 2m. Høyden 3m.
Det er nevnt at anlegget ble påbegynt i 1943, ferdigstilt av forsvaret i 1950. På listen fra 1949 er det på strekningen Tromøy-Stavanger er listet opp omtrent det som er av sambandsbunkere, telefonsentraler m.m.
Er der noe som tyder på at dette ble tatt i bruk før freden ?
En beskrivelse fra 1953 passer utmerket på ettt tilsvarende anlegg i Bergen.
Et stykke inn i fjellet gjennom en dør og inn i en lang, opplyst korridor. Mange dører på høyre side av korridoren. Kantina med glassvegg foran et opplyst naturmaleri som skulle illudere vindu. Telegrafistrommet, fjemskriverrommet, gangen inn til trafikkontoret, forbi soverommet hvor nattevaktene prøvde å korte stille netter med litt søvn og hvor rottene gjorde krav på oppholdstillatelse. Videre admin, sambandsoffiserens kontor, sambandsverkstedet, telefonsentralen med klaffebord og plugger. Rundt hjørnet 90 grader til ops.avdelingen. Og så inn i det aller helligste, opsen, det store rommet med plottebord og stenger. Bak store vinduer oppe på veggen, radarskjermer og sjefer som kontrollerer det hele. Her skulle altså lille jeg assistere operasjoner. Men jeg var ikke alene. Det var flere jenter som hadde latt seg lokke og som gikk runden med innklareringspapirer på jakt etter underskrifter.
Etter en måneds tid var min assistanse i operasjonsrommet over. Da kom vingsersjant Arnesen og spurte om jeg ville begynne i sambandet som fjernskriveroperatør. Han påstod at det var mye bedre å være i sambandet enn i opsen. Siden jeg hadde bedre tak på tastaturet enn på flykjenning, lot jeg meg overføre.
Fra trafikkontoret, som var distribusjonssentral for inn- og utgående signaler, var det små luker i veggen inn til fjernskriverrommet, telegrafistrommet og chifferkontoret.
http://home.no.net/kogv/kari_dehli.htm
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Jf Hoffmann hed RV stationen i området Stavanger/Jaata, kan man tillade sig st gætte på at den stod på toppen?

Jf RL 9/43 var der syv (sic) RV stationen i Jaatten.

Jf en engelsk rapport stod masterne til en radio-station på toppen, hytten til udstyr stod nedenfor.

Casablanca bunkeren var alt for lille til en Jafü og AFMZ Stavanger lå da også et andet sted nemlig i Gausel.

Det er min teori, at Jaatan Hohlbau skulle have været den nye GefStd for Jafü Norwegen, der havde man kunne samle kommando-, varslings- og kommunikationsfunktioner.
mvh
SES
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Paul S wrote:En beskrivelse fra 1953 passer utmerket på ettt tilsvarende anlegg i Bergen
Hvilket anlegg sikter du til Paul?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jf Hoffmann hed RV stationen i området Stavanger/Jaata, kan man tillade sig st gætte på at den stod på toppen?

Jf RL 9/43 var der syv (sic) RV stationen i Jaatten.
Lurer på om dette anlegget kan ha stått på Gauselhaugen, som er nær nabo til Jåtta... Nederst ligger utklipp fra en britisk "Special report on communication" fra februar 1944. Anlegget som beskrives på Jåtta ser ut til å passe bra med bildet fra 1942 som "eknutson" postet i en av de andre trådene. Kanskje noen andre klarer å få mer ut av disse beskrivelsene enn meg?
Til Paul sitt spørsmål så tror jeg ikke anlegget inni fjellet var i bruk pr. mai 1945, men heller at denne FMZ funksjonen lå i en av de mange brakkene som lå i området Gauselhaugen / Jåtta.

Image
Attachments
Jåtta feb-44.jpg
Jåtta feb-44.jpg (78.02 KiB) Viewed 505 times
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik,
Er det tyske barakker man kan se foran bakken eller er det uskyldige norske huse?
mvh
SES
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”