Besök på batteri Vara

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Är där några aktiviteter på batt Vara under april. Skulle gärna vilja besöka anläggningen/området udner några dagar i april (ev 22-24) Är själva terrängen runt pjäs och bunkrar tillgängligt även om museet är stängt.
Kanske en dum fråga, eftersom jag vet museets öppettider, men jag har ingen möjlighet att besöka Kristiansand på andra tider. Tanken var att göra ett reportage i tidningen FORT & BUNKER
Hilsen
Leif H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

er det stengt kan du kommer til austrått fort! :D skal jeg ta deg personlig gjennom hele greia!

ErikH
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Kanonmuseet er åpent hver søndag i denne og neste mnd. fra kl 11.00 til 16.00

Selve området er åpent for alle utenom museumstiden. Kan selvsagt stille opp å ta deg igjennom hele greia på en lørdag eller etter arbedistid. Det må da avtales på forhånd slik at jeg kan fikse nøkler.

Kan jo ikke være noe dårligere en Erik H

PDT_Armataz_01_36
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bra med konkurranse om de gjeve gjester fra utlandet :D

hva med å lage en bitteliten agenda slik at flere kanskje kan melde seg på?

E
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

oki. Nøkler blir fikset. Bare finne en dato som passer.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Nu äntligen skall det bli av! Onsdagen 22/4 tar jag färjan från Hirtshals till Kristiansand, anländer vid vid 1530 tiden. Sedan har jag e m och hela torsdagen till förfogande och reser hem igen den 24/4 kl 800. Kort men intensivt och hoppas att jag hinner se så mycket som möjligt under denna korta tid. Mitt enda besök i området tidigare var för sådär en 250 år sedan i Grimstad, och då visste jag inte vad kanoner och bunkrar var för något.
Så jag hoppas nu på lokala tips om sevärdheter och att kanske få se Vara från insidan.
Hilsen
Leif H
Batterie Vara
Posts: 4
Joined: 05 Sep 2007 15:07
Location: Kristiansand
Contact:

Onsdager er det dugnad på Batterie Vara så da er det store muligheter for å få sett seg rundt.
B.V
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Batterie Vara wrote:Onsdager er det dugnad på Batterie Vara så da er det store muligheter for å få sett seg rundt.
Färjan kommer till Kristiansand kl 1530 så jag kör direkt till Mövik och batteriet. Skall bara checka in på hotellet först.
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Imorgon vid denna tiden hoppas jag att jag står mäkta imponerad framför en 38 cm kanon vid batteri Vara. Skall bli mycket spännande att äntligen få se denna pjäsbunker på "riktigt", efter alla besök i Polen, Hanstholm och Frankrike.
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Så har jag då äntligen fått se en 38 cm kanon i verkligheten :D Dessutom tog Arild en bild av mig så jag kan t o m bevisa det. Tack till Arild och alla ni andra i dugnadsgänget för ni tog er tid för en tokig svensk. Hit kommer jag fler gånger. Att promenera runt i batteriområdet på torsdagsförmiddagen, rent själv, och dessutom i strålande solsken, var härligt. Fick sett de två pjäsbrunnarna, amm-durkarna och mycket mer.
Eftermiddagen tillbringade jag sedan ute på Odderöya och upptäckte allt som fanns där. Nu har några hundra bilder att ta rätt på. Några stycken kommer i det nya numret av FORT & BUNKER där det blir ett litet resereportage.
Hälsningar
Leif H
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”