Bunker på Forus

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jkjk
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2010 23:25

Hei, visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, så endte opp her.
Jeg lurer i grunn på om det er noen som vet hva denne bunkeren på Forus kan ha blitt brukt til?

I luftavstand ligger den ca 50 meter fra Bilforum.

Image
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

i hvilken retning ligger denne i forhold til Bilforum, og hvor stor er den?
Kjenner den ikke igjen ut i fra bildet.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hvis den ligger 50 meter fra Hangaren, så er det vel bare en plass den kan ligge? Fjellknausen på andre siden av motorveien?
jkjk
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2010 23:25

Den ligger under fjellknausen på andre siden av motorveien ja.

Hele bunkeren er hugget ut i grunnfjellet uten noe mer åpninger en inngangen. På innsiden går det en gang ca 5+m innover før det virker som om det blir et litt større rom. Litt vanskelig med nøyaktige mål siden jeg kunne hadde mobiltelefon som lys.




Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Tipper det dreier seg om en "luftschütz" greie, altså et lite tifluktsrom for personell fra nærliggende hangarer/brakker under luftangrep.
Ikke så uvanlig å finne slike ifm. brakkegrunnmurer og lignende.
Husker det ble sprengt vekk minst en bunker like bak Bilia den gang motorveien ble utvidet fra to til fire felt...

Her er et mer sommerslig bilde av saken:
Attachments
Tunnel v-motorveien.jpg
Tunnel v-motorveien.jpg (153.43 KiB) Viewed 456 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”