Møvik fort under stort byggepress

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Den 16/12-09 skriver Fedrelandsvennen om en massiv utbygging som vil føre til at store deler av den opprinnelige fortsområdet til Batterie Vara blir til boligområder med hus rundt kanonbrønnene, noe som vil ødelegge hele den historiske konteksten rundt stedet. Riksantikvaren er dessverre på gli ovenfor det delvis private/kommunale eiendomsselskapet Kristiansand eiendom for å tillate bygging inne på museumsområdet.

Blir disse planene realisert vil dette ødelegge det mest unike festningsanlegget sør for Bergen.

Her er også et kart over alle registrerte krigsminner i randsonen rundt det nåværende museumsområdet på Møvik. Vi tok ikke med selve museumsområdet siden vi trodde i vår naivitet at vernet av dette området var endelig...

http://www.ju88.net/temo/Oversiktskart_Vara.jpg
Attachments
fvn_desember09.jpg
fvn_desember09.jpg (511.19 KiB) Viewed 929 times
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Typisk, når kommunen ser arbeidsplasser og skatteinntekter settes alle andre hensyn til side. Husk at skal det bygges boliger på næringseiendom må disse omreguleres og da gjelder strandloven, ingen bygging i 100meters sonen.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette er da forferdelig, historie er tydeligvis ikke med i norske kommuners fremtidsplaner. Det verste er at de sitter på begge sider av bordet, der de både spør og svarer.
Bestemmet kommunen seg for dette har vi andre tapt. Dette er meget kortsiktig tenkt.
Mvh
Yngvar
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Hyttebygging/nybygging/utvikling er et ord som får de fleste ordførere,s hjerte til å smelte.Da spiller det ingen rolle hva som er der fra før,iallefall ikke noe gammel betong fra krigen.Ord som falleferdig rønne med mangel på brannsikkerhet,helsefarlig asbest,livsfarlig for barn,nazimonumenter osv blir ofte brukt om gamle militæranlegg for å nå sine mål.
Disse ordene blir satt opp mot argumenter som gjerne prater for hytterbygging,disse ordene er :utvikling,fremmtid,næring,turisme osv. Det legges frem som om kommunen står ovenfor et valg :Skal vi utvikle oss og satse på næring eller skal vi bevare gammel farlig betong ?
Når denne settingen legges frem,er det lett å forstå hvilken løsning som "fører frem"
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hvordan vil dette påvirke selve fortsområdet MKB Vara/Møvik Fort?
Tenker på kasematten, kanonen, kanonbunkerne og resten av området som utgjør selve fortet og museet.
Er ikke kjent på området så oversiktsbildet i avisutklippet sier meg ikke så mye.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har ikke sett de komplette detaljtegningene. Men uansett hva som skjer med utbyggingen, vil det gå ut over kulturminnene i området. Man kan jo ikke verne alt, f.eks så er det ikke nok å ta vare på selve Kroodden (ved tankanlegget) og Sandviktoppen. Problemet er når utbyggerne vil inne på området eid av Nasjonale festningsverk, det er her man har "indrefileten" av MKB Vara, det er her man finner den høyeste konsentrasjonen av brakker og bunkere. Innenfor dette området er det allerede lagt til rette for en rute som folk kan gå for å se kulturminnene.

Riksantikvaren har også godkjent gjenopprettelsen av den opprinnelige tyske jernbanen som gikk inne på fortet, problemet er at det vil være få turister som vil være interessert i å ta et sånt tog rett igjennom et skoleområde og to boligfelt! Det vil komme boliger rundt hver av de nederste kanonbrønnene noe som vil fullstendig ødelegge det kulturhistoriske landskapet.


Med en intakt 38 cm kanon i stilling er Møvik fort helt unikt her på sørlandet. Kanonmuseet har mulighet til å bli det ledende formidlingssenteret av krigshistorie i regionen. Siden fortet
har et delvis intakt fortsområde kan besøkende få med seg forskjellige typer festningsbygg. Her er det flere ganske sjeldne bunkere (R105, S169 og R620) et komplett Flak-batteri med flere tunellanlegg, alt innenfor en times gåtur. Og så skal kommunen rasere denne muligheten med å bygge inne på fortsområdet....Jeg får stoppe her før jeg blir for mye engasjert....
Attachments
Rød - kanoner. Blått - utbyggingssoner. Gult - området som vi håper på å få fredet.
Rød - kanoner. Blått - utbyggingssoner. Gult - området som vi håper på å få fredet.
oversiktskart.jpg (73.63 KiB) Viewed 792 times
Mvh
Tormod
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Siden det da er planlagt boliger og tett utbygging på selve fortsområdet og
ved kanonbrønnene innebærer det vel også sikringsarbeid på
kanonbrønner og andre "farlige" konstruksjoner.... Jada, here we go again....
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

ja da blir helt sikker kanonbrønnene fylt med grus , men kan jo håpe på at de bare blir ingjerda
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Skal de fylle denne med grus så trenger de veldig mye, skjer det noe med denne så tror jeg nok at det blir grovere fyllmasse en det, hvis jeg ikke husker helt feil så er de allerede inngjerdet med smigjernsjerde.

Werner
Attachments
Vara 3-3 rez-1.jpg
Vara 3-3 rez-1.jpg (127.3 KiB) Viewed 675 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

trudde ikke det var lov å bygge noe der siden det er fredet.
burde hvertfall ikke være lov å røre noe av bunkerene , hvis de er fredaet da ?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Selve kanonbrønnene er fredet, men det er ikke landskapet rundt. Derfor vil kanonbrønnene virke ganske malplassert midt oppe i et opparbeidet boligområde, og hele området vil miste sin historiske sammenheng. Jeg er ganske sikker på at det vil få konsekvenser for ytterligere sikring av kanonbrønnene.
Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det vil nok bli gjennomført tildels mye mer sikring der hvis det blir bygging. Det jeg frykter vi må regne med er at det kun er Museums biten som blir "vernet" + jernbane traseen.

Det jeg reagerer på er at planene har kommet så langt og at de atpåtil drives fram av private. Private entreprenører bruker jo ikke penger på slik bortsett fra når de vet de kan få det igjennom.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Dette grapset finner jeg meg ikke i !!! Av alle de andre plassene i Sør hvor de kunne ha bygget! Det vil ødelegge så mye mer enn bare krigsminner og historikk. Naturen her er et friluftsområde for så mange, blant annet meg selv... Det ville være syd om dette flotte naturområdet skulle gå til spille... Bare fordi noen skal tjene penger (Sikkert veldig mye penger)... Dette er som å pynte juletreet sitt med Øl bokser, sjokolade papir og metallgjenstander fra kjøkkenet.. Fylle skogen med stygge arkitekt bygg... Nei vet du hva! De vinner ikke denne krigen her uten kamp! Mark my words... Her skal det lages en reportasje, bilder og skriv i protest, det er derfor man tar media på videregående ;)

Så jævla respektløst :(
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Facebook Page

Ta opp kampen mot utbyggingen bli fan nå!


"""""Stopp massiv utbygging på Kroodden og Møvik"""""""


PDT_Armataz_01_36 PDT_Armataz_01_36
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bra initiativ!

Link til facebook-gruppa http://www.facebook.com/?ref=home#/page ... 637?ref=nf
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”