Løkhaug Fort i Agdenes kommune

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Dette er ren gjetting fra min side. Men kan det stemme at tyskerne hadde anlegg på Stavøya utenfor vernes i agdenes kommune?
Last edited by telvrum on 07 Oct 2007 11:04, edited 1 time in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Sier takk til JornN i tråden MKB 4/506 som kunne informere meg om at fortet het løkhaug fort. Det jeg nå lurer litt på er hva tyskerne hadde av stillinger osv på dette fortet.

Min eneste erfarig fra den plassen er at det kan se ut som det er noen form for fjellanlegg på den ene halvøya. (er jo som kjent en god fiskeplass rett utenfor denne plassen)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg håper da at dere har sett denne linken http://www.kystfort.com/forum/topic49.html

marine kystfort med 4 x 15 cm og 2 x 4.7 cm PAK som flankevåpen

Det er no kommet et hyttefelt på området. Ingen av bunkerene er blitt ødelagt, men det er bare kommandobunkeren som er blitt fredet.

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Beklager at jeg opprettet en ekstra tråd. Men i går var det eneste jeg kjente til var at det lå noe på en halvøy som het Stavøya. Min familie har hytte på moldtua i snillfjord kommune. Der fikk jeg høre følgende historie fra krigen.
Britene hadde planlagt å bombe Løkhaugen fort. Om de satt på uriktig lokalisering eller bommet under innflygning er for meg ukjent. Men de ble ihvertfall en feil der. Dette førte til at de bombet sjøbuene til en gård ett stykke i fra fortet. Avstanden kan ses på vedlagt kart.

Gjerne slå denne sammen med korrekt tråd.
Attachments
kartsnillfjord.JPG
kartsnillfjord.JPG (31.75 KiB) Viewed 628 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg fortsetter bare her hvor innlegget ligger jeg...
Nå ligger vel ikke Stavøya akkurat utenfor Vernes men inne i bukta rett ved Løkhaug fort.
Dette er hva jeg har fått av opplysninger om hva som har eksistert der:
Lyttepost i hule i fjellet på nordsiden av øya.
Lyttekabel i sjøen fra Stavøya utover Stavøyflua.
Stor brakke/naust for sprengbåter på sørøstsiden av øya.
5-6 sprengbåter (jetdrevne småbåter fylt m sprengstoff).
2 brakker for marinemannskapet rett opp for gården.
Og dessuten er moloen/brua ut til øya bygd av russiske krigsfanger.
JornN
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Er vi i nærheten av et sted som heter Selvesnes eller noe i den duren nå?

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Det skal jeg ikke si for sikkert men tror ikke det. Litt større refferanser er ørlandet på andre siden av fjorden og Trondheim lengre inn i fjorden.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Heisann

Vil bare bekrefte at det JornN sier er helt rett.
Jeg har fått de samme opplysningene av bestefaren til min samboer som er fra Værnes (ikke langt unna batteriet) og har bodd der ute hele livet sitt. De hadde også en stor lyskaster på Stavøya. Ifløge han var det marinen som holdt til på Stavøya, mens på Løkhaugen holdt kystartilleriet til.
Mvh
C. Hoff
Gullik
Posts: 1
Joined: 27 Aug 2011 18:41
Location: Trondheim

Løkhaug Kystfort er i dag oppstykket og solgt. De fleste stillinger er desverre ødelagt av forsvaret før det hele ble solgt, men noe gjenstår. Min kone og jeg har kjøpt selve huset og ca 100 mål tomt. Vi har til hensikt å bevare huset så godt det lar seg gjøre. De to store oljemaleriene fra tyskernes tid er godt bevarte. Jeg har en levende interesse for forsvarshistorie, og eventuelle intereserte er hjertelig velkommen innom.
Alt stoff noen måtte sitte på om Løkhaug og området rundt er svært interesant for meg. Jeg kjøper gjerne bilder, tegninger og historier. Alt slikt vil bli godt tatt vare på, og utstillt i huset.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”